Járatritkítást terveznek a HÉV több vonalán is

Rengeteg embert érint, ha megvalósul a HÉV járatszámainak csökkentése.

2024. október 9., 07:38

Szerző:

Elsősorban a járművel állapota miatt merülhetett fel az a terv, hogy a közeljövőben a HÉV kevesebb járattal közlekedjen számos vonalon – számolt be róla a HVG.

A HÉV működtetése már nem a főváros kezében van, 2016 óta ezt a feladatot a MÁV-HÉV Zrt. látja el, ám úgy tűnik, nem sikerül optimalizálni a járatok működését, és a rossz műszaki állapotban lévő szerelvények közül egyre kevesebbet lehet biztonságosan forgalomba állítani.

Érdemes tudni, hogy a HÉV-szerelvények több évtizede működnek a forgalomban, akad olyan kocsi is, amely több mint 50 éves. Ez semmiképpen sem tekinthető ideális állapotnak, de a szerelvények cseréjére nem állnak rendelkezésre források. Csakhogy a rendszeres műszaki problémák ellehetetlenítik a jelenlegi menetrendek betartását, hiszen ha egyre több jármű esik ki a forgalomból, nem lehet pótolni azokat.

A HÉV ritkábban fog járni

A HVG úgy értesült, hogy az öt, Budapestet az agglomerációval összekötő vonalból három esetében mindenképpen járatritkításra van szükség. Mindez már tavaly is felmerült, és a helyzet azóta sem változott, illetve csak romlott.

A jövőévi menetrendek összeállításakor egyértelművé vált, hogy teljesíthetetlen a jelenlegi járatsűrűséget fenntartani a HÉV-szerelvények és motorvonatok állapota miatt. A MÁV-HÉV Zrt. ezért decembertől ritkítaná a járatokat, amellyel a HVG információi szerint ugyan a Budapesti Közlekedési Központ és a főváros sem ért egyet, csakhogy a döntés már nem az ő kezükben van.

A forráshiány a közlekedők életét is meg fogja nehezíteni, ugyanis a járatritkítás a tervek szerint érinti a csepeli H7-es, a gödöllői H8-as és a ráckevei H6-os vonalat is: ez utóbbi esetében 18 százalékkal kevesebb férőhellyel kell számolni, de a többi vonalon is 10 százalék feletti ez a szám.

Ezeken a vonalakon nap mint nap több ezer ember közlekedik, hiszen az agglomerációból rengetegen járnak például a fővárosi munkahelyükre vagy oktatási intézménybe, így a reggeli és délutáni csúcsforgalomban maximálisan kihasználtak a szerelvények.

A kapacitáscsökkentés nem egyedi eset, ugyanis már tavaly is ezt a megoldást választotta a MÁV-HÉV Zrt. Akkor a H5-ös és a H6-os HÉV-vonalak voltak érintettek, mert 78 helyett csak 74 szerelvényt tudtak forgalomba állítani. Az új járművek beszerzését még 2021-ben leállították, azóta nincs érdemi változás a kérdésben, így kérdéses, hogy a jövőben számíthatnak-e bármilyen javulásra az ezeken a vonalakon közlekedő utasok.

(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: MÁV-HÉV Zrt. Facebook-oldala)