Változatos montázsok

2017. január 30., 12:35

Szerző:

Negyedik alkalommal várja az Uránia Nemzeti Filmszínház az érdeklődőket a február 1-jétől 5-ig tató Uránia Filmnapokon, amelynek idei központi témája a montázs. A montázs lehetőséget ad a filmművészet változatos formai megjelenítésére, így az alkotások is nagyon vegyesek. A nyitó előadáson Pálfi György Final Cut – Hölgyeim és Uraim című filmjét tekinthették meg a nézők. A film a Férfi és a Nő találkozását és szerelembe esését meséli el, különlegessége, hogy 450 korábbi film egyes jeleneteiből áll össze önálló alkotássá. Pálfi filmje előtt a Lumière testvérek által készített, a filmtörténet első filmelőadásának tekercseit is levetítik, ezzel emlékezve az Uránia 120 éves fennállására. A programsorozaton látható lesz többek között a némafilm korszakából az első magyar Drakula-film rendezőjének, Lajthay Károlynak a Vorrei Morir című filmje, kísérőfilmként szerepel mellette a Keserű szerelem című hatperces alkotás, amely a magyar játékfilmgyűjtemény legrégibb darabja.

– Vetíteni fogjuk a Jó, a Rossz és a Csúf című filmet – mondta el Buglya Zsófia programigazgató a 168 Órának –, ennek emlékezetes jelenete az az ötperces pisztolypárbaj, amelyben az arcokra, a kezekre fókuszáló közelképekben sűrűsödik a feszültség. A Patyomkin páncélos odesszai lépcsőjelenete is a montázs egyik klasszikusa, ezt is láthatják a nézők nagyvásznon, illetve a híres vásári körhintajelenetet bemutató Körhinta című Fábri-filmet, amely a képváltások ritmusára, az érzelmek szabad áramlására, a körmozgás szédítő erejére épít.

A filmek mellett különböző kísérőprogramokkal is készül a mozi. Meghívott szakértők szólalnak majd meg több vetítés előtt is, február 3-án pedig Szelevényi Ákos freejazz-szaxofonművész és zenésztársai Závada Péter költővel adnak koncertet, amely a kortárs költészet és a kortárs szabad zene közti lehetséges kapcsolatokat keresi.

SZ. E.