Ki ne mondja ezt a szót, ha ismeretlen hívja! Csalók használhatják fel!
Egy német portál arra figyelmeztet, hogy az ismeretlen számról érkező hívás során egy egyszerű „igen” kimondása is bajba sodorhat, mivel a csalók később felhasználhatják a hangunkat hamis vásárlások vagy szerződések létrehozására.
A Giga.de és más szakportálok szerint a telefonos csalók gyakran rögzítik az ismeretlen számról érkező hívásokat, és a kimondott „igen” szót úgy vághatják be a szerződéskötésbe vagy megrendelésbe, mintha az ügyfél önként beleegyezett volna.
A jelenség különösen a mobil- vagy internetszolgáltatók „megtartó osztályainál” elterjedt: ügyfelek például úgy kerültek vissza korábbi előfizetésükbe, hogy ezek értesítés nélkül, az „igen” szócskával ismételten aktiválódtak .
Egy személyes esetet is bemutat a lap, ami igen tanulságos: egy felhasználó egy hívásban kimondta az „igen” szót, mire a szolgáltató kötbérrel próbálta újraéleszteni a már felmondott szerződést, és csak többszöri egyeztetés után sikerült tisztázni, hogy nem történt új rendelés.
A védekezés egyszerű, mégis hatékony: kerülje a „igen” szó használatát ismeretlen hívónál, helyette használjon semleges válaszokat, például „hm”-et vagy „rendben”-t. Ez sok csalót zavartat, és elegendő lehet ahhoz, hogy félbe szakadjon az átverési kísérlet.
Nem ez az egyetlen módszer, amivel a telefonos csalók próbálkoznak
Amint arról korábban a 168.hu is beszámolt, az utóbbi hetekben egyre többen tapasztalták, hogy ismeretlen külföldi előhívószámokról – például brit (+44-es) vagy francia (+33-as) hívószámokról – érkeznek rövid hívások, amelyek néhány csengetés után megszakadnak. Ez az úgynevezett „Wangiri” csalás újragyúrt verziója: a cél, hogy a gyanútlan felhasználók visszahívják ezeket a számokat, anélkül hogy sejtik, hogy valójában emeltdíjas vonalra csatlakoznak.
A csalók nem azonnali beszélgetést kezdeményeznek; céljuk, hogy a visszahívással minél hosszabb ideig tartsák a kapcsolatot az áldozattal. Akár több ezer forintos pluszköltséget is jelenthet a néhány perces vonaltartás.
A szakértők és szolgáltatók ennek ellenére rugalmasan reagálnak: amennyiben visszahívás után terhelés jelentkezik a számlán, érdemes azonnal megszakítani a hívást, majd azonnal jelezni a mobilszolgáltatónak. A szolgáltató gyakran segíthet az emelt díjas szám blokkolásában és tanácsokat adhat a kártérítés lehetőségeiről.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Freepik)