Mátyás Győző: Mielőtt a világ szétesik...

2018. október 7., 09:28

Szerző:

„Itt mindenkinek utolsó tor int.

Itt mindenkit temető-láng vakít,

Itt mindenki gyászol már valakit.”

(Ady Endre: Budapest éjszakája szól)

A gyöngyös, strasszos, dekoratív kalapok világától a szürke katonasapkák nyomasztó, kegyetlen világába. Igen, Nemes Jeles László Napszállta című alkotása egy, az érzéki látványvilág közvetítette súlyos metafora. Azt ábrázolja, hogy a díszes kalapszalonok, a fényűző paloták, a főúri bálok világának pompája mögött miként munkál a rothadás, az enyészet, a bomlás, értelmetlen pusztuláshoz és öldökléshez vezetve. És azt, hogy a dekadencia csillogó, tündöklő felszíne eltakarja a szennyben, mocsokban fortyogó másik világot. Mondja is egy szereplő a filmben: „a temérdek szépség mögött borzalmas világ”. 

És ez a metafora, amelyik egy történelmi korszak végét, a Monarchia szétesését jeleníti meg – rendkívül hatásos. Főként azért, mert az alkotók az ábrázolás vizuális textúráját egészen bravúrosan „szőtték meg”. Az erős esztétikai akarat a részletek precizitása, a formai műgond révén egy artisztikus, mégis élményszerű korabeli Budapestet tár elénk. S ez a világ szinte magába szippantja a nézőt. Mindez annál is inkább bravúros teljesítmény, mert a film nélkülözi a látványos nagytotálokat, hiszen a mű nagy részében a perspektíva a főhősnő szemszögére korlátozódik. De a részletek kidolgozottsága, a valőrök és koloritok gazdagsága egy már-már álomszerű és mégis lélegző várost varázsol elénk. Amelynek autentikusságát emeli a szereplők ruháinak korhűsége az utolsó fodorig. (A design Rajk László, a jelmez Szakács Györgyi bravúros munkája, az egész pazar látványvilágot Erdély Mátyás operatőr fogja egybe.)

Ugyanakkor a város sötét oldalának felmutatásával az alkotók elérik, hogy a veszély és a fenyegetettség érzete lengje be a vásznat.

Ebbe a szeszélyesen pulzáló, lehetőségeket és csapdákat egyszerre rejtő nagyvárosba érkezik Leiter Írisz, hogy munkát vállaljon egy kalapos szalonban. Ő már létével is része valami titoknak, hiszen a szalon egykor tragikus véget ért tulajdonosainak lánya. Így nem pusztán állást keres, hanem önmagát is. Pontosabban a saját és családja históriáját szeretné megismerni, hogy a gyökereit felfedezve „beleírja magát” a saját történetébe. De a kalapszalon új tulajdonosa valami szörnyű titokra célozva el akarja küldeni Íriszt. A lány azonban megtudja, hogy él a városban egy bátyja, akiről rémes legendák terjengenek. Nyomozásba kezd, hogy felfejtse a sötét tikot. A Napszállta a maga törvényei szerint használja a krimi fogásait, sőt a thriller műfaji elemeinek „átfogalmazott” variánsaival is dolgozik. A történet egyre baljósabb, sötétebb tónusú és egyre kiszámíthatatlanabb lesz.  Olyan benyomást kelt, mint valami ijesztő labirintus, amiben Írisz minden nekirugaszkodás után újra meg újra eltéved. S itt lesz jelentősége a már a Saul fiában megismert módszernek, a sok közeli alkalmazásának, illetve a főhősre tapadó szubjektív kamerázásnak, ami nagyon vészterhes atmoszférát teremt. Ezt a hangulatot még feszültebbé teszik a mindenünnen felhangzó hangeffektusok (Zányi Tamás munkája), amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy az ábrázolt világot kaotikusnak, átláthatatlannak érzékeljük. 

 Nemes Jeles László új filmje, a Napszállta
Fotó: Wikimedia.org

Mondom megint: a metafora, amelyik a világégés előtti utolsó időket, a sötét tikokkal, az élveteg züllés bűneivel teli „dance macabre-t” ábrázolja – parádésan működik.

Nem így a belső történet, ami a forgatókönyv önellentmondásai s a dramaturgiai problémák következtében (Írisz hol sodródó, bámész alak, hol mindenre elszánt kereső) és főként a dialógusok kihagyásos jellege miatt nagyon nehezen követhető a néző számára.

Olykor az sem tisztázott, hogy a váratlanul felbukkanó alakok mit is akarnak, de az alapvető problémát a dialógusok szemantikai aluldetermináltága jelenti. Ez beleillik a metaforikusság elvont szintjébe, de barátságtalan a nézővel szemben, aki értelemszerűen szeretné összeilleszteni a történetet. Ámde a filmben tapasztalható tudatosan enigmatikus töredékesség, a félbehagyott párbeszédek egyszerűen zavarják a megértést. (Nehéz úgy titkot kutatni, ha a főhősnő szinte bármely kérdésére legfeljebb azt a választ kapja, hogy "Menjen innen!" vagy „Mi köze ehhez magának?”.) Márpedig éppen a film saját „parancsai” terelik arra az értelmezést, hogy itt sötét rejtélyek és titkok felfejtése a cél. S ha ehhez a mű nem ad kulcsot, alapjaiban támadja meg saját törvényeit. 

A film mégis lenyűgöző, mert a súlyát nem elsősorban a történet hordozza. A széthullás, a „minden egész eltörött” állapotának ábrázolásához pedig az alkotók sikeresen teremtették meg a romlást is esztétizálva ábrázoló vizuális formát. 

Horoszkóp

„Itt az idő, hogy ne elégedjünk meg azzal, amit rólunk mondanak, hanem kezdjünk el mi is mondani valamit. Mert van mondanivalónk, ami fontos és hasznos mindenki számára.” A következőkben Köves Slomó, ortodox zsidó rabbi, az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség alapítójának és vezetőjének véleménycikke olvasható.

A cselédsajtó és a Karmelita udvartartásának agyhalott influenszerei Pankotai Lilivel szemben fel merték venni a kesztyűt. De micsoda bátorság kellett ehhez az elvtársaknak. 

Az elhibázott brüsszeli szankciók, azon belül is elsősorban az energiaszektort érintő korlátozások miatt alakult ki válság az EU-ban és így Magyarországon is – ez a kormányzati kommunikáció alfája és ómegája. A valóság ezt másként gondolja.