Népszavazás: Létezik a rossz kérdésre jó válasz?

Amióta Áder János köztársasági elnök kiírta október 2-ra az úgynevezett kvótareferendumot, a kérdésről folytatott vitának valódi tétje van, és ez a nyilvánosságot kapott álláspontokban is jól érzékelhető. A kibontakozó vitának van két igazi különlegessége, mondhatnánk hazai sajátossága.

2016. augusztus 15., 14:21

Szerző:

Míg általában a népszavazások a világon mindenütt két tábort hoznak létre – abból adódóan, hogy a népszavazási kérdésekre kétféle válasz adható –, nálunk ez is másképp van: máris három markáns álláspont jelenik meg. A szokásos igen és nem mellett bejelentkeztek a bojkott, a tudatos távolmaradás hívei is.

A másik sajátosság, hogy az álláspontok nem feltétlenül követik a szokásos politikai választóvonalakat: nem a kormány–ellenzék- vagy a jobboldal–baloldal-tengely mentén válnak szét, hanem ennél sokkal változatosabb variációk figyelhetők meg. Természetesen minden oldalnak megvan a maga domináns álláspontja, de ez távolról sem kizárólagos: a jobboldaliak túlnyomó többsége a nem tábort erősíti, a liberálisok az igenre hajlanak, míg a baloldaliaknál a bojkott, a távolmaradás tűnik többségi véleménynek. De minden oldalon nagy a disszidensek és másként gondolkodók aránya.

Az előbbi okok miatt a frontvonalak is meglehetősen kuszák: gyakorlatilag mindenki kétfrontos harcra kényszerül. Újabb érdekesség, hogy jelen pillanatban a legélénkebb front nem is az igen és a nem szavazók között húzódik, hanem inkább az igen és bojkott, a tudatos távol maradók között. Ennek is megvan a maga logikája, hiszen joggal gondolhatják mind az igen-, mind a bojkottpártiak, hogy a másik fél „megtérítésének” sokkal nagyobb az esélye, mint a nem szavazatot támogatók átcsábításának.

Jelen írás azokat képviseli, akik a népszavazáson igennel kívánnak szavazni, de azokhoz is szól, akik bizonytalanok vagy éppen a távolmaradásra hajlanának.

(Rossz kérdésre jó válasz?) Sokan úgy vélik, hogy nem érdemes részt venni a népszavazáson. Változatos érveket lehet hallani ezzel kapcsolatban, vegyük sorba ezeket.

Legtöbbször azt mondják, hogy azért nem érdemes elmenni, mert a kérdés eleve manipulatív és nem egyértelmű. Ezért nem is lehet rá jó választ adni.

A kérdés (Akarja-e, hogy az Európai Unió az Országgyűlés hozzájárulása nélkül is előírhassa nem magyar állampolgárok Magyarországra történő kötelező betelepítését?) persze tényleg manipulatív, mert az EU-nak esze ágában sincs előírni nem magyar állampolgárok Magyarországra történő kötelező betelepítését, de azért mindannyian tudjuk, hogy valójában miről is van szó. A menedékkérők áthelyezésének tervéről (ezt a kormányzati képviselők is elismerik, ha megszorongatják őket), aminek ugyan semmi köze a betelepítéshez, csupán a menedékkérelmi eljárás lefolytatásához, amelynek során a magyar hatóságok a magyar jogszabályok alapján szabadon dönthetnek a menedékkérelem elfogadásáról vagy az elutasításáról. (Idén a Magyarországon benyújtott csaknem 20 ezer menedékkérelemből mindössze 224-et fogadtak el a hatóságok.)

Az áthelyezési döntések az eddigi gyakorlat és a jövőre vonatkozó tervek szerint a tanácsban, az összes tagállam kormányának részvételével születnek minősített többséggel (ezt egyébként jogi úton megtámadta a magyar és a szlovák kormány, az Európai Bíróság várhatóan ebben az ügyben az év végéig döntést fog hozni), és azt tanácsi határozatban vagy a tervek szerint tanácsi rendeletben hirdetik ki. A tanácsi határozatok és rendeletek az uniós jogrend szerint a tagállamokban közvetlenül hatályos és a nemzeti parlamentek jóváhagyása nélkül alkalmazandó jogszabályok. Ezt Magyarország is elfogadta a csatlakozási szerződésben, majd megerősítette a Lisszaboni Szerződés parlamenti ratifikációja során. Aki tehát Magyarország EU-tagságával egyetért, s azt a jelenben is fontosnak tartja, az nem kérdőjelezi meg az unió jogrendjét, és erre a faramuci kérdésre is csak igen választ adhat. Mert ez a válasz nem azt jelenti, hogy egyetért a kötelező betelepítéssel (azt ugyanis a kormánynak a tanácsban kell elutasítania, a népszavazásnak erre semmilyen hatásköre nincs), hanem továbbra is egyetért hazánk EU-tagságával és a tagság jogi feltételrendszerével.

Szerintem adható jó válasz az Európa-pártiak számára a kérdésre, és ez csakis az igen válasz.

(Az érvényesség mítosza) Mások viszont azért nem kívánnak részt venni, mert úgy gondolják, hogy a kormány akkor leckéztethető meg, ha a részvétel nem éri el az 50 százalék+1 érvényességi küszöbértéket. Ez szerintem több okból is téves felfogás. Először is, az érvényességi küszöbnek igazából közjogi jelentősége nincs, mert egyértelmű, hogy a kormány nem akarja a népszavazás eredményét törvénybe, főleg nem az Alaptörvénybe foglalni. Ha ezt akarná, akkor ezt már népszavazás nélkül is megtehette volna, elfogadva a Jobbik ajánlatát is a kérdés lényegének Alaptörvénybe foglalásáról. Nem ez a cél. (Ők is jól tudják, hogy ezzel a csatlakozási szerződésünk sérülne és a tagságunk is veszélybe kerülne.)

