Javuló internetes helyzetkép

Négyéves a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnak a szélessávú internetes szolgáltatásokat (vezetékes, illetve mobilnet) összehasonlító portálja, a Szélessáv.net, amely csak az elmúlt egy évben – 211 kihelyezett mérőeszközzel – több mint 1,3 millió mérést végzett el. A hatóság reprezentatív felméréséből kiderült, hogy 2018-ban az internetezők 58 százaléka leginkább az otthoni internetes telefonálásra panaszkodott, ezt a videotelefonálásra (56 százalék) és az online filmnézésre (52 százalék) vonatkozó elégedetlenség követte.

2019. augusztus 24., 19:25

Szerző:

A szélessávú szolgáltatásokat valós időben és a szolgáltatóktól független mérésekkel összehasonlító Szélessáv.net oldalt 2015. augusztus 19-én indította el a hatóság, a beérkező adatok alapján pedig jól felrajzolható az ország szélessáv-ellátottsága. Négy év alatt az ingyenesen igényelhető felhasználói mérőeszközön összesen 9,2 millió mérést, a weboldalon keresztül a regisztrált vagy anonim fogyasztók 750 ezer szoftveres, míg az NMHH mérőautói körülbelül négymillió mérést végeztek. A rendszer folyamatosan fejlődik: tavaly óta a szoftveres mérőrendszer a le- és feltöltési sebességen és késleltetésen túl a késleltetés ingadozását (jitter) és a csomagvesztést (packetloss) is méri, az idén bevezetett új otthoni mérődobozok pedig már a gigabites sebességmérő tartományban is ellenőrzik az értékeket.

A Szélessáv.net oldal más, hasonló sebességmérő oldalakkal ellentétben a szolgáltatások főbb jellemzőit egy, az internetszolgáltatóktól független helyen lévő szerverrel méri. A rendszer komplex: abban is többet nyújt a fogyasztóknak, hogy a le- és feltöltési sebesség, valamint a késleltetés mérésén túl lehetővé teszi a csomagvesztés ad hoc jellegű, böngészőből indított és rendszeres mérődobozos mérését, továbbá rendszeresen mér mobilinternet-sebességet is.

A szolgáltatók, a technológiák és a csomagok számát összevetve a mérőhelyek számával és eloszlásával, a mérési eredmények nem tekinthetők ugyan reprezentatívnak, de azért néhány óvatos megállapítást le lehet vonni belőlük. Így például azt, hogy lényegében minden letöltési sebességtartományban markáns javulás figyelhető meg 2017-hez és 2018-hoz képest. A 0–100 Mbit/s tartományokban a kínált letöltési sebesség 70 százalékát a mérési pontok nagy részében el lehetett érni. 100 Mbit/s felett már kevésbé tudják a szolgáltatók biztosítani a kínált letöltési sebességeket, viszont ilyen magas érték vizsgálatakor a felhasználó számára sem feltétlenül érzékelhető, ha a kínált értéknél alacsonyabb a valódi sebesség.

Mindezzel összhangban áll, hogy az NMHH több éve tartó kutatási sorozata a háztartásokban rendre magas elégedettségi szintet mér az otthoni vezetékes internet sebességével kapcsolatban, általában 80-85 százalékosat. Ezt hozta e legfrissebb, 2018. őszi elemzés is: 85 százalékos elégedettségi szintet. A netes problémát észlelők leginkább az otthoni vezetékes internetes telefonálásra (58 százalék), a videotelefonálásra (56 százalék) és az online filmnézésre panaszkodtak (52 százalék). A zenehallgatás és a klipnézés az otthoni vezetékes interneten kevesebb gondot okozott, de itt is viszonylag sokan számoltak be (38 százalék) akadozó, torz, rossz minőségű hangról. Gyakori, visszatérő problémákról azonban csak a használók kevesebb mint tíz százaléka nyilatkozott. Az összes minőségi kifogást együttesen nézve az otthon vezetékes internetet használók fele tapasztalt ilyen jellegű kellemetlenséget a felmérést megelőző egy évben. Az internetsebességgel kapcsolatos fogyasztói élményt leginkább az internetező életkora és minden ehhez kapcsolódó jellemző – például a gazdasági aktivitása – befolyásolja; a használt internetes technológia vagy a fogyasztók lakóhelye erre nem volt hatással. A felmérés során kiderült, hogy a problémákat legnagyobb arányban, 67 százalékban, a 30 éven aluliak jelezték. / Koi Tamás