Nonstop Dalí a Pompidouban

Az év legkiemelkedőbb kiállításának járó Kristályglóbusz díjjal jutalmazta a francia sajtó a Pompidou Központban november óta látható retrospektív Dalí-tárlatot. A szürrealista katalán festő mintegy kétszáz alkotását felvonultató kiállítás a művész személyiségéhez méltó extravaganciájával is kiérdemelte a díjat, és sorra dönti meg a Centre Pompidou eddigi rekordjait. Megrendezése közel 1,8 millió euróba került, ez megközelíti a Beaubourg legdrágább programjainak költségeit.

2013. március 24., 15:02

A közönség érdeklődése az első perctől kezdve óriási volt, a tavaly novemberi megnyitó után nem sokkal este 23 óráig kellett meghosszabbítani a nyitva tartási időt, hogy fogadni tudják a napi hét-nyolcezer látogatót. A bejutás azonban még így sem mondható gördülékenynek. A szerencsésebbek, akik jó előre megvették az interneten a belépőjegyet, „mindössze ” 25 percet kényszerültek sorban állni, az átlagos várakozási idő azonban két, vagy inkább három óra volt. Engedve a közönség nyomásának, a kiállítás a zárónaphoz közeledve, március 22-től március 25-én éjfélig, 85 órán keresztül folyamatosan nyitva tart, ami első alkalommal fordul elő a Pompidou Központ történetében.

Ilyen nagy tömegeket megmozgató tárlat legutóbb több mint 30 éve, 1979-ben volt a Beaubourg negyedben: Salvador Dalì első párizsi retrospektív kiállítása, amelyen maga a művész is részt vett. Dalì, aki hat évesen szakács akart lenni, hét évesen Napóleon, és akinek ezután a saját bevallása szerint ambíciói párhuzamosan növekedtek a nagyság iránti mániájával, első életműtárlata alkalmával konkrétan megfogalmazta, milyennek képzeli a műveit felvonultató következő kiállítást: képeit a szélső falakon helyezzék el, a tér pedig középen maradjon üresen, hogy a látogatók egyetlen pillantással „felölelhessék” az egész anyagot.

Jean-Hubert Martin kurátor a művész kérésével összhangban sajátos koncepcióba rendezte a műveket: a születést jelképező tojás alakú bejárat, illetve a Dalì intellektuális oldalát szimbolizáló „agy” formájú kijárat között kanyargó összefüggő térben, a falakon állította ki a nagy formátumú munkákat, olyan mesterműveket, mint „Az emlékezet állandósága” vagy a „Nagy maszturbátor”. A köztes térben kialakított „szigeteken” a szürrealista művész fiatalkori rajzaival, performanszairól és happeningjeiről készült filmfelvételekkel találkozik a látogató. A művek többsége a madridi Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía-ból és a floridai St. Petersburg-i Dalí Museumból érkezett, de a new-yorki MoMA és a Guggenheim Múzeum is a kölcsönző intézmények között voltak.

Úgy tűnik, az egyetlen rekord, amelyet a tárlat nem tud majd megdönteni, a 30 évvel ezelőtti látogatószám lesz, akkor ugyanis négy hónap alatt több mint 840 ezren látták Dalì munkáit. Igaz, ez csak azért volt lehetséges, mert ‘79-ben még nem a jelenlegi szigorú biztonsági intézkedések voltak érvényben.

Haller Dóra (Párizs)

Kapcsolódó anyagunk:

Monet Tutanhamonnal vetekszik