Szabó Brigitta: A szenny védelmében

2018. október 1., 13:54

Szerző:

Magyarország soha nem fog olyan javaslatokat támogatni Brüsszelben, amelyek rontanák a német és ezen belül a bajor autóipar helyzetét – biztosította az Audi és a BMW vezetőit Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a napokban Münchenben. Szerinte a magyar és a bajor érdekek maximálisan egybeesnek abban, hogy el kell utasítani a klímapolitika szigorítását célzó uniós törekvéseket. A 2030-ra tervezett károsanyag-kibocsátási elképzelések ugyanis „drámai pofont adnának a német és ezen belül a bajor autóipar versenyképességének”. Ez pedig Magyarországnak rossz – mondta.

Igaza van, rossz. Legalábbis a kormányzat és a gazdaság rövid távú növekedési kilátásai szempontjából biztosan.

Az Audi, a Mercedes, a Suzuki és a hozzájuk kapcsolódó alkatészgyártás a magyar éves GDP öt százalékát adja, ami a jövőben csak emelkedik a Mercedes gyár bővítésével és a BMW debreceni beruházásával. Évente közel 2000 milliárd forintról beszélünk, vagyis nagyjából akkora összegről, amennyi jobb években az Európai Unióból érkezik támogatási pénzként. Az ágazat adja egyébként a teljes ipari termelés ötödét s az export több mint 15 százalékát is.

Ráadásul ez az a terület, amely viszonylag érzéketlen a politikára, főleg akkor, ha a következmények nem érintik. Abban például, hogy a BMW Magyarországot választotta legújabb beruházása helyszínéül, valószínűleg nem volt igazán fontos mérlegelési szempont, hogy milyen állapotban van a demokrácia vagy hogy a magyar miniszterelnök éppen szabadságharcot vív az EU-val szemben. Az autógyárak a termelést alapvetően gazdasági szempontok és a kormányzat mindenekfölötti befektetőbarát támogatáspolitikája alapján hozták ide. Ha pedig ez így van, akkor Szijjártó Péter alapvető érdeke, hogy kiálljon mellettük, s itt tartsa őket az országban.

Másrészről a miniszternek nincs igaza, mert az a fenyegetés, hogy az új klímavédelmi szabályok miatt esetleg csökken az autóipar termelése, egyben lehetőség is. Lehetőség egy másfajta gondolkozásra, amely nem szűkül be a feldolgozóipar, a betanított munkás, az összeszerelés körébe. A fenntartható fejlődését tekintve az autógyártás visszaszorulása jelenthetné azt is, hogy megerősítenek, helyzetbe hoznak olyan ágazatokat, amelyek aztán hosszú távon maradhatnak a magyar gazdaság tartópillérei, akár beleértve a mezőgazdaságot is, amelyben alig alkalmazzák a modern termelési technikákat, gépeket, megoldásokat. Vagy jelenthetné azt, hogy az oktatásban, a szakképzésben már most elkezd Magyarország arra az időszakra felkészülni, amikor a negyedik ipari forradalom a mindennapok részévé válik, s olyan cégek, befektetők, nemzetközi együttműködések nőnek ki a semmiből, amelyek a rugalmas, tanulni képes, nyelveket beszélő, kreatív, csapatban is dolgozó, a másik szempontjait figyelembe venni tudó munkaerőt keresik majd a betanított munkások helyett. Utóbbi feladatokat ugyanis majd elvégzik a robotok az emberek helyett.

Egy jó azért van a hírben. Szijjártó Péter legalább nem mondta azt, amit Donald Trump amerikai elnök, miszerint a globális felmelegedés nem létezik, a klímaváltozás kitaláció, de ha mégis fenyeget, annak csak kevés köze van a légszennyezéshez. És még azt sem lengette be, hogy Magyarország kilép a párizsi éghajlatvédelmi egyezményből.

Egyelőre. Mert ha a szükség úgy hozza, a magyar kormány és annak tagjai bármire képesek, hogy itt-tartsák a befektetőket. Akkor majd nem számít, hogy senki sem kérte őket felelőtlen ígéretekre, hogy amit tesznek, szemben áll az uniós irányelvekkel, az autógyárak anyaországainak álláspontjával, és ami a legfontosabb, azzal a felelős viselkedéssel, amelyet egy kormánynak tanúsítania kellene, ha komolyan gondolja, hogy szerepe van az élhető jövő megalapozásában.

Horoszkóp

„Itt az idő, hogy ne elégedjünk meg azzal, amit rólunk mondanak, hanem kezdjünk el mi is mondani valamit. Mert van mondanivalónk, ami fontos és hasznos mindenki számára.” A következőkben Köves Slomó, ortodox zsidó rabbi, az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség alapítójának és vezetőjének véleménycikke olvasható.

A cselédsajtó és a Karmelita udvartartásának agyhalott influenszerei Pankotai Lilivel szemben fel merték venni a kesztyűt. De micsoda bátorság kellett ehhez az elvtársaknak. 

Az elhibázott brüsszeli szankciók, azon belül is elsősorban az energiaszektort érintő korlátozások miatt alakult ki válság az EU-ban és így Magyarországon is – ez a kormányzati kommunikáció alfája és ómegája. A valóság ezt másként gondolja.