Lakner Zoltán: A rendszer képe

2016. november 12., 06:57

Szerző:

Az 1956-os Emlékbizottság plakátjainak megjelenését követően megalapozott kételyek merültek fel azzal kapcsolatban, hogy az egyik poszteren, amely egy fegyvert viselő fiút ábrázol, valaki más látható, mint akit a felirat hirdet. Nem Dózsa László van a képen, aki felnőtt életében színészként szerzett hírnevet, hanem Pruck Pál.

A hibára Pruck Pál családja hívta fel a figyelmet. Ekkor Dózsa László „kegyeleti okokból” lemondott arról, hogy a neve szerepeljen a plakáton. Ez azonban nem lehetett kielégítő lezárása a vitának. Dózsa László ugyanis kitartott amellett, hogy ő látható a plakátot ihlető fényképen.

Eörsi László történész lapunknak adott interjújában a fénykép kapcsán Dózsa László 1956-os visszaemlékezéseinek több mozzanatát is megkérdőjelezte. Annak a forradalmi életrajznak az egyes elemeit vonta kétségbe, ami az 1956-os Emlékbizottság Dózsa László-plakátjának gondolati alapjául szolgált. Minderre azzal reagált Schmidt Mária, hogy míg a fénykép eredete kétséges, addig Dózsa László visszaemlékezései hiteles forrásnak tekinthetők. Az 1956-os Emlékbizottság és a Terror Háza mellett több emlékezetpolitikai projektet irányító Schmidt Mária Pruck Pál személyét is támadta, mivel a pártállam idején többször is megszólalt a forradalmat megbélyegző propagandaanyagokban. Egyébként pedig Schmidt szerint a már elhunyt Pruck Pál „köztörvényes bűnöző” volt. Mondhatni, a „kegyeleti okok” Schmidt Mária közleményében már nem játszottak szerepet.

MTI Fotó: Koszticsák Szilárd MTI Fotó: Koszticsák Szilárd

Schmidt Mária megszólalására Pruck Pál lánya reagált. Csőkéné Pruck Erika magyarázata szerint a sokszor, sok helyütt feltűnő, eltérő interpretációkkal kísért fotó mostani felhasználása ellen a család azért emelte fel a szavát, mert a név kicserélését hazugságnak érezték. Pruck Erika Schmidt Máriától bocsánatkérést és a plakát feliratának megváltoztatását követelte. Bár, ahogyan erre nyílt levelében utal, egyik kérés teljesítésére sem lát reményt. Ezt helyesen ítélte meg: Schmidt Mária viszonválasza más hangnemben ugyan, de saját álláspontja fenntartásáról szólt.

Pedig a helyzet látszólag könnyen kezelhető lenne. Az 1956-os Emlékbizottság elismerhetné a hibát. Vagy legalább a vita miatt, az ünnep emelkedettsége érdekében visszavonhatná a plakátot. Ezzel rövid idő alatt lezárulhatna a botrány.

Az egymásba fonódó valótlanságok – más plakátok alapjául szolgáló fotókról mellékalakok tűntek el, illetve kerültek át teljesen más helyszínekre – és Schmidt Mária ellentámadása azonban arra engednek következtetni, hogy nem tévedés történt. Arra a plakátra éppen Dózsa Lászlónak, pontosabban az ő 1956-os figurájának kellett kerülnie. Akár a tények eltorzítása árán is. Ez, ha így történt, azért különösen súlyos, mert az ünnepelni kívánt 1956-os szereplők és hozzátartozóik emberi méltóságát sérti.

Az ünneprontó konfliktus eszkalálódása csakis akkor éri meg az állami emlékezetpolitika irányítóinak, ha a céljuk 1956 átértelmezése. Az 1956-os Emlékbizottság törekvése, hogy a „hétköznapi hősöket” állítsa a figyelem fókuszába, akár rokonszenves is lehetne. Csakhogy e hősök nemzeti emlékezetbe emelése szelektíven, sőt akár manipulatív módon zajlik. Rainer M. János úgy látja, hogy az állami ünneplés „a zavarbaejtően sokszínű forradalom egydimenziós képét” alkotja meg.

A kiválasztott és photoshopolt „hétköznapi hősöket” – ha éppen jut nekik hely az 1956-os Emlékbizottság közösségi oldalán a miniszteri megemlékezések videói között – mások helyett és mások helyére szánják a képzeletbeli nemzeti emlékcsarnokban. Ahogyan Schmidt Mária mondja a Heti Válasznak adott interjújában: „Nagy Imre szépen halt meg, de nem ő az igazi hős. Az igazi hős az, aki fegyvert fogott a szabadságért.” Mint közismert, Nagy Imre „szép halála” azt jelentette, hogy kivégezték. Meggyalázott holttestének kálváriáját Orbán Viktor – sípolással megzavart – október 23-i Kossuth téri beszéde is felidézte. Tette ezt a mártír miniszterelnök nevének említése nélkül. A szónok a saját logikájába illesztette Nagy Imre sorsának legtragikusabb mozzanatait, de a személyre, akivel megtörtént, hogy kivégzése után a holttestét kátránypapírba csavarták és arccal lefelé jeltelen sírba temették, nem tartott igényt.

Schmidt Mária értelmezése szerint 1956-ban antikommunista forradalom, függetlenségi háború, szabadságharc zajlott, aminek legfőbb mozgatója, ahogy azt másutt kifejti, „az otthon, a család, az elődöktől kapott kulturális örökség megőrzése iránti vágy, a táj, a természeti kincsek szeretete, vagyis a színtiszta hazaszeretet” volt. Nyilvánvalóan ez mind része lehetett az eseményeknek, ahogyan a fegyvert ragadó közember alakja is markánsan meghatározta a hatvan évvel ezelőtti októberi és novemberi napokat. Ám a már idézett Schmidt-interjú is jelzi, hogy az értelmezésben kompromisszumnak helye nincs.

