Felemel

2021. január 30., 23:11

Szerző:

Kevés olyan zenekar van, amelyik megalakulásának negyedik évtizedében még valóban aktív alkotóközösségként működik. Olyan pedig még kevesebb, amely éppen pályája legkreatívabb szakaszát éli ebben az időszakban. Ezen ritka hollók egyike a James.

Ráadásul azt sem mondhatjuk, hogy Tim Booth énekes és társai mindezt a legnagyobb csendben tennék, hiszen mostani kiadványuk, a 2018-as, azonos című Living in Extraordinary Times 86 állomásos, minden kontinenst érintő turnéján került rögzítésre, márpedig az efféle világjárás manapság a nagyon mainstream produkciókon kívül már csak keveseknek adatik meg.

Igaz, a James elsődlegesen mindig is briliáns koncertzenekarként volt elkönyvelve, és ezt a pazar kiállítású dupla CD is megerősíti. A legendásan non-konform zenekar, amelynek rendszeresen – és gyakorta az adott fellépés hangulatának megfelelően – változó setlistjeiből sokszor kimaradnak a legismertebb dalai (ezúttal például a Sit Down), hogy helyet adjanak olyan daraboknak, amelyeket még a legelszántabb rajongók közül is csak kevesen ismernek (lásd a stúdióverzióban soha meg nem jelent Stutter), ezúttal is elemében van. A részben a madridi klubkoncert, részben pedig a hazai, manchesteri arénabuli anyagából válogatott huszonhárom dal egyaránt megmutatja a zenekar intimebb és harcosabb arcát, márpedig ez a kettősség adja a James lényegét. A dervistáncáról legendás, szuggesztív Booth ugyanolyan hitelesen énekel a halálról és a gyászról, mint ahogy az alapvető emberi jogok sárba tiprása, vagy épp Trump ellen szólal fel. Teszi mindezt egy sokszínű, trombitával, hegedűvel, csellóval bolondított, a pillanat varázsát közvetítő, nemegyszer extatikus hangfolyam felett.

De azért sláger is van itt dögivel: az akusztikusan, dob nélkül elővezetett She’s a Star, a Getting Away with It, a Come Home, a Laid, vagy a közönség által percekig kántált Many Faces megannyi méltó csúcspont.đĐ

(James: Live in Extraordinary Times, szerzői kiadás)