Tükör által homályosan

2020. október 2., 14:57

Szerző:

Standby, hangzatos angol kifejezés. Jelentése: készenléti üzemmód, alapvetően elektronikai készülékek állapotának leírására. Ezt a címet választotta a koronavírus-járvány egyik leginnovatívabb képzőművészeti kiállításának Szilléry Éva újságíró és Raden Hannawati képszerkesztő, a tárlat két megálmodója, kurátora. A Standby viszont nemcsak figyelemfelkeltő címmel érkezett, hanem teljesen egyedülálló is: a budapesti Kodály körönd palotái előtt és platánfái alatt negyvenkét alkotás reprodukciója várja az arra sétálót.

Ha a Hősök tere felől közelítjük meg a pandémia által lefektetett játékszabályokra reflektáló tárlatot, úgy tűnhet, a festmények dominálnak. Fogad minket Fehér László Nonó című triptichonjának középső darabja. Elgondolkodtató, megkapó portré: hatalmas sapkát viselő kisfiú tart a magasba egy rózsaszín hulahoppkarikát, úgy néz maga elé, kerülve tekintetünket. Verebics Kati Hortenzia 2 című alkotása ugyancsak a gyűjtemény gondolatébresztő darabja, hiszen a középpontban lévő szempár és száj csukva áll, méghozzá szirmok, levelek között. Hogy meddig, azt éppúgy nem tudhatjuk, mint hogy a hibernálás után mi ül ki arra a bizonyos tekintetre, mit formáznak majd a telt ajkak. Weiler Péter Közalkalmazott maratonja a tengerkék napernyővel című egzisztencialista-szellemes munkáján, Naomi Devil kifosztott áruházi polcoknál vécépapír-guriga után nyúló alakján (From Zero to Hero), vagy Barakonyi Zsombor (Splendid Isolation) és Szabó Ábel (Baross tér) Budát és Pestet szellemvárosként megjelenítő munkáin azonban nem érződik az előbbihez hasonló szimbolikusság.

Nyári István COVId–19 címet viselő hiperrealista alkotása után nyílik meg az út a fotók előtt. Kovalovszky Dániel a mentőtechnikusként dolgozó Őri Kiss Zsoltról készült, fátyolosan is tűéles és tűpontos képe fullasztóan jó portré, amelynek méltó párja lehet Móricz-Sabján Simon Uzsoki Utcai Kórházban készített felvétele. Úgy tűnhet, mintha mi, a közönség, helyet cseréltünk volna Kudász Gábor Arion kisfiújával, aki az arcát katedrálüveges ajtónak nyomja (Momó ajtóval): a kerítéseken lógó alkotásokat álomszerűnek és bénítónak érezzük. / Mészáros Márton

(Az eredeti festmények október 22-től

az Art Marketen láthatók)