Magyar siker: ilyen még nem volt

Most fordul először elő, hogy egy magyar űripari vállalkozás egy közel húsz műholdból álló flotta fedélzeti szolgálati rendszeréhez készülő kulcsfontosságú berendezésekre kapott megrendelést.

2011. június 2., 06:00

A hazai űrkutatás és űripar több évtizede fejleszt és gyárt műholdfedélzeti berendezéseket. Számtalan igen sikeres ESA, NASA, orosz és egyéb űrprogramban vettek részt hazai kutatók és mérnökök. Ezek részben tudományos műszerek, részben pedig a műhold (vagy űrszonda) szolgálati rendszerének részei. Most fordult azonban először elő a magyar űrtevékenység történetében, hogy egy magyar cég egy közel húsz műholdból álló flotta fedélzeti szolgálati rendszerébe szállíthat be kulcsfontosságú berendezéseket – írja az

Űrvilág portál.

A BHE Bonn Hungary rekord idő (5 hónap) alatt fejlesztette ki és gyártotta le azt a négy repülő példányt (FM), amelyek a műholdas konstelláció első két holdján fognak hamarosan a világűrbe jutni. A kifejlesztett berendezés a legkorszerűbb szoftverrádiós (SDR) technológiát használó fedélzeti digitális modulátor, fontos szerepet tölt be a fedélzeti számítógép által előkészített digitális információk Földre történő lesugárzásában. A modulátor a legkorszerűbb hibajavító kódolási technikák felhasználásával készült, ami lehetővé teszi a zavarmentes vételt. A berendezés összes digitális funkciója egyetlen nagy sebességű digitális áramköri chipbe (FPGA) lett belesűrítve, a teljes berendezés (mikrohullámú szintézer, erősítők, frekvenciakonverterek, oszcillátor, DC-DC konverterek, stb.) összes teljesítményfelvétele mindössze 1,6 W.

A fedélzeti áramkörök szerelése a cég budapesti technológiai központjában (El-Tech Center) lévő antisztatikus tisztaszobában történt. Az elkészült és megszerelt berendezéseket magasan képzett mikrohullámú és digitális szakemberek tesztelték heteken át a BHE tesztlaboratóriumában. A repülő példányok legyártását megelőzte az ún. mérnöki kvalifikációs példány (EQM) elkészítése és környezetállósági tesztelése szigorú NASA szabványok szerint. Ennek során meg kell győződni arról, hogy a berendezés képes elviselni a hőmérsékleti, akusztikus zaj, vibráció, elektromágneses összeférhetőség (EMC) és sugárzás által támasztott megterhelést. A tesztelések az amerikai műholdintegrátor legnagyobb megelégedésére, teljes sikerrel zárultak. Az elkészült berendezések napokon belül kiszállításra kerülnek a rendeltetési helyre, ahol a végleges műholdintegráció és tesztelések után várhatóan az év második felében lesznek pályára állítva. A berendezések az AIS (Automatic Identification System) műholdas digitális kommunikációs rendszer holdjain fognak működni. Ez a rendszer lehetőséget teremt a tengereken közlekedő hajók számára online digitális M2M (Machine to Machine) kommunikációra, és ezáltal a pillanatnyi helyzetük folyamatosan nyomon követhető.

Ez az esemény mérföldkőnek számít a hazai űripar történetében. Bizonyítja, hogy a magyar űripar képes az iparszerűen végzett űrtevékenységre és elismert partnerként részt tud venni nemzetközi programok megvalósításában. Az ország rendelkezik olyan űripari háttérrel, ami garanciát ad arra, hogy a teljes jogú ESA csatlakozásunk után képesek leszünk magas megtérülési mutatókkal kivenni részünket az európai űripari munkamegosztásból. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint az a tény, hogy ez a szerződés céges alapon, állami védőernyő nélkül, az űripari szabadpiac feltételei szerint jött létre – írja az urvilag.hu.