Kiderült, van-e értelme az önkiszolgáló kasszák telepítésének Magyarországon

A hazai áruházak jelentős részében működnek önkiszolgáló kasszák, ám ezek nem arattak osztatlan sikert.

2024. szeptember 25., 15:35

Szerző:

Felmérést végeztek annak érdekében, hogy kiderüljön, mit gondolnak valójában a vásárlók az önkiszolgáló kasszák működéséről, és mennyire kedvelik azok használatát – számolt be róla a Pénzcentrum.

A Debreceni Egyetem és a Pénzcentrum közös kutatást indított, az együttműködésből pedig olyan eredmények születtek, amelyek sokak számára rendkívül hasznosak lesznek. Ma már szinte minden élelmiszerüzletben és kisebb-nagyobb áruházakban is működnek önkiszolgáló kasszák: a Tesco, az Auchan, a Lidl és a Penny is telepített ilyen berendezéseket. A cél az, hogy gyorsabbá váljon a fizetési folyamat, ami előnyös a vásárlók számára, miközben a vállalkozás is nyer vele, hiszen rengeteg kiadást megspórol ezekkel az eszközökkel, különösen ami a bérköltségeket illeti, hiszen kevesebb dolgozót kell alkalmazni pénztárosként.

Az online kérdőívet bárki kitölthette szeptember 2-ig, végül 10 358 fő vett részt a kutatásban. Meglepő módon a válaszadók 57,3 százaléka férfi volt, annak ellenére is, hogy az ilyen jellegű felmérésekben inkább nők vesznek részt. A tanulmány készítői szerint mind az életkort, mind a lakóhelyet, mind a jövedelmi viszonyokat, mind az iskolázottságot tekintve nagyon vegyes a minta, így valóban mindenki elmondhatta a véleményét.

Ez derült ki az önkiszolgáló kasszák használatáról

Az eredmények egyértelműen azt mutatják, hogy az ország egyre több pontján tűnnek fel az ilyen típusú pénztárak, ami a vásárlók kényelmét szolgálja. A vásárlók a felhasználói élményt 5 pontból 3,11-re értékelték, de ennél részletesebben is kiderült, hogy mit gondolnak róla.

Összességében elmondható, hogy az idősebb generációk és kevesebb jövedelemmel rendelkezők nem örülnének, ha eltűnnének a hagyományos pénztárak, és esetenként bonyolultnak találják az önkiszolgáló kasszák működését. Nem csak ők, hanem a megkérdezettek ötven százaléka úgy véli, hogy általában nem áll rendelkezésre olyan kolléga, aki segítene a technikai problémák megoldásában, pedig az önkiszolgáló kasszák gyakran meghibásodnak. Ilyenkor várakozni kell a segítség megérkezésig, így összességében egyáltalán nem lesz gyorsabb a folyamat, mint egy hagyományos pénztárnál történő fizetés esetén.

A különböző csomagolástípusok felismerése, a kedvezmények és kuponok érvényesítése is nehézséget okozhat, ezt is sokan megemlítették a negatívumok között.

Ugyanakkor az is szembetűnő volt, hogy az áruházak elérték a céljukat, ugyanis a kérdőívet kitöltök több mint ötven százaléka azért tartja ideálisnak az önkiszolgáló kasszákat, mert kényelmesnek találja a használatukat, lehetőséget biztosítanak a gyorsabb vásárlásra, és a sorbaállást is meg lehet spórolni a segítségükkel. Mindez egybevág az áruházak szándékaival, ám az eszközök hatékonyságát még lehet növelni, ugyanis egyelőre abszolút vegyes az önkiszolgáló kasszák megítélése a vásárlók körében.

(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Pixabay)