Vitézy Dávid: két évvel ezelőtt Karácsony Gergely támogatta a V0-t, most meg leállítaná

A közlekedéspolitikáért felelős államtitkár szerint Karácsony Gergelyék egyszerűen összekeverik a V0-t és a Déli Körvasutat. 

2022. június 9., 17:29

Szerző:

„Sajnálattal látom, hogy a Fővárosi Közgyűlés tegnapi döntése szerint Budapest vezetése teljesen félreérti a V0 Budapestet elkerülő teherforgalmi vasúti gyűrű és a Déli Körvasút funkcióját és fölöslegesen keveri össze a két vasút ügyét.”

írja Vitézy Dávid a Facebook-oldalán annak kapcsán, hogy Karácsony Gergely és a Fővárosi Közgyűlés kezdeményezte a V0-s vasútvonal megvalósításának előkészítését.

Hozzátette: az a gondolatmenet, miszerint az egyik beruházás a másik alternatívája, „teljesen hibás”, hisz a V0 vasúti fejlesztés célja kifejezetten az áruszállítás segítése, a Déli Körvasút keretében megépülő kapacitásbővítés célja ellenben a személyszállítás bővítése.

Emlékeztetett: két évvel ezelőtt az FKT határozatában Karácsony Gergely főpolgármester támogatásáról biztosította a Déli Körvasút kormányzati beruházást, melynek most épp a leállítását szeretné – miközben azóta nem változott semmi a projekt indokoltságában vagy műszaki tartalmában – írja Vitézy.

Szerinte a Déli Körvasút és a V0 nem alternatívái egymásnak.

A Déli Körvasút kapacitásbővítése a személyszállító vonatok miatt történik, a V0-on viszont a Budapestet nem érintő, tranzit tehervonatok járhatnak majd. Ha elkészül a V0, a tehervonatok jelentős része valóban elkerülheti a Déli Körvasutat, de a személyszállítás fejlesztésére ez a beruházás önmagában nem alkalmas.

Vitézy szerint a V0, ha már készen lenne, önmagában akkor sem tudná annyira csökkenteni a Déli Körvasút terhelését, hogy érdemben emelni lehessen az elővárosi vonatok számát, hiszen a csúcsidőszakban, amikor a legnagyobb szükség van a személyszállításra, már ma is alig jutnak szerephez a tehervonatok – tehát ha másfele mennek a jövőben, akkor se tudjuk sűríteni az elővárosi személyvonatokat, ha nem fejlesztjük a körvasutat - írja.

Hozzátette: a kormány ezzel párhuzamosan folytatja a V0 előkészítését, tervezését. Ez a vasút a tehervonatok számára, Budapesttől délre, részben meglévő vasútvonalak nyomvonalán, más szakaszokon teljesen új beruházásként készül Kecskemét felől érkezve Kunszentmiklós és Dunaújváros között új hídon keresztezve a Dunát, és onnan új kapcsolatokat nyitva Székesfehérvár–Győr irányában.

A V0 célja, hogy a keleti és dunántúli fő teherszállítási korridorokat összekösse. Az Alföldön elsősorban a lőkösházi (120-as vasútvonal), a záhonyi (100) és a kelebiai-belgrádi (150) irányból jövő tehervonatok jönnek számításba, a legtöbbjük az 1-es vonalra, Hegyeshalom felé tart, de 20-as és 30-as vonal felé is mennek például Szlovénia vagy Horvátország irányába – írja posztjában Vitézy. 

(Kiemelt kép: Vitézy Dávid beszédet mond a Közlekedési Múzeum Volt egyszer egy Északi... a történet folytatódik című tárlatának megnyitóján az Északi Járműjavító Dízelcsarnokában 2021. július 15-én. Fotó: Karancsi Rudolf / 168)

15:08

Az orosz-ukrán háború kitörése után pár hónappal Svédország és Finnország egyszerre adta be csatlakozási kérelmét a NATO-hoz. Az út a tényleges csatlakozáshoz viszont nem olyan egyszerű, mint azt sejteni lehetett, mert Törökország több indokkal is akadályozza a folyamat gyors lezárását. Dag Harteliust, Svédország budapesti nagykövetét kérdeztük többek között a svéd–török viszonyról, Svédország NATO-hoz való csatlakozásáról és az orosz–ukrán háborúról.