Marosán György: Ahol a mádi zsidó

Tudod, mi a baj veled, édes hazám, drága nemzetem? Hát csak az, hogy éppen ott állsz, ahol a mádi zsidó.

2016. július 8., 15:22

Az anekdota szerint a Mádon élő zsidó borkereskedő mindennap kora hajnalban felkerekedett, hogy lovas szekéren széthordja az aznapi itókát a környék kocsmáiba. Évtizedekig a bor mindig el is jutott időben a rendeltetési helyére. Egyszer, miután félálomban felrakta a bort, felszállt, s azon nyomban el is aludt a bakon. A lovak azonban tudták a dolgukat: elindultak a megszokott körútra, elballagtak a szekérrel az első kocsmáig. Ott megálltak, vártak negyedórát – amíg a kereskedő szokásosan behordta a hordókat a borral –, majd továbbindultak a második kocsmáig. Az álldogálás után mentek a harmadikig és így tovább. Végül hazatértek és megálltak a kereskedő háza előtt. Ott azután a mádi zsidó felriadt, és ráébredt a szomorú valóságra: az idő elmúlt, de a feladat nem lett elvégezve. Azóta mondják valakire, akinek fontos munkát kell elvégeznie, és erre kellő időt fordít, mégsem halad előre, hogy ott áll, ahol a mádi zsidó.

Emlékeznek még a rendszerváltásra, amikor – úgy negyedszázada – a vakvágánynak bizonyuló szocializmusról átváltottunk a polgári társadalom reménnyel kecsegtető pályájára? A „váltóállítás” azt jelentette, hogy a problémákat, amelyeket a szocializmus egyáltalán nem vagy rosszul oldott meg, rendbe kellett rakni. Ott volt mindjárt a jogrend: a vége felé felpuhuló, mindvégig szervezetlen diktatúra helyett meg kellett alkotni a törvények hatalmát és az egymást ellenőrző intézmények rendszerét. A feladatot – pénzt és fáradságot nem kímélve – nagyjából egy évtized alatt megoldottuk. És most az látjuk, hogy a vesződségek, viták, elfogadott, majd továbbfinomított törvények után visszaérkeztünk oda, ahonnan elindultunk. A rendszer egyre inkább diktatúrára emlékeztet, semmint az álmainkban élő demokráciára. Ha hátrapillantunk, mint a mádi zsidó, arra ébredünk, hogy az idő elmúlt, dolgaink mégsem lettek elvégezve.

Vagy nézzük a gazdaság versenyképességét. Nagyjából 2000-ig – komoly áldozatok árán, emlékezzünk a Bokros-programra – jelentős előrehaladás történt. Még rendszert váltó társainkkal szembeni előnyünket is sikerült megtartanunk. Ám most, ha a 21. században befutott útra visszatekintünk, konstatálhatjuk: ott tartunk, ahonnan elindultunk, miközben szomszédaink megelőztek.

És ott vár ránk a következő csalódás: az egészségügy. Nekibuzdulva, komoly befektetésekkel olyan rendszert alakítottunk ki, amely reményeink szerint finanszírozható s amelynek középpontjában a beteg áll. Sejtettük, hogy ez sok időt és áldozatot követel, de hogy a vizitdíjon olyan gellert kap a rendszer, amit azóta sem tud kiheverni, azt nem vártuk. Az egészségügy hanyatlik, a szakemberek elvándorolnak, a kórházak állapota romlik és a betegek egyre kilátástalanabb állapotú rendszerrel szembesülnek. Évtizedes erőfeszítéseink és próbálkozásaink után – mint mádi zsidó – visszaérkeztünk oda, ahonnan elindultunk: a helyzet – ha lehet – rosszabb, mint a szocializmus utolsó napjaiban.

Hasonló a nyugdíjrendszer története is. Ha nem is vita nélkül, azt belátta a magyar társadalom, hogy a kizárólagos állami rendszer nem elégséges. Olyan háromlábú rendszert alakítottunk ki, amely ösztönözte – volna – az egyént: gondoljon a jövőjére, tegyen maga is a saját egészségéért, és ha jobb ellátást akar, fordítson arra némi saját pénzt. Amikor aztán a kiformálódott rendszer végre működni kezdett volna, a kormány „lenyúlta” a pénzt, és ellentételezésként csak üres ígéret maradt: ne félj, majd csak lesz nyugdíjad. Így megint csak ott állunk, ahonnan negyedszázada elindultunk, miközben az összegyűjtött pénz eltűnt.

A történet ismétlődik az oktatásügyben is. Indulatos összecsapások, komoly társadalmi befektetések után kiformálódott a rendszer, és már a kezdeti sikerek is jelentkeztek. Azután az elmúlt hat évben valami megroppant. Minden jelzőszám, a szülői és tanári elégedetlenség is azt mutatja: az oktatási rendszer ott áll, ahol a mádi zsidó. Bár sok munkát végeztünk, komoly áldozatot vállaltunk, a feladat nem lett végrehajtva.

A dolog éppen attól szomorú, hogy a rendszerváltás első évtizede – a maga minden problémájával, tévedésével és kudarcával együtt – sikertörténetnek mondható. A társadalmi és politikai „váltóállítással” a nemzet esélyt kapott az európai felzárkózásra, a történelmi hátrányok leküzdésére. Azt sem lehet mondani, hogy kizárólag magunkra voltunk utalva: soha a magyar történelemben ilyen mennyiségű külső forrás nem áramlott be. S ma, amikor kudarcainkkal szembesülünk, mégis mindenki a másikra mutogat: a jobboldal a baloldalra és viszont, a liberálisok a szocialistákra és viszont, a zöldek a konzervatívokra és viszont, a pártok a civilekre és viszont, végül mindenki a monopóliumokra, a szomszédokra meg az Európai Unióra. A kudarcot azonban magunknak köszönhetjük.

A mádi zsidó legalább kialudhatta magát közben a bakon, bár utána a munkát újra el kellett végeznie. Mi viszont úgy kényszerülünk újra elvégezni a munkát, hogy frusztráltak, bizalmatlanok, haragosak és a végtelenségig reményvesztettek lettünk.

Horoszkóp

„Itt az idő, hogy ne elégedjünk meg azzal, amit rólunk mondanak, hanem kezdjünk el mi is mondani valamit. Mert van mondanivalónk, ami fontos és hasznos mindenki számára.” A következőkben Köves Slomó, ortodox zsidó rabbi, az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség alapítójának és vezetőjének véleménycikke olvasható.

A cselédsajtó és a Karmelita udvartartásának agyhalott influenszerei Pankotai Lilivel szemben fel merték venni a kesztyűt. De micsoda bátorság kellett ehhez az elvtársaknak. 

Az elhibázott brüsszeli szankciók, azon belül is elsősorban az energiaszektort érintő korlátozások miatt alakult ki válság az EU-ban és így Magyarországon is – ez a kormányzati kommunikáció alfája és ómegája. A valóság ezt másként gondolja.