Martin József: A hatalom kísértése

2016. december 27., 08:30

Szerző:

A hatalom kísértése valószínűleg olyan ősi, mint maga az ember. Történelmünk fordulópontján – ahogyan arról két evangelista, Máté és Lukács is beszámol – a sátán jól tudta, mit kell ígérni az embernek, hogy ledőljön a lábáról és elveszítse erkölcsi mértékét. Például kenyeret: tessék a követ kenyérré változtatni. Vagy az univerzális törvény megváltoztatását, ez esetben a gravitációét: vesd le magad a templom tetejéről, mondta Krisztusnak. A legsúlyosabb, tehát legcsábítóbb ígéret az ember számára azonban a ha­talom megszerzésének lehetősége. Jól tudta ezt a két evangelista elbeszélésében az ördög, ezért a földre szállt Krisztust éppen ezzel támadta. Máté és Lukács nem teljesen egyformán beszéli el a történetet, amely szerint óriási, földi és kozmikus hatalmat ígért Krisztusnak, ha leborul előtte és őt imádja.

Talán nem túlzás azt állítani, hogy Krisztus válaszai új korszakot hoztak a világtörténelemben. Ha tőrbe csalják a sátán ígéretei, isteni természetének hiánya miatt aligha indul világhódító útjára a kereszténység. Krisztus azonban – ahogyan a Bibliában olvasható – elhárította magától az emberi mércére szabott csábításokat. Bár a sátán kétségtelenül fején találta a szöget – legyen szabad ezzel a nem éppen szakrális fordulattal élni –, Isten fia elkerülte a csapdát. Amin azonban ő úrrá lett, az előtte és utána is az emberiség egyik legtartósabb és legsúlyosabb kísértése volt és maradt. Ahogyan Pethő Sándor Démosz vagy Deus? című gondolatgazdag kötetében olvasom – a szerző nem azonos a Magyar Nemzetet 1938-ban megalapító történészprofesszorral –, a rómaitól s így a keresztény szuverenitásfelfogástól különböző antik görög politika világát a lelkes utódok bizony indokolatlanul magasztalták évszázadokon át az ege­­kig. Mert a feltárások és a kutatások – az idézett szerző szerint – azt mutatják, hogy „az agitáció, ígéretek, korteskedés, alkalmasint a megvesztegetés, a nyomásgyakorlás, az alku és a demagógia minden bizonnyal éppen olyan elválaszthatatlanul hozzátartozott az antik politika mindennapjaihoz, mint ahogyan része a modern politikának is”.

Akkor hol itt a fejlődés? – tehetjük föl akár meghökkenten is a kérdést, s ezzel elkanyarodunk a szent szövegek mégoly gondolatgazdag, sok szellemi és lelki kincset rejtő értelmezésétől. Ha már „régi görögök” is, akkor nincs mit csodálkozni azon, hogy a hatalom gyakorlásának csapdáiba azóta is milyen sokan estek bele. Tiszta képlet a nyílt diktatúrák világa, s ha az ókorból a 20. századba ugrunk, akkor a két rémisztő uralom, a hitleri és a sztálini rezsim esetében a megszerzett politikai hatalom totális eltévelyedését látjuk.

Harminc év távolából is van mának szóló mondandója a 87 éves Milan Kundera 1984-ben írt ragyogó esszéjének, A megrabolt Nyugat, avagy Közép-Európa tragédiájának. Hatalmasat fordult azóta a világ, s benne Közép-Európa, de ma is érvényes, amit a világhírű cseh szerző akkor kifejtett az egykori szovjet-orosz valóságról. Semmi sem idegenebb (Közép-)Európától – írta –, mint a szovjet-orosz világ uniformizált, centralizált, szabványosított, a népeket erőszakkal összezáró gyakorlata. A diktatúrák és a liberális demokráciák között éles a választóvonal, s amíg Európában a két rendszer valamelyike fennállt, az elemi erkölcsi érzék, az ember veleszületett szabadságigénye – kívül vagy belül, rejtve vagy nyíltan, ösztönösen vagy megfontoltan, vonakodva vagy teljes természetességgel – valamiképpen helytelenítette vagy éppen szembefordult az uniformizálási követelményekkel.

Ma már látjuk, hogy így egyfajta „rend” alakult ki a világban, könnyű volt megkülönböztetni a „rosszakat” és a „jókat”. A hatalom csábításának gépezete a csúcstól az alapokig „kifogástalanul” működött, de a hatalom működésének tényleges mechanizmusára csak jóval a diktatúrák bukása után derült fény, s kutatása máig munkát ad a történészeknek. Megtanultuk, hogy a zárt világot nagyon nehéz kinyitni, de azt hittük, a nyitott világok már nem zárulnak be újra.

És ebben is tévedtünk. Ahogyan a sátán is pontosan tudta, a hatalom kísértése alapvetően az emberi esendőséget veszi célba. A diktatúrák okozta sokk pedig nem múlik el azon a napon, amikor a teljhatalmat gyakorlók távozni kénytelenek. Ők mindig kényszerből teszik ezt, mert megbuktatják őket így vagy úgy. A demokráciák vezetői ebben is különböznek tőlük – De Gaulle, Brandt és mások –, ők le tudnak lépni önként is, de a képlet megint csak nem egyértelmű. A hatalom kísértésének a megválasztott vezető sem mindig tud ellenállni. Az amerikai alapító atyáktól kezdve sokan számoltak ezzel, ezért bástyázták körül a hatalmat fékekkel, ellensúlyokkal, működő intézményekkel. Ma tanúi vagyunk annak, hogy ezek az intézmények sokfelé omladoznak, körülöttünk különösen, de másutt is. Mert a hatalom középpontjában maga az ember van, aki könnyen csábul. Mértéktartás, morál, minőség fogyatkozni látszik. Csak azt ne gondoljuk, hogy ez teljesen új jelenség. Márai azt kérdezte a háború utáni féldemokrácia társadalmától, amely nagy lendülettel látott neki a múlt felszámolásának, a „reakció és a korrupció kiirtásának”, hogy mindeközben „van-e a nemzetnek morális igénye? Úgy értem, érez-e valamit a »kollektív felelősségből«, mást is akar-e, mint a letűnő osztály hol szerzett, hol harácsolt vagyonából megtömni zsebét, világnézeti egyes és jó minősítés jogcímén állásba ülni, mellveregető baloldaliság címén gyapjasodni?”

Csak egy-két szót kell kicserélnünk, például a „balt” „jobbra”, s elég világos, hogy az ördög kétségbeejtően jól dolgozik.

Horoszkóp

„Itt az idő, hogy ne elégedjünk meg azzal, amit rólunk mondanak, hanem kezdjünk el mi is mondani valamit. Mert van mondanivalónk, ami fontos és hasznos mindenki számára.” A következőkben Köves Slomó, ortodox zsidó rabbi, az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség alapítójának és vezetőjének véleménycikke olvasható.

A cselédsajtó és a Karmelita udvartartásának agyhalott influenszerei Pankotai Lilivel szemben fel merték venni a kesztyűt. De micsoda bátorság kellett ehhez az elvtársaknak. 

Az elhibázott brüsszeli szankciók, azon belül is elsősorban az energiaszektort érintő korlátozások miatt alakult ki válság az EU-ban és így Magyarországon is – ez a kormányzati kommunikáció alfája és ómegája. A valóság ezt másként gondolja.