Ez a népszavazás is egy politikai termék a Fidesz számára: elsősorban belpolitikai és kommunikációs céljai vannak vele. Az érvényességnél sokkal fontosabbak számára az igen és a nem szavazatok közötti arányok. Sokkal nagyobb a marketingértéke a 40 százalékos részvétel melletti 90 százalékos nem szavazati többségnek, mint a 60 százalékos részvétel melletti szoros eredménynek. Ez utóbbit sokkal nehezebb nagy győzelemnek beállítani, mint az előbbit. Ezért is gondolom azt, hogy a kormányzati állásponttal szembeni szavazatok számának nem a feltett kérdésre, hanem a belpolitika alakulásának egészére vonatkozóan nagyon is van jelentősége.

Nem csak ez az érv szól a részvétel mellett. A választóknak két választás között viszonylag kevés lehetőségük van, hogy kifejezzék véleményüket a kormány tevékenységéről. Könnyen lehet, hogy 2018-ig erre már nem is lesz más alkalom. Aki nem ért egyet a kormány Európa-politikájával, menekültpolitikájával vagy általában a magyar kormány tevékenységével, az most lehetőséget kap arra, hogy ezt kifejezésre juttassa, méghozzá egy olyan kérdésben, amely különösen érzékeny a kormány számára, mert ezt az ügyet szinte rendszerlegitimitási kérdéssé emelte.

Aki ezzel nem él, az nagy esélyt mulaszt el és abban erősítheti meg a kormányt és híveit, hogy jó úton járnak, míg az ellenzőit elbátortalanítja.

(Bojkott) Két ellenzéki párt (a DK és az Együtt) bojkottra szólította fel a választókat. A bojkott vitathatatlanul legitim eszköz, de hatékonysága nagyon kérdéses. A nemzetközi szakirodalom több száz bojkott hatásait elemezve arra a következtetésre jut, hogy az esetek túlnyomó többségében nem érték el a céljukat, és ami még kiábrándítóbb, igen gyakran éppen azokat erősítették meg, akik ellen meghirdették. Ettől persze még lehetne jó eszköz a bojkott Magyarországon a kormányzat meggyengítésére, de egyelőre én nem látom az erre vonatkozó erős érveket.

Szerintem Orbán Viktor és társai kevés dolognak örülnek jobban, mint hogy az ellenzék szavazói és a kormánnyal szemben kritikus állampolgárok otthon maradnak és nem szavaznak. Ennél már csak annak örülnének jobban, ha ezt a szívességet az országgyűlési választásokon is minél nagyobb számban tennék meg. Nem jó dolog leszoktatni a választóinkat arról, hogy részt vegyenek és szavazzanak, amikor erre szükség van és lehetőség nyílik. A bojkott könnyen demoralizálhatja, lefegyverezheti az ellenzéki választókat, ráadásul bojkottra mozgósítani meglehetősen nehéz. A bojkott nem mobilizál, hanem demobilizál.

Azt pedig csak a legelvakultabb hívek hiszik el, hogy aki nem vesz részt a népszavazáson, az tulajdonképpen mind a bojkottra felhívó pártokat támogatja. A bojkott másik problémája, hogy nem azonosítható a tudatosan, tiltakozásból nem szavazó és a közönyös, a kiábrándult, a soha nem szavazó polgár. A nem szavazásnak nincs közösségi élménye, míg akik letették a voksukat, azok tudják, hogy van egy tábor, ahová tartoznak, akikkel egyetértenek.

A népi mondás szerint néma gyereknek az anyja sem érti a szavát. Ha tényleg olyan sokan szeretnének keményen üzenni ennek a kormánynak, mint ahogyan mi hisszük és reméljük, akkor őket ettől nem eltántorítani, hanem erre bátorítani kell.

Ez a népszavazás ugyanis a legkevésbé sem a feltett kérdésről szól – bár szerintem arra is jó szívvel adható igen válasz –, hanem sokkal inkább szól Magyarország Európához tartozásáról, az európai szolidaritásról, de legalább annyira a magyar kormány Európa- és menekültellenes gyűlöletkampányáról és általában az elmúlt két- (vagy akár hat-) éves tevékenységéről. Akinek erről van véleménye, az menjen el és szavazatával adjon nyomatékot neki. Akinek minderről nincs semmi közlendője, az nyugodtan otthon maradhat.

Horoszkóp

„Itt az idő, hogy ne elégedjünk meg azzal, amit rólunk mondanak, hanem kezdjünk el mi is mondani valamit. Mert van mondanivalónk, ami fontos és hasznos mindenki számára.” A következőkben Köves Slomó, ortodox zsidó rabbi, az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség alapítójának és vezetőjének véleménycikke olvasható.

A cselédsajtó és a Karmelita udvartartásának agyhalott influenszerei Pankotai Lilivel szemben fel merték venni a kesztyűt. De micsoda bátorság kellett ehhez az elvtársaknak. 

Az elhibázott brüsszeli szankciók, azon belül is elsősorban az energiaszektort érintő korlátozások miatt alakult ki válság az EU-ban és így Magyarországon is – ez a kormányzati kommunikáció alfája és ómegája. A valóság ezt másként gondolja.