Ónody-Molnár Dóra: Együtt

2016. december 16., 13:50

Szerző:

Egy egész generációt tönkretettek – ezt jelenti a PISA-teszt eredménye. Nekik gyakorlatilag annyi. Abban a globális gazdasági rendszerben, ahol az innovációtól a gyártásig, a kereskedelemtől a szolgáltatásokig mindenki mindenkivel versenyez, behozhatatlan hátrányt jelent, hogy a 15 éves magyar diákok a munkaerő-piaci boldoguláshoz szükséges képességeket igen csekély mértékben birtokolják: szövegértésből, matematikából és természettudományból is a fejlett országokkal összehasonlítva az utolsó helyek egyikén kullognak. Sokkoló adat, hogy a magyar diákok negyede funkcionális analfabéta. Mi lesz velük akár csak húsz év múlva, amikor az összes betanítható rutinmunkát fejlett robotok fogják ellátni? Felháborító, hogy Magyarországon a tudáshoz való hozzáférést, azaz a jó élet esélyét mennyire meghatározza, hova születik egy gyerek. A mostani PISA-mérés megint kimutatta, hogy elképesztően nagyok az egyes iskolák közti különbségek. Akik a települési adottságok vagy éppen a bőrük színe miatt nem jutnak el a színvonalasabb iskolákba, alig reménykedhetnek abban, hogy elkerülhetik a munkanélküliséget.

Mindezt a korábbi PISA-felmérések is kimutatták már, most azonban tovább romlott a helyzet. Eddig azok, akik nem akartak a valósággal szembenézni, mondhatták, hogy a gyengébb eredmények arra vezethetők vissza, hogy a rossz iskolák és a hátrányos helyzetű gyerekek lehúzzák az átlagot, amúgy nincs baj a magyar közoktatással. Természetesen jelentős mennyiségű cinizmus és érzéketlenség kellett ahhoz, hogy valaki ne tartsa alapjaiban erkölcstelennek és elhibázottnak azt a rendszert, amelyben gyerekek tízezrei azért húzzák le az átlagot, mert nem megfelelő helyre születtek. Mindenesetre sok középosztálybeli szülő nyugtathatta magát azzal, hogy ez nem az ő problémája, az ő gyereke jó helyre jár.

A két hete nyilvánosságra jutó eredmények azonban azt mutatják, hogy az elitgimnáziumok tanulói is gyengébben teljesítettek, mint korábban. Általánosan elmondható, hogy a magyar gyerekek nehezebben birkóznak meg az életszerű feladatokkal, mint azok a kortársaik, akik nem visszaporoszosított, központosított, merev, a fegyelmezésre és a korai szelekcióra épülő iskolarendszerben tanulnak.

„Nem a kormány áll a katedrán és nem a kormány ül a padban” – kommentálta Lázár János az eredményt, rögtön leszögezve, hogy a Orbán-kormány oktatáspolitikájának a kudarchoz semmi köze. Ők itt sem voltak. Nem ők kormányoznak hat éve (a felmérés idején öt éve), nem ők alakították át a rendszert a tartalmi szabályozástól a működtetésen át a pedagógusok értékeléséig. Nem ők vettek ki az elmúlt években ebből az ágazatból annyi pénzt, amennyivel az utolsó helyek egyikére esett Magyarország a GDP-arányos oktatási kiadások tekintetében.

Nem, mindenről a tanárok tehetnek, hiszen amikor becsukják az osztályterem ajtaját, ők állnak szemben a diá­­kokkal. Más kérdés, hogy az osztályterem ajtaját ma már résnyire sem lehet behúzni, hiszen tanfelügyelők ellenőrzik, hogy az órai munka milliméterre megfelel-e a kormány által előírt tantervnek. Amely persze teljesen idegen attól a fajta tudástól, amelyet a PISA mér. Ennek ellenére valamelyest osztom Lázár véleményét: a pedagógusok egy része valóban felelőssé tehető, csak épp nem úgy, ahogy ő gondolja. Azokról beszélek, akik 2010-ben alig várták, hogy a Fidesz-féle ellenreform eltörölje azt az oktatáspolitikai irányt, amely gyerekközpontú szemlélettel, kompetenciaalapú képzéssel és az iskolai autonómia támogatásával kulcsszerepet játszott a kettővel ezelőtti PISA-mérésben jelentkező enyhe javulásban. A pedagógusok egy része ellenállt az elmúlt 25 évben annak a modernizációnak, amely a fejlett országok oktatási rendsze­­rein végigsöpört. A magyar kormány az elmúlt hat évben az ő pozícióikat erősítette meg az iskolákban, elfojtva a tantestületek nyitott tagjaiban meglévő vágyat a megújulásra és a korszerű pedagógia átvételére.

De van itt még egy felelős. Róla az elmúlt hetekben nem sok szó esett.

