A szuezi krízisnek vége, de az igazi küzdelem csak most kezdődik

Az útvonal fél évszázada nem volt ilyen hosszú ideig blokkolva. Sem a biztosítók, sem a jogászok, sem a bíróságok nem fognak unatkozni.

2021. március 30., 19:00

Szerző:

A Szuezi-csatorna ismét hajózható, viszont a fennakadás okozta károk csak most kezdenek megmutatkozni. Az útvonal fél évszázada nem zárult le ilyen hosszú ideig – ennek meg is lesz a böjtje.

A szállítmányok a lezárás miatt több hetet, sőt több hónapot is késhetnek. Ennek következtében pedig minden károsult követelésekkel állhat elő – a hajózási cégektől kezdve a gyártókon át az olajkitermelőkig.

„A jogi következmények hatalmasak lesznek” – mondta Alexis Cahalan, a Norton White nevű ausztrál, szállításjoggal foglalkozó ügyvédi iroda munkatársa. „Csak el kell képzelni, milyen sokféle áru akadt fenn – olaj, gabona, fogyasztói cikkek, például hűtők, és romlandó áruk – és már láthatjuk is, hogy megjósolhatatlanul sok követelés keletkezhet.”

Az Ever Given nevű szállítóhajót hétfőn szabadították ki, így megindulhatott a forgalom a Földközi-tenger és a Vörös-tenger között. A hajó múlt kedden akadt fenn a csatornában, ami az 1967-es Hatnapos háború óta történt leghosszabb lezáráshoz vezetett. Az incidens mindenkit figyelmeztet arra, hogy a föld kereskedelmi infrastruktúrája milyen törékeny lábakon áll – főleg most, amikor a koronavírus-járvány miatt az ellátási láncok amúgy is veszélybe kerültek.

Az Ever Givenen esett károkat jelenleg is vizsgálják, ennek eredményétől függ, hogy a hajó folytathatja-e menetrend szerinti útját, és hogy mi lesz a rakomány sorsa – közölte a tajvani Evergreen Line, a hajó üzemeltetője. 

Az egyiptomi hatóságok minden erejüket megfeszítve próbálták visszaállítani forgalmat - hiszen a csatornán a világ kereskedelmének 12 százaléka halad át, közte napi egymillió hordó olaj.

A késlekedő hajók száma pedig egyre nőtt. Helyi idő szerint reggel nyolckor már 421 hajó várakozott az átkelésre az Inchcape Shipping Services szerint. A csatornán naponta átlagosan 50 hajó szokott áthaladni, a következő hetekben viszont ennél naponta sokkal többet kell kezelni.

„Azt is koordinálni kell, hogy ki kap elsőbbséget, és hogy hogyan állítják fel az átkelési sorrendet. Az egyiptomiakra szép kis feladat vár” – mondta John Wobensmith, a Genco Shipping & Trading vezérigazgatója a Bloomberg Televíziónak.

A Leth Agencies, ami az átkelések szervezésének egyik fő ellátója, azt közölte, hogy kedd hajnal fél négyig 37 olyan hajó kelhetett át, ami korábban a Nagy-Keserű-tóban vesztegelt. A nap végéig még 76 hajó haladhat át a csatornán.

A dél-koreai hajózási cég, a HMM Co. szerint a világ egyik legnagyobb szállítóhajója, a 24 ezer doboz szállítására képes HMM Gdansk is kedden kelhet át az egyhetes várakozás után.

Körülbelül négy napba telhet, mire visszaáll a forgalom a normális kerékvágásba, mondta egy hétfői sajtótájékoztatón a szuezi csatornahatóság elnöke, Oszama Rabie. Korábban egy tisztviselő azt nyilatkozta, ez akár egy hétig is tarthat.

Arthur Richier, a Vortexa nevű engergetikai hírszerző cég elemzője szerint viszont ezek a becslések optimisták. A megzavart kereskedelmi utakon a szállítási árak már így is elkezdtek növekedni, mivel csökkent az elérhető szállítóhajók száma – nemcsak azok miatt, amik a Szuezi-csatornánál ragadtak, de azok miatt is, amelyek a sokkal időigényesebb, Afrika körüli utat választották. Ez a megoldás két héttel hosszabbítja meg az utat Ázsia és Európa között.

„Öt-hat napba is beletelhet, hogy megoldják a feltorlódott forgalom okozta problémát” – mondta Rustin Edwards, az Euronav NV kereskedelmi hajózási cég olajügyi vezetője. „Torlódások lesznek a hajókat fogadó kikötőkben is, mivel a beragadt és a hosszabb utat választó hajók egyszerre fognak megérkezni ugyanazokra a helyekre. Szóval jelentős bonyodalmakra számíthatnak a szállítócégek a következő hetekben.”

A csatorna lezárása a biztosítók bevételeinek is ártani fog, pedig ezeket a vállalatokat már korábban is érzékenyen érintette a járvány, a téli viharos időjárás az Egyesült Államokban, valamint a sok áradás Ausztráliában. A Fitch Ratings szerint a tengerészeti biztosítások árában is növekedés várható, a veszteségek több száz millió eurósak is lehetnek.

A bíróságok se fognak unatkozni: az Ever Given és a feltorlódott hajók által szállított áruk tulajdonosai ugyanis valószínűleg a biztosítókhoz fordulnak kártérítésért, a biztosítók pedig ezután be is perelhetik az Ever Given tulajdonosait – akik pedig saját biztosítójuktól kérhetnek védelmet.

Az Evergreen szerint a hajó tulajdonosa, a japán Shoei Kisen Kaisha Ltd. felelős a veszteségekért. A cég korábban részben vállalta a felelősséget a fennakadásért, de kijelentette, hogy a hajó bérlőinek kell foglalkozniuk a szállítmányok tulajdonosaival. Névtelen források szerint az Evergreen jogi tanácsadója a londoni Ince Gordon Dadds LLP nevű cég.

A Shoei Kisen tisztviselője azt állítja, hogy hozzájuk egyelőre nem érkeztek kártérítési kérelmek. A vállalat még mindig nyomozza, hogy milyen mértékben felelős a történtekért. A hajó testére három japán cégen keresztül kötöttek biztosítást.

Rabie, a csatornahatóság képviselője szerint a felelősöket egy nyomozás után fogják megnevezni. Hozzátette, hogy a csatornahatóság nem vonható felelősségre, és hogy a hajó kapitánya – nem a kormányosa – tartozik felelősséggel a járműért.

(Aaron Clark, Cindy Wang, Ann Koh és Verity Ratcliffe)

(Kiemelt kép: EPA | Mohamed Hossam)