Hatalmasat kaszálhat az, aki ide teszi a pénzét 2025-ben
Ha nem tudja, hogy hova fektesse be a pénzét, ezen a lehetőségen érdemes most elgondolkodni a szakértők szerint.
Befektetések szempontjából nincs könnyű dolguk azoknak, akik jó helyre szeretnék tenni a pénzüket. Sokak számára korábban egyértelmű volt, hogy autógyártók papírjait vásárolják meg, addig az utóbbi években egyesek inkább az eladás mellett döntöttek. Ám a szakértők szerint, az iparág ciklikus, emiatt a mostani nyomott részvényárak hosszabb távon sok hasznot hozhatnak, derül ki a Pénzcentrum cikkéből.
Ezek a papírok hozhatnak sok pénzt
A globális autóipar 2024-ben és 2025 első felében súlyos válságot élt meg: gyártási láncproblémák, visszaeső kereslet, nyersanyagár-kilengések és a zöldátállás költségei mind nehezítették a helyzetet. Bár a legtöbb tőzsdeindex látványos emelkedést hozott, az autógyártók papírjai ebből alig profitáltak, derül ki Csáti Olivér, az OTP Alapkezelő portfóliómenedzsere és Kövesy Károly, a Portfolio.hu szakértőjének összegzéséből.
Az iparág ciklikus, szoros összefüggést mutat a gazdaság teljesítményével, így a mostani nyomott részvényárak sokak szerint hosszabb távon vonzó beszállót kínálnak. A Mercedes például gyenge pénzügyi kilátásai ellenére is tartotta árfolyamát, ami szerintük arra utal, hogy a hangulat és a pozícionáltság kifejezetten alacsony. A múltban már többször előfordult, hogy a ciklus mélypontján bevásárlók komoly hozamot értek el, ahogy fordult a piac.
Ezek a cégek nem csak az autó miatt jelentősek
A Teslát sokan már nem csak autógyártóként, hanem technológiai, AI- és szoftvercégként tartják számon, ami magas értékeltséget indokol. Ugyanakkor a BYD és Tesla árfolyama is nyomás alá került az erősödő kínai árverseny miatt, a BYD például jelentős kedvezményekkel értékesíti járműveit, miközben a túlkínálat miatt konszolidációra lenne szükség a piacon.
Kövesy szerint a Ferrari jó példa arra, hogy elektromos modellek nélkül is lehet remek árfolyam-teljesítményt hozni, míg a Ford az amerikai vámháborús helyzet nyertese lehet erős belföldi gyártóbázisa miatt.
A szakértők kiemelik a Renault-t, mint alulértékelt lehetőséget: erős mérleggel bír, Európában fókuszál, így kevésbé érintik a globális vámháborús kockázatok. A BMW-t szintén stabil pénzügyi háttér és hűséges vásárlóbázis támogatja, miközben az új Neue Klasse elektromos platform bevezetése is komoly potenciált rejt. A Volkswagen viszont kultúraváltás előtt állhat, nagyobb átszervezés nélkül nehezebb lehet az előrelépés.
A legkockázatosabb tipp a Stellantis, amely közel 70%-ot veszített értékéből a 2024-es csúcsokhoz képest. A problémák ellenére, ha sikerül stabilizálni a működést, a részvényekben komoly felértékelődési potenciál rejlik, főleg a magas osztalékhozam miatt.
A szakértők szerint jól járhat az, aki okosan válogat, a jelenlegi alacsony értékeltségek és a ciklikus fordulat lehetősége miatt egy jól kiválasztott portfólió szép nyereséget hozhat a következő években. Azonban fontos a tudatosság, nem minden papír hozhat magas hozamot, ezért vásárlás előtt érdemes mérlegelni.
(Kiemelt kép: Pixabay)