A rendszerek általában akkor mozdulnak, ha nyomás helyeződik rájuk. A szülők tömege éppen ilyen nyomásgyakorló erőt jelent. Ők azok, akik a finanszírozói és a gyerekeiken keresztül igénybe vevői annak a szolgáltatásnak, amelyet közoktatásnak nevezünk. Mit tettek az elmúlt évtizedekben az átlagszülők? Tulajdonképpen minden olyan változást, reformot, intézkedést elleneztek, amelyek jobb PISA-eredményekhez vezetnének. Szinte egy emberként háborodtak fel, amikor a liberális oktatási miniszter megtiltotta az alsó tagozatosok buktatását. A törvény abból indult ki, hogy a kisgyerekek eltérő tempóban haladnak, az évismétlés nem a hozott hátrányok megszüntetését, hanem az adott gyerekekről való lemondást hozza. Eredmény: katasztrofális PISA-teszt.

Hoffmann Rózsa első intézkedéseinek egyikével megszüntette a gyerekek szöveges értékelését az alsó tagozaton. Nem csak a pedagógusok, a szülők egy része is követelte vissza az osztályzást, függetlenül attól, hogy 6-8 éves korban ennek semmi haszna nincs, miközben a szöveges értékelés részletes képet adna a csemetéik fejlődésről. Ebben az életkorban az osztályzás és a folyamatos számonkérés – gyakorlatilag az összes gyerekpszichológus szerint – csak a felesleges stresszt növeli és az iskola megutálását okozza. Eredmény: katasztrofális PISA-teszt.

A szülők csendben voltak, amikor a kormány fokozatosan felszámolta a sokszínű alapítványi iskolarendszert. Ebbe a szegmensbe zömmel a rossz érdekérvényesítésű családok gyerekei jártak, akiknek az alternatív pedagógia a hátrányok leküzdésének esélyét jelentette. Ahová a kormánypárti képviselők gyerekei járnak, azok az iskolák nem szűntek meg. Eredmény: katasztrofális PISA-teszt.

A szülők többnyire egyetértenek a mindennapos testnevelésóra bevezetésével, annak ellenére hogy az iskolák negyedében nincs megfelelő tornaterem. A mindennapos tornaórának sokszor semmi köze nincs a mozgás öröméhez, az iskolai stressz levezetéséhez, a játékossághoz – ez a tanóra újabb frusztrációforrás a gyerekek többségének. Hiá­­ba lenne szükség a feszültség levezetésére, kis lazulásra – a központi tantervtől nem lehet eltérni, haladni kell itt is katonásan. Lehetne informatikaóra is akár két szekrényugrós tornaóra helyett (az erkölcstanról nem is beszélve), de a szülők nem tiltakoznak. Eredmény: katasztrofális PISA-teszt.

A szülők tűrik, sőt támogatják, hogy a gyerekek fejét nem a korosztályuknak megfelelő olvasmányokkal terhelik. Nem nonszensz, hogy ugyanaz a kötelező irodalom ma, mint ötven évvel ezelőtt? Szöveget érteni ugyan nem tudnak, de ugorjanak neki A kőszívű ember fiainak, majd akkor megtanulják. A szülők legyintenek. „Mi is felnőttünk valahogy.” Persze, és az eredmény: katasztrofális PISA-teszt.

A szülők többsége helyesli a roma gyerekek iskolai elkülönítését. Nem szeretik, ha az osztályban van valaki, aki „hátráltatja a többieket a tanulásban”. Panaszkodnak, hogy a gyerekek túlterheltek, de ha végre megjelenik valamilyen tehercsökkenés lehetősége, azonnal visszapakolják a gyerekekre a terhet különböző iskolai foglalkozások formájában. Mi, szülők küldjük felvételizni már tízévesen a gyerekeinket, mert alkalmazkodunk a rendkívül kártékony korai szelekció­­val járó 4-6-8 osztályos rendszerhez. Eredmény: katasztrofális PISA-teszt.

Kormány, pedagógusok, szülők: együtt tettük tönkre az országot.

Horoszkóp

„Itt az idő, hogy ne elégedjünk meg azzal, amit rólunk mondanak, hanem kezdjünk el mi is mondani valamit. Mert van mondanivalónk, ami fontos és hasznos mindenki számára.” A következőkben Köves Slomó, ortodox zsidó rabbi, az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség alapítójának és vezetőjének véleménycikke olvasható.

A cselédsajtó és a Karmelita udvartartásának agyhalott influenszerei Pankotai Lilivel szemben fel merték venni a kesztyűt. De micsoda bátorság kellett ehhez az elvtársaknak. 

Az elhibázott brüsszeli szankciók, azon belül is elsősorban az energiaszektort érintő korlátozások miatt alakult ki válság az EU-ban és így Magyarországon is – ez a kormányzati kommunikáció alfája és ómegája. A valóság ezt másként gondolja.