Megváltozott impulzusok

Idén tizedik alkalommal rendezték meg az Art Market Budapest elnevezésű képzőművészeti vásárt, amely ezúttal nemcsak a kerek évforduló miatt tekinthető ünnepnek, hanem azért is, hogy a jelen helyzetben egyáltalán sikerült megvalósítani.

2020. október 24., 09:57

Szerző:

Az október 22–25. között a Millenárison megrendezett esemény a világjárvány idején kifejezetten nagy vállalás. Nemcsak azért, mert öt kontinens közel ötven országából több száz kiállítót láttak vendégül, hanem azért is, mert az idei Art Market kiemelt jelentőségű a művészek, a műkereskedők és galériák helyzetét illetően is.

„A művészek gyakorlatilag március óta nem pusztán a kiállítási lehetőségeiktől lettek megfosztva, hanem egzisztenciális lehetőségeiktől is, hiszen a vásárok jelentős része elmaradt, a galériás kiállítások tekintélyes hányada pedig a virtuális térbe költözött. Ennek következtében nemcsak a bemutatkozási lehetőségektől, hanem a műtárgyak értékesítésének lehetőségétől is elestek – mondta lapunknak Ledényi Attila, az Art Market Budapest alapító-igazgatója, majd hozzátette: – Ebből a szempontból is kiemelten fontos, hogy az Art Market Budapest mégis megrendezésre került, hiszen vásárként nemcsak a széles közönség előtti bemutatkozás lehetőségét biztosítja, hanem értékesítési lehetőségekhez is juttatja az alkotókat. Azt, aki ebből él, a bevételektől való megfosztottságnál nagyobb negatív hatás nem érheti. A művészek persze alkottak, de a műtermi magány nem ugyanolyan közeg, mint amihez hozzászoktak. Speciális körülmények között kellett alkotniuk, másfajta impulzusok érték őket. Egy művész impulzusokra épít, ha ezek beszűkülnek, akkor az alkotói munka is más kontextusba kerül.”

Ez a kiállított tárgyak tematikáján is meglátszik, hiszen bár az idei Art Market témája a rendszerváltás 30. évfordulója és arra a reflexió, számtalan művész reagált a koronavírus-járványra is, amelynek legfőbb motívuma a szájmaszk lett. Az egyik kiállítás pedig – a korábban a Kodály köröndön is reprodukciókkal bemutatott Standby, amelyről a 168 Óra 41. számában írtunk – teljes egészében a pandémiáról szól.

Ledényi Attila lapunknak arról is beszélt, mik a jövőbeli kilátások. „Az Art Market évente egyszer kerül megrendezésre, és mi arra készülünk, hogy jövőre is megrendezzük az eseményt. Idén viszont a fizikai kiállítótér mellett létrehoztunk egy online kiállítóteret is. Ezzel nem az volt a törekvésünk, hogy pótoljuk a fizikai élményt, mert az lehetetlen. A cél az volt, hogy bekapcsoljuk az Art Market körül kialakult művészeti közösséget annak ellenére, hogy sokan – gyűjtők, kiállítók, galériák, művészek – nem tudnak ideutazni. Másrészről viszont az előrelépést szolgálja ez a platform, hiszen határokon és kontinenseken átívelő módon olyan kapcsolatokat sikerült az idei évben kialakítanunk – például afrikai, dél-amerikai művészekkel és galériákkal –, amelyeket a jövőben a „fizikai” vásáron akarunk majd kamatoztatni. A gyűjtői közeg is pozitívan reagált erre a kapcsolatteremtésre. Elképesztő helyekről kaptunk visszajelzéseket, hogy jövőre el akarnak látogatni az Art Marketre. Azt látjuk, hogy olyan érdeklődést sikerült kiváltani, amely a jövőben nem a bezárkózást, hanem az offline térben történő nyitást szolgálja.” / Svébis Bence