Kiderült, ezért nagyon veszélyes teletankolni az autót

A töltőpisztoly kattanása után nem szabad tovább tankolni az autót. 

2024. október 30., 10:20

Szerző:

Bár a tankolás alapvetően egyszerű folyamatnak tűnik, de azért van néhány fontos dolog, amit érdemes szem előtt tartani. Ilyen egyebek között az is, hogy a töltőpisztoly kattanása után nem szabad tovább tankolni az autót – írja a Dívány.

A kattanás kell 

Nem, akkor sem, ha egyébként még férne bele, ugyanis a kattanásnak jó oka van. A kattanó hang, amit akkor hall, mikor automatikusan leáll a tankolás, a töltőpisztoly csövének végén lévő kis lyuknak köszönhető. A világszerte alkalmazott megoldást egyébként még az 1930-as években szabadalmaztatták Amerikában – olvasható a vezess.hu oldalán. A portál cikke szerint, amikor az üzemanyag eléri a pisztolynak azt a szintjét, ahol a lyuk van, ott megszűnik a levegőáramlás, amelynek következtében működésbe lép a pisztoly „testébe” szerelt elzárószelep.

A pisztolyban van egy szűkítő, így az üzemanyag nem akadálytalanul áramlik, amely mögött egy kisebb nyomású tér alakul ki, szóval az üzemanyag-áramlást szűkíti le és levegőt ad hozzá ezen a pici csövön. És ameddig a levegő ott van, az elzárószelep nyitva van, de abban a pillanatban, ahogy az üzemanyagszint eléri a kis lyukat, vákuum keletkezik, amelynek következtében zár az elzárószelep és megszűnik az üzemanyag-áramlás

– írják. 

Nem szabad tovább tankolni 

Ezt követően viszont nem szabad tovább tankolni az autót, erre a Consumer Reports amerikai fogyasztóvédelmi szervezet is figyelmeztet. Közlésük szerint ugyanis a kvázi túltöltés súlyosan károsíthatja a rendszert, azt a rendszert, amely a tankolás során összegyűjti a potenciálisan káros benzingőzt és aktív szén segítségével megköti azt. Ráadásul nem is kevés benzingőzről van szó, ugyanis a rendszer mintegy 95 százalékkal csökkenti a szénhidrogén-kibocsátást a tankolás során. 

Meghibásodhat az autó 

Ha azonban a töltőpisztoly kattanását követően tovább tankol valaki, akkor üzemanyag kerülhet a szénszűrőbe, ami meghibásodáshoz vezethet. Ez pedig nemcsak azt jelenti, hogy a rendszer nem fogja tudni elnyelni a káros gázokat, hanem azt is, hogy az autó is veszélybe kerül, a javítás pedig nagyon sokba fájhat. Fontos kiemelni, hogy túltöltés esetén az üzemanyag a földre is kiloccsanhat, ami szintén komoly biztonsági és környezetvédelmi kockázatokkal járhat. 

(Kiemelt képünk illusztráció, Fotó: Freepik)