Vitézy Dávid a vasúti karbantartást gyászolja

A MÁV fiatalnak nevezhető Siemens Desiro motorvonatainak 38 százaléka nem közlekedik a karbantartás elmaradása miatt. A MÁV szerint kereskedelmi zavarok vannak a háttérben, Vitézy Dávid szerint viszont Lázár János jóvoltából összeomlott a karbantartás is.

2024. október 15., 15:04

Szerző:

Lázár János közlekedési miniszter több száz milliárd forintos vasút-felújításról beszél, miközben az állami vasúttársaság fiatalnak nevezhető Siemens Desiro motorvonatai Székesfehérváron pihennek. A MÁV szerint „az osztrákokat is sújtó alkatrész-ellátási, kereskedelmi zavarok miatt” akadozik a felújításuk, Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár szerint viszont összeomlott a karbantartás az állami vasúttársaságnál.

2005-ben érkeztek a MÁV flottájába az első Siemens Desiro típusú motorvonatok. A viszonylag fiatal járművek azonban komoly gondokkal küzdenek:  két évvel ezelőtt az iho.hu már arról írt, hogy „húszévnyi üzemelést követően a startos Desirókra motorikusan és utastér szempontjából is bőven ráférne a korszerűsítés, mivel gyakoriak a műszaki meghibásodások, és a komfortot is növelni kellene. A helyzet javulására a jelenlegi forrás- és munkaerő-hiányos környezetben nem túl sok reményt látni. Központi szinten lenne szükséges a motorkocsikra fordítani, hiszen még bőven van bennük tizenöt–húszévnyi potenciál, nem mellesleg a MÁV-Start egyik legfiatalabb járműtípusa.”

Az Átlátszó most arra kereste a választ, mennyi vonat működik a flottából. A MÁV válasza szerint a 31 motorkocsiból 12 nem közlekedik, vagyis a flotta 38 százaléka nem működik.

A MÁV tájékoztatása szerint ezek a járművek alkatrészre várnak. Csakhogy a 95551-426-001-2 pályaszámú jármű 2018 óta áll, és kilenc vonat több mint egy éve pihen. Mind a Fidesz-kormány ideje alatt hasalt el, felújításuk pedig a több száz millárd forintos vasútfelújításról beszélő Lázár János idején is áll.

A MÁV a javításokról azt írta, hogy „a Siemens Desiro motorvonatok megfelelnek a MÁV-START elvárásainak, minden szempontból, hosszútávon számolunk velük. A fenntartás költsége a járművek életkorának és műszaki állapotának megfelel, nem magasabb a hasonló paraméterű más járműtípusokénál.”

Vitézy szerint összeomlott a karbantartás

A karbantartásról azt közölték, hogy „a MÁV-START már 2022-ben kötött szerződést a járművek forgóvázainak javítására, melybe alvállalkozóként az osztrák vasutak hasonló járműveinek javítását végző ÖBB TS cég került bevonásra. Ez azt jelenti, hogy a szükséges források rendelkezésre állnak a járművek üzemeltetéséhez. Azon járműveknek, melyek régebb óta állnak, a forgóvázuk már javításon van az osztrák cégnél.

A szerződés alapján eddig 18 jármű alá tartozó forgóváz (kerék és hajtómű) javításának el kellett volna készülnie, ebből azonban csak 4 valósult meg az osztrákokat is sújtó alkatrész-ellátási, kereskedelmi zavarok miatt. Ez azonban sajnos valamennyi járműtípus karbantartását és javítását hátráltatja”.

A MÁV által megosztott táblázat szerint 5 olyan motorvonat van, ami a jelzett 2022-es dátum előtt kiállt, de azt nem fejtették ki, hogy ez miért van.

Vitézy Dávid, egykori közlekedési államtitkár azt írta az Átlátszónak, hogy „a MÁV-nál számos járműtípust érintően hasonló a helyzet, az alkatrészellátás és a karbantartási folyamatok gyakorlatilag összeomlottak a Lázár János által elrendelt beszerzési engedélyeztetés, illetve beszerzési központosítás (MÁV SZK szerzi be az alkatrészeket a Start helyett) nyomán, továbbá a házon belüli fővizsgáztatási képesség privatizációja (Vagon) nyomán. Ez érinti a Desirókat is.”

Majd hozzátette: „a Desirók üzemképessége ezen túlmenően hosszú évek óta romló tendenciát mutatott, éppen ezért indítottuk meg 2022-ben a forgóváz-csere programot, amire szerződött is a MÁV-csoport. A szerződés teljesítéséről nincs aktuális információm, de mostanra már a flotta jelentős részének a forgóváz-főjavítás és hajtóműcsere fázisában kellene lennie.”

(Fotó: MÁV Facebook-oldala)