Szent János apostol feminin volt vagy nő?
Nem csillapodnak a hullámok tudományos körökben sem Leonardo Da Vinci Utolsó Vacsorájának rejtélyes figurája körül azóta, hogy Dan Brown best-sellerében nem kevesebbet sugall, minthogy az, akit eddig Szent János apostolnak hitt a hittudomány és a művészettörténet, nem más, mint Mária Magdolna. A festményen közvetlenül Jézus jobbján látható alak minimum nőiesnek tűnik. Lehet, hogy nemcsak nőies, hanem egyértelműen nő?
Az ügyben két olasz kutató csapott össze legutóbb Olaszországban, ráadásul mindketten nők. Sabrina Sforza Galizia, aki könyvet is írt a témáról, összehasonlította a milánói Santa Maria delle Grazie templomban lévő remekművet azzal az ugyancsak Leonardo által festett pontos másolattal, amelyet XII. Lajos francia király rendelt meg tőle és amelyet jelenleg a Vatikánban őriznek.
A szerző csillagászati jóslásokat vélt felfedezni a női alakban megjelent Szent János apostolnak és Jézusnak a festményen való elhelyezkedéséből, ezért úgy kezeli a két alakot, mint az idő férfi és női principiumát. Ehhez járul hozzá az a tény, mondja Sforza Galizia, hogy az evangelista írásában „nőies” nyelvezetet használ.
Másképp vélekedik egy másik Leonardo-szakértő, Vittoria Haziel. Ő a Mester feljegyzéseiből indul ki. Kézirataiban megtalálta azokat a sorokat, amelyek Leonardo írt milánói sétái nyomán, amikor arcokat keresett az Utolsó vacsora alakjaihoz.
Haziel szerint Szent Jánosnak egy Giovannina nevű lány felel meg, akivel Leonardo egy ispotályban találkozott – az nem derült ki, hogy nővérről vagy betegről volt-e szó – és akinek „fantasztikus arca volt”. A lapon közvetlenül Giovannina említése mellett olvasható Jézus modellje, egy fiatal gróf, Mortaro bíboros volt. Haziel tehát azt a következtetést vonja le, hogy Szent János figurájában nincsen semmi kétértelműség, Leonardo egyszerűen egy női arcot talált a legmegfelelőbbnek az apostol megszemélyesítésére.
További olasz témájú cikkeink a
oldalon.