Százmilliót csalt ki megtévesztő, barátságos modorával

2010. április 18., 02:01

2010. április 17. 18:31 TEOL/Hanol Erzsébet
Dombóvár | Az AEGON biztosító üzletkötőjeként követett el több mint 100 millió forintos csalást egy dombóvári asszony. A jogerős ítélet és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) döntése ellenére is hiába várják pénzüket a károsultak.
Megtévesztő, barátságos modorával bírt rá többeket Szalai Károlyné több millió forint kifizetésére. A nő az AEGON Magyarország Általános Biztosító Zrt. területi megbízott üzletkötőjeként ajánlott a piaci kamatnál lényegesen magasabb, akár 30-40 százalékos hozamot ígérő befektetéseket. A pénzt végül saját céljaira és néha másoknak tett valótlanul beígért megtakarítások kifizetésére fordította.

Szavahihetőségét a károsultak nem vonták kétségbe. Azt mondják, a nő Platina Díja és az, hogy a társaság autójával kereste föl őket meggyőzőnek bizonyult. Az összegek átvételét pedig a biztosító formanyomtatványán jegyezte föl, hivatalos pecsétet nyomott az elismervényekre. Egyébként ezekkel az iratokkal negyedévente el kellene számolnia az üzletkötőnek. A károsultak joggal hihették, hogy valóban az AEGON-hoz fektetik be a pénzüket, s az nem Szalainé zsebébe vándorol.

Nem egyszeri befektetésekről van szó. A nő időről időre újabb kedvező ajánlatokat tett a sértetteknek, sőt esetenként ők maguk fordultak Szalainéhoz megspórolt pénzükkel. A szerencsétlenül jártak azt mesélik, egy idő után már-már barátivá vált a kapcsolatuk. Az elkövető így 2003 és 2007 között összesen több mint 100 millió forintot csalt ki tőlük. Kételkedni azért sem volt okuk, mert a nő időnként kisebb nagyobb összegeket visszafizetett néhányaknak.

Az érintettek többsége jómódú, van, aki több mint 25 millió forintot bízott az elkövetőre. Az áldozatok között azonban vannak Dombóvár környéki kisfalvakban élő idősek is, akik félrerakott néhány százezer forintjukat adták jóhiszeműen a nőnek.
A helyzet akkor kezdett élesedni, amikor a „befektetőknek” szükségük lett volna a pénzre. Egyikőjük azt mondja, nyugdíjasként szeretett volna lánya közelébe költözni, lakást vásárolt volna a 30 millió forintra becsült megtakarításból. Másikuk gyermeke külföldi tanulmányait akarta finanszírozni a biztosnak vélt befektetésből.

Szalainé az öncélúan működtetett rendszer miatt adósságspirál-ba került. Először úgy próbált megoldást találni, hogy ismeretségi körétől kért kölcsönt, illetve az Aegontól igényelt jutalékelőleget. Majd szorongatott anyagi helyzetéből már nem látott kiutat, és 2007 februárjában feljelentést tett önmaga ellen a szekszárdi rendőrségen. Jogerős ítélet tavaly nyáron született az ügyben. Kártérítésre azóta várnak a sértettek.

Panaszukkal a PSZÁF-hoz fordultak, akiktől azt a választ kapták, hogy jogszabály szerint a biztosítónak kötelessége felelősséget vállalnia üzletkötőjéért. De az Aegonnal levelezésnél többre nem jutottak. Ezekből a levelekből az derül ki, hogy a társaság a rendőrségi eljárás végéig nem akart foglalkozni az üggyel, illetve arra hivatkoznak, hogy befektetésre nincs is engedélyük, így Szalainé számlát sem vezethetett náluk. Megkerestük az Aegon jogi osztályát is. Jelenlegi álláspontjukról egyelőre nem érkezett válasz.

A károsultak most jogi úton szeretnének érvényt szerezni követelésüknek. Van olyan, aki már beadta a keresetet, s többen ugyancsak azt fontolgatják, hogy beperelik a biztosító társaságot. Nem adják föl a küzdelmet, ha kell, ombudsmanhoz fordulnak