A borravaló és a szervizdíj kifizetését is módosítanák
A turizmust nagymértékben érinti, ha így változtatják meg a borravaló, illetve a szervizdíj elfogadásának szabályait.
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egy sajtótájékoztató keretében beszélt arról, hogy a borravaló és a szervizdíj a jövőben milyen szabályok mentén fogadható el, illetve milyen szabályok kapcsolódnak majd ezekhez – írta meg az Index.
Mint azt a nemzetgazdasági miniszter elmondta, a kormány egy 14+2 pontos turisztikai akcióterv végrehajtását tervezi. Ezzel elsősorban a hazai turizmus versenyképességét szeretnék növelni, de az adminisztratív terheket is csökkentenék. Az intézkedések érintik többek között a készpénzben, illetve bankkártyával kifizetett borravalót, a szervizdíjat, a SZÉP-kártyát, illetve az egyéb juttatásokat is.
Mindez bizonyos ágazatokban, elsősorban a turizmus, illetve a vendéglátás területén számos változást idéz elő, amelyeknek hosszú távon is befolyásolják egy-egy szektorban a munkavállalók, illetve a munkáltatók életét. Az Index egy gazdasági szakértő, Molnár Dániel, a Makronóm Intézet szenior elemzőjének segítségével igyekezett feltárni, hogy a kormány legújabb akcióterve milyen hatással lehet mind a dolgozókra, mind a munkáltatókra.
A borravaló mindenképpen a felszolgálóhoz kerül
A vendéglátásban még mindig jelen van a borravaló fogalma, amelyet ugyan sokan összetévesztenek a számlán szereplő szervizdíjjal, ám itt két külön tételről van szó. A borravalóval a vendég alapesetben az adott dolgozó vagy dolgozók munkáját értékeli, csakhogy ez a jelenlegi szabályozások szerint csak készpénzben kifizetve adó- és járulékmentes a munkavállaló számára, a bankkártyás jattoknál nem. Mindez azért jelent egyre nagyobb problémát, mert a bankkártyás tranzakciók száma az elmúlt években jelentősen növekedett, ami a felszolgálókat és a vendéglátásban dolgozó teljes személyzetet hátrányosan érinti, hiszen a borravaló akár a jövedelmük jelentős részét is kiteheti. A gazdasági szakértő szerint ezt a hatást szeretné tompítani a kormány az új akciótervvel.
A szervizdíj a közhiedelemmel ellentétben nem jut el közvetlenül a munkavállalókhoz, hiszen ennek a díjnak más szerepe van: egy olyan plusz bevételről van szó, amelyet a cég felhasználhat, többek között a munkabérek fejlesztésére is. Ezt ugyan fel kell tüntetni a számlán és az étlap alján is, ám egyes vendéglátóhelyeken ezzel könnyen meg is tévesztik a vendéget, aki végül egy akár 20 százalékkal magasabb számlát is kénytelen lesz kifizetni, mint amit az ételek ára alapján saccolt.
A jövőben a szervizdíj mértékét 12 százalékban maximalizálná a kormány, amely egyrészt kedvező a vendégek számára, másrészt a munkavállalók is jól járhatnak, hiszen a szervizdíj mértéke miatt sokan ma már nem adnak borravalót, pedig ez utóbbi közvetlenül a felszolgálóhoz kerülne, és számukra ez jelentős bevételkiesést jelent.
A SZÉP-kártyán található összegek felhasználását is megkönnyítenék a jövőben: nem minden esetben lesz szükség a fizikai kártyára. A digitális fejlesztés is tervben van, így a későbbiekben az érintésmentes fizetési mód is elérhetővé válna, tehát a kártya a bankkártyákhoz hasonlóan akár egy mobiltelefon segítségével is használható lesz.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Shutterstock)