Facebook-megosztással sikerült a szervdonorok számát növelni

Egy friss tanulmány szerint ha a közösségi média oldalain felhívják a figyelmet a szervdonáció fontosságára, nő az adományozásra jelentkezők száma.

2013. június 19., 03:09

Miután a Facebook 2012 májusában engedélyezte, hogy a felhasználók profilján megjelenjen, ha szervdonornak jelentkeznek, az Egyesült Államokban már aznap 13 ezren iratkoztak fel a leendő donorok közé. Ez hússzor annyi, mint a napi regisztrációk átlagos száma – idézte a Live Science tudományos portál az American Journal of Transplantation folyóiratban megjelent tanulmányt.

A közösségi média kezdeményezésének hatása tagállamonként eltérő volt az első napon: hétszeresére emelkedett Michiganben, százszorosára Georgiában –

derült ki a felmérésből.

„Kutatásunk az Egyesült Államok transzplantációs válságának megoldására irányul. Kiderült, hogy a közösségi háló értékes eszköze lehet a makacs közegészségügyi gondok új megközelítésének” – mondta Andrew Cameron, a kutatás egyik résztvevője, a baltimore-i John Hopkins Kórház májtranszplantációs vezető sebésze.

Az Egyesült Államokban jelenleg 118 500-an vannak a szervre várók listáján, amelyre a Szervadományozás Egyesült Hálózata szerint tízpercenként kerül fel új név. Számtalan korábbi erőfeszítés ellenére sem nőtt a donorok száma, miközben drámaira szökött fel a rászorulóké. Átlagosan naponta 18-an halnak meg a várakozók közül.

A Facebook kezdeményezésére most a felhasználó donorregisztrációja megjelenik az idővonalán, és barátai, családtagjai értesülhetnek róla. Emellett a portál el is irányítja a lakóhely szerinti regisztrációs intézménybe az érdeklődőt. A növekedés oka az is lehet, hogy „baráti környezetben” az emberek szívesebben hoznak döntést nehéz kérdésekben, mint például a közlekedési hatóságnál, ahol szintén várják a szervadományozók jelentkezését.

A kezdeti lelkesedést követő hetekben azonban csökkent a jelentkezések száma. A kutatók szerint további munkára van szükség, hogy fenntartsák az érdeklődést.

„Az előttünk álló kihívás a Facebook, a Twitter, a YouTube vagy az Instagram közösségi oldal hatékonyabb és tartósabb eredménnyel járó felhasználása” – írták a tanulmány szerzői.