Sándor Zsuzsanna: A színházi piac újrafelosztása

2019. május 24., 08:55

Szerző:

Mára egyértelművé vált, miért is kellett a színházak tao-támogatását megszüntetni. A valódi cél a függetlenségük korlátozása, a politikai lojalitásuk kikényszerítése volt. És a színházi piac újrafelosztása.

A kormány a kulturális tao eltörlését azzal indokolta, hogy a társasági adóforintok elosztása áttekinthetetlen, a színházak közül többen visszaéléseket követtek el. Ám ha valóban az adócsalók ellen akart volna fellépni, már rég megtehették volna, csakhogy a mai napig nem indult eljárás senki ellen. Ugyanakkor nem készült semmiféle egységes, mindenkire érvényes törvény arról, hogy az elvett taopénzek helyett a színházak milyen központi forrásokra számíthatnak, s milyen feltételekkel juthatnak azokhoz.

Például a fővárosi kőszínházak igazgatói felkeresték Tarlós Istvánt, s kilobbizták, hogy ők megkapják a taobevételükkel azonos összegű támogatást, sőt mintegy 540 millió forinttal többet is. Nem vállaltak szolidaritást a független és magánszínházakkal, sorsukra hagyták őket. Pedig szakmai összefogással talán sokat elérhettek volna. A direktor elsősorban persze a saját társulatáért felelős, de ha a színház a morális hitelességét elveszti, semmije sem marad.

Fotó: Riskó Gáspár

Előre tudható volt, hogy a taomegvonás legnagyobb vesztesei a független és magánszínházak lehetnek. Az illiberális kormányzás számára a független értelmiségi, az önálló, szabad alkotóművész veszélyforrás. A színházak rendszabályozása ugyanúgy az állami kontroll erősítését szolgálja, mint az MTA függetlenségének csorbítása vagy az írók és irodalmi szervezetek nemzeti irodalmi erőközpontba kényszerítése.

A független színházaknak az Emberi Erőforrások Minisztériumához kellett többlettámogatásért pályázniuk. Azt, hogy a tárca milyen szempontok alapján döntött a pénzek elosztásáról, senki nem tudja. Az Átrium elsőként tette közzé, hogy a 2018-as taobevételük összegénél 77 százalékkal kaptak kevesebbet. A Rózsavölgyi Szalonnak is csak a megpályázott összeg felét ítélték meg. Ráadásul a tárca három részletben fizet. Ha egyáltalán fizet. Ugyanis az Emmi a színházaknak küldött levelében kiemelte, hogy fizetni csak akkor fog, ha majd a források rendelkezésére állnak. „A jelen levél nem minősül pénzügyi kötelezettségvállalásnak. Nem támogatói okirat.” Állítólag lesz második, harmadik pályázati kör is, de ilyen feltételekkel mit ér? A színházak minden pénzügyi garanciát nélkülöző üres ígérvényt kaptak. A kormányzat folyamatosan bizonytalanságban tartja őket, s a csődtől való félelem fokozott igazodást teremthet. A független színházak esetleg mérlegelhetik, hogy vállaljanak-e rendszerkritikus előadást, és miről merjenek nyilatkozni. Megindulhat a méricskélés köztük, hogy X miért kapott többet, mint Y. A viszálykeltés is nyilván szándékos, a hatalom tökélyre fejlesztette megosztó gyűlöletpolitikáját.

Míg többen a létfenntartásért fognak küzdeni, a helyzetnek vannak nagy nyertesei is. Az egyik maga Vidnyánszky Attila, aki legfőbb kezdeményezője volt a kulturális tao eltörlésének. A Válasz online értesülései szerint a Vidnyánszky vezette Nemzeti Színház a tao alapján járó pénz ötszörösét kapta az Emmitől. Valaha egy pici, nyomorgó beregszászi társulatot vezetett, tudnia kell, mit jelent a hatalomnak kiszolgáltatva tengődni. Úgy látszik, karrierjének csúcsán elfelejtette, honnan jött. A másik nagy nyertes Zalán János, a Pesti Magyar Színház igazgatója, az Emmi Színművészeti Bizottságának elnöke. Noha őt a színházi szakma nem kérte fel a közös érdekképviseletre, a múlt év végén néhány kollégájával koncepciót dolgozott ki a kulturális tao megmentésére, és ezt a szakmai nyilvánossággal meg is vitatta. Zalán akkor a színházi összefogás oszlopaként tüntette fel magát. Ám úgy látszik, a szakmai hátszelet leginkább saját előrejutására használta fel. A Pesti Magyar Színház is a taobevételének ötszörösét kapta. Legalábbis a hírt nem cáfolták.

Ítélkezésre még sincs okunk. A színházi válság csupán egy morálisan szétesett társadalom tükörképe.

Horoszkóp

„Itt az idő, hogy ne elégedjünk meg azzal, amit rólunk mondanak, hanem kezdjünk el mi is mondani valamit. Mert van mondanivalónk, ami fontos és hasznos mindenki számára.” A következőkben Köves Slomó, ortodox zsidó rabbi, az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség alapítójának és vezetőjének véleménycikke olvasható.

A cselédsajtó és a Karmelita udvartartásának agyhalott influenszerei Pankotai Lilivel szemben fel merték venni a kesztyűt. De micsoda bátorság kellett ehhez az elvtársaknak. 

Az elhibázott brüsszeli szankciók, azon belül is elsősorban az energiaszektort érintő korlátozások miatt alakult ki válság az EU-ban és így Magyarországon is – ez a kormányzati kommunikáció alfája és ómegája. A valóság ezt másként gondolja.