Telex: magasvasutat építenének a kínaiak Ferihegy és a belváros közé – kínai hitelből
A magasvasút a MÁV-tól független luxusjárat lenne, saját tarifarendszerrel.
A Budapestet délről elkerülő V0-t és a belvárost a ferihegyi repülőtérrel összekötő új vasútvonalat is kínaiak építenék, kínai hitelből és kínai technológiával – írja a Telex. A reptéri magasvasút járatai felváltva érkeznének a Nyugatiba és a Rákosrendezőre tervezett mini-Dubaj városnegyedbe.
A két beruházás összköltsége mindenképpen több százmilliárd forint lenne, tehát ennyi új kínai hitelt vehetünk fel.
„Megállapodás született arról, hogy újabb magyarországi vasúti fejlesztéseket vesznek fel az Egy övezet, egy út kínai kezdeményezés infrastrukturális projektjeinek listájára” – jelentette be Szijjártó Péter szerdán Pekingben, idézi az MTI-t a Telex. Ezzel Szijjártó szerin„megnyílik a lehetőség, hogy külső finanszírozással, gyorsan és hatékonyan tudjuk modernizálni, fejleszteni Magyarország vasúti hálózatát, amely különösen fontos most, amikor egyre több beruházás érkezik, egyre nagyobb gyárak épülnek, egyre több terméket fognak előállítani”.
A V0 egy olyan kelet-nyugati vasútvonal lenne, amely délről kerülné el Budapestet. A koncepció lényege, hogy a tehervonatok nagy része az új V0-s vonaton a városon kívül haladna, míg a személyvonatok használhatnák a ma is meglévő, városon keresztül vezető vasúti infrastruktúrát. Az évtizedek óta tervezett V0-ról 2022 február elején Vlagyimir Putyin és Orbán Viktor találkozóján még azt jelentették be, hogy azt az oroszok finanszíroznák – majd kitört a háború.
„A kormány teljesen lemondott az uniós forrásokról, a magyar államnak pedig semmi pénze, marad a kínai hitel”
– nyilatkozta a Telex kormányzati forrása a projektekről. Hogy a repülőtéri gyorsvasút elkülönült pályán, nem pedig a rendes vasúti hálózaton jöjjön létre, az a forrás szerint a kínaiak feltétele: „Számukra ez azért fontos, mert technológiailag ez hozna nekik uniós referenciát”.
Luxusvonat lenne a kínai magasvasút
Az Indóház vasúti szaklap (IHO) úgy tudja, hogy a kínaiak a jelenlegi tervek szerint egy, a MÁV hálózatától elkülönült, jelentős részben betonlábakon, magasvasútként futó pályán futó új vasútvonalat építenének Ferihegy és a belváros közé. Ez a Telex információi szerint azt jelentené, hogy egy a MÁV-tól elkülönülve üzemeltetett, egyedi tarifás vasúti szolgáltatás jönne létre.
A kettő közül a ferihegyi gyorsvasút projektje a problémásabb, ugyanis azt nem a MÁV nagyvasúti vonalába – tehát a meglévő vasúti hálózatba – kötnék be, hanem egy teljesen különálló vonal jönne létre. Ahogy az IHO.hu is írja, ez külön tarifát jelentene az utasok számára.
„Ez nem tömegközlekedés lenne, hanem elkülönített pályán egy luxusvonat” – mondta a Telex forrása, hozzátéve, hogy a tervek szerint a gyorsvasút a budapesti reptérről felváltva járna a Nyugati pályaudvarra, illetve a Rákosrendezőn tervezett mini-Dubaj városnegyedbe. A kormány arról már korábban nyilvánosságra hozott terveket, hogy az emirátusokbeli ingatlanfejlesztőnek odaadott rákosrendezői negyedet gyorsvasúttal kötnék össze a repülőtérrel.
Az elmúlt években több lehetséges nyomvonal felmerült a V0-ra, a Főmterv legutóbbi tervei szerint azt a Szolnok-Dunaújváros-Székesfehérvár-Győr vonalon vezetnék. Ehhez persze építeni kellene egy új vasúti Duna-hidat, ami nem olcsó, a két beruházás összesen mindenképpen több százmilliárd forintba kerülne.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: zheng2088 via Pixabay)