Feltámad a legendás magyar lánctalpas

Hamarosan működőképes lesz a hazánkban egyetlen megmaradt Nimród típusú páncélvadász légvédelmi gépágyú – a világháborús páncélost a budapesti Petőfi-laktanyában újítják fel.

2010. február 16., 06:05

Összesen 135 darabot gyártottak a Nimródból, Magyarországon ez az egyetlen megmaradt példány – mondta el a Petőfi-laktanya gépjármű-javító műhelyében Dr. Bonhardt Attila ezredes, a Hadtörténeti Intézet és Múzeum Hadtörténelmi Levéltár és Irattárának igazgatója a

műemlékem.huportálnak.

Hozzátette: a 40 milliméteres, sorozatlövő ágyúval felszerelt, hat fős személyzettel működő Nimród a második világháború haditechnikájának felbecsülhetetlen értékű emléke.

Maga a műhely is mintha időutazás volna: a különböző típusok a haditechnika fejlődéséről vallanak, az alig 12 tonnás Nimród eltörpül a műhely sarkában álló, több mint 40 tonnás, 1971 óta gyártott szovjet T-72-es mellett. A Nimród korszerű volt a maga korában, azonban bizonyos vonatkozásokban a háború alatt hátrányba került az újabb fejlesztésű páncélosokkal szemben – fogalmazott Bonhardt Attila. A svéd licenc alapján gyártott, helyenként módosított magyar páncélvadász páncélozott légvédelmi gépágyút az 1930-as években tervezték, a feladata eredetileg földi és levegőben lévő célpontok megsemmisítése volt – írja az cikk szerzője és a fotók szerzője, Kovács Olivér.

Különösen a repülőgépek ellen bizonyult hatékonynak: a gyalogsági hadműveleteket kísérte és a 40 milliméteres könnyen mozgatható Bofors légvédelmi gépágyúval ellenőrzés alatt lehetett tartani a légteret. Kezdetben más páncélosok ellen is bevetették, azonban a nagyobb számban 1941-ben hadrendbe állított szovjet T-34-esek páncélzatát már nem tudta áttörni, ezért elsődleges feladata a légvédelem lett.

Többnyire lesállásból vetették be, sorozatlövőként öt lövést adott le gyors egymásutánban. Nyitott felépítménye miatt meglehetősen védtelen volt a kezelőszemélyzet, azonban így is a Magyar Királyi Honvédség egyik legjobban használható járműve volt.

Ez a Nimród úgy maradhatott meg, hogy elromlott – tette hozzá az ezredes. A most restaurálás alatt lévő példányt először a Dráva mentén vetették be, majd a románok átállása után a délkeleti országrészbe vezényelték át. 1944 őszén már tervezték a magyar kiugrást a háborúból, ezért Budapestre rendelték, ám ez a példány Kecskemét térségében mozgásképtelenné vált.

A Nimród megmenekülésének története és képgaléria a

műemlékem.humagazinjában http://www.muemlekem.hu/magazin