Kínai után orosz hitelből is épülhet magyar vasút
Egyelőre kérdéses, hol fog áthaladni a V0-nak nevezett Záhony-Sopron vasútvonal.
Az orosz állami vasúttársaság (RZSD) kétmilliárd dollárig (629 milliárd forint) részt vállalna a magyarországi V0-s vasút beruházásában, írja a Világgazdaság Orbán Viktor és Vlagyimir Putyin orosz elnök moszkvai sajtótájékoztatóján tett bejelentés alapján.
A gazdasági portál szerint a kétmilliárd dolláros összeg akár hitel is lehet, amely jelentős részét fedezhetné a Záhonytól Sopronig haladó, többnyire kétvágányú, elsősorban teherszállításra szánt pálya kiépítésének. A projektnek egyelőre nincs megvalósíthatósági tanulmánya, mert az annak elkészítésére tavaly áprilisban kiírt pályázatot a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. május végén visszavonta.
Így a leendő nyomvonal kapcsán egyelőre csak a lobbizás kezdődhet meg, vagyis hogy melyik városnak jelentene könnyebbséget ha a V0-nak köszönhetően csökkenne a rajtuk átmenő tranzitforgalom. A Duol hírportál arról számolt be, hogy a Jövő Új Városáért Egyesület (JÚVE) szerint a V0-s adott szakaszát Szolnok, Kecskemét, Dunaújváros, Székesfehérvár és Győr között érdemes megépíteni.
A szerelvények tervezési sebessége 120–160 kilométer per órás lenne, a pályán folyhatna személyszállítás is. A projekt részleteiről a lap kérdezte az Innovációs és Technológiai Minisztériumot is, választ azonban nem kaptak.
(Kiemelt képünk illusztráció. A Dunai Finomító és Ercsi vasútállomást elkerülő, épülő vasútvonal az Érd -Pusztaszabolcs vonalszakaszon Ercsinél 2020. április 24-én. Fotó: MTI/Máthé Zoltán)