Lenyűgöző magyar világszabadalom segíti ezentúl az orvosokat

Magyar találmány, tudós elmék egyedülálló alkotása a szürkeállomány tanulmányozása és gyógyítása céljából a 4D Anatomy. Térhatású, tetszés szerint, akár mobil számítógép-képernyőn végzett virtuális boncolásra alkalmas, a legkisebb részletekig megnézhető digitális anatómiai atlasz. Nem kell hozzá jóstehetség: ez a lézerkorong új korszakot nyit az orvosképzésben, az egészségügyi oktatásban.

2011. április 18., 06:42

Az egyik legfontosabb kérdésre – védett-e a találmány? – ekként válaszolt az Infovilág szerkesztőjének dr. Balogh Attila ideg- és agysebész, a termék kifejlesztésének a vezetője: "Igen, évek óta nemzetközi védelmet élvez gyakorlatilag az egész világon. És nem csupán a most bemutatott 4D Anatomy, hanem a hozzá kapcsolódó jó néhány ötlet, elgondolás, terv is, amelynek a megvalósításán még dolgozunk..."

Hat év munkája egy dvd-n. A görög anatemnein (felvágni) szóból származó anatómia, azaz a magyar nyelvben bonctanként meghonosodott tudomány a biológia, az orvoslás alapja. Alapos, tökéletes anatómiai ismerek nélkül nincs gyógyítás. Elsősorban a sebészeknek úgy kell ismerniük az emberi test legkisebb részleteit és e részek, részletek közötti összefüggéseket, azt, hogy mire hivatott egy-egy izom, idegszál, hajszálér stb., mint a saját tenyerüket. Vagy még annál is jobban. Nem véletlenül: két évig oktatják az orvosegyetemeken, és ebből a tárgyból a legnehezebb a szigorlat. Gyakorló sebészek, akik naponta akár több műtétet is végeznek, egy-egy beavatkozás előtt – ismereteik felelevenítése, megerősítése céljából – nem restellik kézbe venni az anatómiai atlaszokat, hogy megelőzzék az esetleges tévedést, műhibát – hangzott el a 4D Anatomy mai sajtóbemutatóján.

Professzor dr. Csillag András, a Semmelweis Egyetem Általános Orvostudományi Kar Anatómiai, Szövet- és Fejlődéstani Intézetének igazgatója a bemutatón elmondta, hogy bár az anatómia tanulása közben egyetlen leendő orvos sem térhet ki a klasszikus bonctani gyakorlat elől, az oktatás, az ismeretek elmélyítésének a módjai a kor adottságai és lehetőségei szerint változnak, fejlődnek. A didaktikai értéknövelés egyik korszakos fejezetét nyitották meg dr. Balogh Attila, dr. Kutor László, Máté János és alkotó-segítő-közreműködő munkatársaik.

Közismerten kevés az anatómiai ismeretek oktatásához szükséges tetem, ugyanakkor ma már nem elegendő a hagyományos tankönyvi ismeretközvetítés sem. Kellett tehát egy új módszer, a boncteremben és műtőben készíthető képek megmozdítása, interaktívvá változtatása, a bármikor megjeleníthető látvány és ismeret összekapcsolása, hogy maradandó tudássá nemesedjék. A 4D Anatomy ebbe a folyamatba hozott most őszinte tisztelettel üdvözlendő forradalmi változást - írta a

vilagtudomany.hu.

A mostanra magyar világszabadalommá előlépett 4D Anatomy megalkotásának kulcseszköze dr. Kutor László találmánya, a NeuroArc térszkenner: „Az általunk kifejlesztett technika alapját a rétegeket egyenként lefényképező szkenner adja, amely a szöveteket minden oldalról és szögből dokumentálja, majd az így kapott nyersanyagot egy szoftver segítségével a dvd-n megjelenő virtuális valósággá formálja át. A termék segítségével szinte a kezünkbe vehetjük és forgathatjuk a lefotózott testrészeket.” Az orvostanhallgató vagy az orvos a háromdimenziós monitoron, térhatású képet alkotó szemüveggel bármikor, tetszése és igényei szerint végezhet virtuális boncolást, rakhatja össze újra a testi részleteket, vagy esetünkben: akár "lapozhat" is az emberi agyban. Azzal a készülékkel, amellyel a mostani oktatóprogramot készítették, élő műtét is dokumentálható, hiszen a szoftver tudásának köszönhetően rendelkezésre áll a negyedik dimenzió, az idő is.