A csalók ezekkel a mondatokkal próbálják átverni az embereket
A csalók nem pihennek, egy friss jelentés szerint azonban van egy módszer, amivel könnyebben lebuktathatóak.
Az utóbbi időszakban megszaporodtak a csalók. Egyre gyakrabban kapnak kéretlen megkereséseket az állampolgárok, sok esetben ezekben az e-mailekben, szöveges üzenetekben gyakran valamelyik állami szerv, bank vagy éppen szolgáltató mögé bújnak a bűnelkövetők. A Magyar Nemzeti Bank összefoglalója alapján azonban nem olyan nehéz őket lebuktatni.
A csalók így próbálják meg legtöbbször átverni az embereket
Felkerült a Magyar Nemzeti Bank honlapjára egy cikk, amiben azt részletezi Dr. Szente Krisztina, miként kerülhető el, hogy valaki a csalók áldozatává váljon. A beszámoló azzal kezdődik, hogy sok esetben a csalók banki alkalmazottaknak adják ki magukat. Felhívják a gyanútlan embereket telefonon, és megpróbálják kicsalni az adataikat, hogy észrevétlenül ellophassák a pénzüket.
Gyakori módszer, hogy eleve megijesztik a telefon másik végén lévő személyt. Azzal hívják fel, hogy a bank munkatársai és gyanús tranzakciót észleltek, ezért szükségük lenne a banki adatokra. A legtöbb felhasználó ilyenkor megijed, és gyanútlanul megadja a belépési adatait. És az sem ritka, hogy ráveszik az áldozatukat, töltsenek le egy olyan alkalmazást, aminek a segítségével távolról hozzáférést adhatnak a telefonjukhoz, számítógépükhöz.
A károsultak elmondása alapján, vannak bizonyos mondatok, amelyek szinte mindig elhangoznak egy ilyen telefonos átverés során.
A károsultak elmondása szerint a csalók sokszor azt is kérik, hogy az alkalmazás letöltését követően menjünk át a másik szobába, távolodjunk el az eszközünktől, mert „a vírusírtás csak így végezhető el sikeresen”. Gyakori az is, hogy a csaló azzal hiteget bennünket, hogy a gyanús tranzakció összegét másnap vagy egy későbbi időpontban visszakapjuk, addig ne keressük sem a bankunkat, sem a rendőrséget. Előfordult olyan eset is, hogy a csaló azt hitette el az áldozattal, hogy banki ügyintézők, rendőrök is érintettek a csalásban, és ügy felderítése érdekében tilos bárkivel is beszélnie a történtekről
– olvasható a Magyar Nemzeti Bank honlapján található beszámolóban.
Erre figyelmeztet a szakértő
Gyakori módszer, hogy a csalók azt mondják a telefonban, máris kapcsolják a hívást a saját bankunkhoz, esetleg a rendőrséghez. A valóságban ilyen sosem történik. A banki alkalmazottak további sosem kérik az ügyfelektől, hogy töltsenek le alkalmazást, ahogyan az adatokat sem szokták telefonon keresztül elkérni.
A beszámoló figyelmeztet arra, hogy a banki alkalmazottak sosem kérnek el SMS-ben kapott kódokat, ha valaki ilyet tapasztal, akkor azonnal szakítsa meg a hívást. A személyes adatok mellett legtöbbször csak pár ellenőrző kérdést tesznek fel, például, hogy milyen pénznemben vezetjük a számlát. Bankkártyaszámot, bankszámlaszámot és egyéb belépési adatokat pedig sosem kérnek.
(Kiemelt képünk illusztráció, Fotó: Shutterstock)