Például, ahogy ő látja, a Petőfi Kör résztvevői olyan értelmiségiek voltak, akik az „egyfelől-másfelől szemléletet képviselték”, a reformértelmiség szerepét pedig „azok fújják nagyra, akik a korábbi sztálinista elit meakulpázásában a maguk sorsát látják”.

Az üzenet rafinált és kettős irányt követ. Az egyik, hogy az értelmiség helyett a fegyvert ragadó hősök szerepére kell koncentrálni. Ezért nem lehet a plakáton Pruck Pál, aki a lánya szerint „nem szabadságharcos volt, csak egy kölyök, aki éppen ott volt”. Bizonyára sok más ember forradalmi napjai sem szóltak ennél többről, ami semmit sem von le a tudatosan cselekvők bátorságából és hősiességéből. A fegyveres hősök új kultusza összhangban van az értelmiség és különösen a „balliberális megmondóemberek” ostorozásával is. Schmidt Mária ennek egyik legrészletesebb kifejtését két évvel ezelőtt adta, A múlt fogságában című cikkében. A „balliberális” értelmiség sorsának mai megpecsételődéséről szóló tételét támasztja alá azzal, amikor képviselői­­ket vagy példaképeiket partvonalra szorítja 1956 emlékezetében.

Az emlékezetháború másik csapásiránya, hogy semmilyen rendszerváltó kísérlet kapcsán sem adható felmentés a magukat valaha kommunistának vallóknak. Akkor sem, ha későbbi életútjuk bizonyítja, hogy a demokrácia és a szabadság híveivé váltak. Ez befolyásolja nemcsak a hatvan évvel ezelőtti történések, hanem az elmúlt negyedszázad eseményeinek megítélését is. A rendszerváltás, valamint az 1990–2010 közötti évek (le)értékelése a „Nemzeti Együttműködés Rendszere” önigazolásának egyik kiindulópontja. Már a Nemzeti együttműködési nyilatkozat is az átmenet két zavaros évtizedeként utalt a 2010 előtti időszakra, ennek részeként mellesleg az első Orbán-kormányra is. Ezzel szemben a „szavazófülkékben lezajló új forradalom” a zűrzavar meghaladásaként vált felmagasztosíthatóvá.

Ez is jelzi, hogy az Orbán-rendszer kezdettől törekszik saját történelmi küldetésének megalapozására. Egy korábbi emlékezetpolitikai projekt során, a Kerényi Imre által megrendelt, nemegyszer meghökkentő történelmi festmények egyike a rendszerváltás értelmezésére vállalkozott. A Nagy Imre és társai 1989. június 16-i újratemetését ábrázoló alkotáson a vörös ég alatt a magasban kaméleon trónol, a koporsók körül arc nélküli, dinnyefejű alakok csoportosulnak. Az egyetlen azonosítható figura a fiatal Orbán Viktor, aki Kerényi műelemzése szerint „valahogy odapottyant” a képre.

E pottyanás tudatosságát mindazonáltal később jelezte, hogy az újratemetés huszonötödik évfordulóján Orbánt, akinek szerepe kétségkívül jelentős volt ezen a napon, a szovjet csapatok távozásának szükségességét elsőként nyilvánosan kimondó politikusként ünnepelték. Holott a szovjet csapatok kivonását már 1989. március 15-én követelte az ellenzéki szervezetek tizenkét pontja.
Más történelmi ügyekben is teljes erővel zajlik az újraértelmezési kísérlet. Például a már idézett Schmidt-dolgozat, A múlt fogságában, a Szabadság téren felállított 1944-es megszállási emlékmű kapcsán íródott, és az Alaptörvény történelemszemléletén alapul.

Az emlékezetpolitika céltudatosságát illető felvetések akár túlzónak is tűnhetnének, ha nem ismernénk olyan szövegeket, mint amilyen Orbán Viktor október 23-án tartott beszéde. A kormányfő párhuzamot vont 1956 forradalma, a vasfüggöny 1989-es ledöntése és a menekültek távoltartására szolgáló kerítés 2015-ös megépítése között. A nagyszabású történelemátértelmezés célja, hogy az ilyen mondatok igaznak tűnjenek.

A ma politikusa mindig szeretne saját alakjának körvonalaira lelni a múltban. A múlt korszakonkénti újraértelmezése ismert és sokat vitatott jelenség. Nem mindegy, hogy az újraértelmezés teret enged-e más látásmódnak is, s hogy alapjául tények szolgálnak vagy a tények tagadása, netán hamisítása.

Horoszkóp

„Itt az idő, hogy ne elégedjünk meg azzal, amit rólunk mondanak, hanem kezdjünk el mi is mondani valamit. Mert van mondanivalónk, ami fontos és hasznos mindenki számára.” A következőkben Köves Slomó, ortodox zsidó rabbi, az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség alapítójának és vezetőjének véleménycikke olvasható.

A cselédsajtó és a Karmelita udvartartásának agyhalott influenszerei Pankotai Lilivel szemben fel merték venni a kesztyűt. De micsoda bátorság kellett ehhez az elvtársaknak. 

Az elhibázott brüsszeli szankciók, azon belül is elsősorban az energiaszektort érintő korlátozások miatt alakult ki válság az EU-ban és így Magyarországon is – ez a kormányzati kommunikáció alfája és ómegája. A valóság ezt másként gondolja.