Vitézy Dávid: két évvel ezelőtt Karácsony Gergely támogatta a V0-t, most meg leállítaná

A közlekedéspolitikáért felelős államtitkár szerint Karácsony Gergelyék egyszerűen összekeverik a V0-t és a Déli Körvasutat. 

2022. június 9., 17:29

Szerző:

„Sajnálattal látom, hogy a Fővárosi Közgyűlés tegnapi döntése szerint Budapest vezetése teljesen félreérti a V0 Budapestet elkerülő teherforgalmi vasúti gyűrű és a Déli Körvasút funkcióját és fölöslegesen keveri össze a két vasút ügyét.”

írja Vitézy Dávid a Facebook-oldalán annak kapcsán, hogy Karácsony Gergely és a Fővárosi Közgyűlés kezdeményezte a V0-s vasútvonal megvalósításának előkészítését.

Hozzátette: az a gondolatmenet, miszerint az egyik beruházás a másik alternatívája, „teljesen hibás”, hisz a V0 vasúti fejlesztés célja kifejezetten az áruszállítás segítése, a Déli Körvasút keretében megépülő kapacitásbővítés célja ellenben a személyszállítás bővítése.

Emlékeztetett: két évvel ezelőtt az FKT határozatában Karácsony Gergely főpolgármester támogatásáról biztosította a Déli Körvasút kormányzati beruházást, melynek most épp a leállítását szeretné – miközben azóta nem változott semmi a projekt indokoltságában vagy műszaki tartalmában – írja Vitézy.

Szerinte a Déli Körvasút és a V0 nem alternatívái egymásnak.

A Déli Körvasút kapacitásbővítése a személyszállító vonatok miatt történik, a V0-on viszont a Budapestet nem érintő, tranzit tehervonatok járhatnak majd. Ha elkészül a V0, a tehervonatok jelentős része valóban elkerülheti a Déli Körvasutat, de a személyszállítás fejlesztésére ez a beruházás önmagában nem alkalmas.

Vitézy szerint a V0, ha már készen lenne, önmagában akkor sem tudná annyira csökkenteni a Déli Körvasút terhelését, hogy érdemben emelni lehessen az elővárosi vonatok számát, hiszen a csúcsidőszakban, amikor a legnagyobb szükség van a személyszállításra, már ma is alig jutnak szerephez a tehervonatok – tehát ha másfele mennek a jövőben, akkor se tudjuk sűríteni az elővárosi személyvonatokat, ha nem fejlesztjük a körvasutat - írja.

Hozzátette: a kormány ezzel párhuzamosan folytatja a V0 előkészítését, tervezését. Ez a vasút a tehervonatok számára, Budapesttől délre, részben meglévő vasútvonalak nyomvonalán, más szakaszokon teljesen új beruházásként készül Kecskemét felől érkezve Kunszentmiklós és Dunaújváros között új hídon keresztezve a Dunát, és onnan új kapcsolatokat nyitva Székesfehérvár–Győr irányában.

A V0 célja, hogy a keleti és dunántúli fő teherszállítási korridorokat összekösse. Az Alföldön elsősorban a lőkösházi (120-as vasútvonal), a záhonyi (100) és a kelebiai-belgrádi (150) irányból jövő tehervonatok jönnek számításba, a legtöbbjük az 1-es vonalra, Hegyeshalom felé tart, de 20-as és 30-as vonal felé is mennek például Szlovénia vagy Horvátország irányába – írja posztjában Vitézy. 

(Kiemelt kép: Vitézy Dávid beszédet mond a Közlekedési Múzeum Volt egyszer egy Északi... a történet folytatódik című tárlatának megnyitóján az Északi Járműjavító Dízelcsarnokában 2021. július 15-én. Fotó: Karancsi Rudolf / 168)

Lázár János elszólta magát a bizottsági meghallgatásán, erős utalást tett arra, hogy Varga Mihály pénzügyminiszter helyére új pénzügyminiszter kerül. Mint ismert, Orbán Viktor terve az, hogy Varga Mihály pénzügyminiszter és Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter közül az egyikük kerüljön a Magyar Nemzeti Bank élére Matolcsy György távozása után.