Az unikum
Új korszak kezdődik az egyik legpatinásabb magyar vállalat, a Zwack Unicum Nyrt. életében. Nyolcvanöt éves korában elhunyt a magyar üzleti és politikai élet egyik legszínesebb egyénisége, Zwack Péter világpolgár és likőrgyáros. Zwack sikeresen oldotta meg azt, amiről jó néhány repatriált mágnásdinasztia csak álmodott: tetszhalálából élesztette fel őseinek gyárát, sikerre vitte a legendás receptet. Volt úrifiú, Szent Imré-s cserkész, teniszbajnok, joghallgató, emigráns, bor- és szeszexportőr, képviselő, privatizátor, washingtoni nagykövet, ügyvivő az SZDSZ-ben, Budapest díszpolgára. Ez két életre is elég. Valójában egyetlen szenvedély hajtotta: a tradíció és az Unicum. Egy már csak töredékeiben létező polgári kultúra, életstílus, amelynek utolsó megtestesítője volt. BUJÁK ATTILA írása.
Ahhoz, hogy újjáépítsünk mondjuk egy likőrbirodalmat, jó hosszú ideig kell élni. Ez a feltétel Zwackéknál általában adott volt. A dinasztia sokadik leszármazottjának, Péternek indulásként csupán az ostromot és a nyilasokat kellett megúsznia „zsidó gyökerekkel rendelkező keresztény család sarjaként”. (Zwack önmeghatározása.) Szigorú, katolikus nevelést kapott (a család komolyan vette ezt), miközben élvezhette a törékeny polgári lét minden örömét. A napfényes ifjúság évei átmeneti (koalíciós) korra estek.
A Soroksári úton még állt a gyár, megbombázták, de működött. Jött az érettségi (1945) a Budai Ciszterci Szent Imre Gimnáziumban, az ifjú Zwack a család hagyományaihoz igazodva kétkezi munkát vállalt az üzemben, hogy aztán a Pázmányra iratkozzon be. Ifiként magyar bajnok teniszben, sportol, nyelveket tanul, készül. Át kellett volna vennie a gyárat. Ez rövid kitérővel, 1990-re sikerül. Az apa, János „jó tanácsa” volt az ÁVH első, „bemutatkozó látogatása” után, hogy innen el. Itt nem nő fű egy Zwacknak. Milánóban, később New Yorkban a körülményekhez igazodva már nem jogot, hanem közgazdaságtant hallgat, ’56-ban gyűjtést rendez emigráns magyaroknak (First Aid for Hungary), szeszimportőrként dolgozik, céget alapít, tíz év után a zöldkártyát is megszerzi, hogy 1970-ben visszarepüljön Bécsbe. A gasztronómiai és italkultúra fellegvára változatlanul Európa. Majd Genova, Velence, Firenze következik, ide-oda röpdös a világban, és csöndesen „visszagazdagodik”. A Napi Gazdaság szokásos „leggazdagabb magyarok”-kiadványa a Zwack-vagyont tizennégymilliárd forintra becsüli.
Közben az Unicum sorsa is beteljesedik. A titkos receptet a család csempészi ki Nyugatra. Az államosítás után a híres gyár előbb önállóan működik, majd beolvasztják egy állami likőripari vállalatba. Itt pancsolják a Zwack-hagyományoktól egyre inkább elszakadó mű-Unicumot, a Hubertust és társait. Az osztályharcos győzelemnek ára van. Mivel a család jogvédelmet kér a márkára, a magyar állam nem árulhatja Zwack Unicum néven. Gyerekkorunk városi legendája volt, hogy „minden recept hamis”. „Az igazi unikum”, az igazi élet, a nívó máshol van, tőlünk elérhetetlen messzeségben.
Ahogy Zwacktól is messze volt Magyarország. 1987-ben váratlanul bukkant fel, első privatizátorfecskeként. „Egyetlen célom volt az Unicum márka és a gyár visszavétele, ami akkor az álmok... birodalmába tartozott!” – nyilatkozta egy 2008-as interjúban. „Gyakran teniszeztem Demján Sándorral, Németh Miklós miniszterelnökkel és Horn Gyulával, [akik] azzal húztak, hogy kapitalista vagyok.” Pedig csak szeretett volna (magyar) kapitalista lenni. Nem is hitte, milyen közel a nagy nap.
Zwack – más újrakezdőkkel ellentétben – tudta, nem lehet (nem is illő) hazajönni, és ott folytatni, ahol az apjának a nemzedéke abbahagyta, nem lehet „mindent vissza”-alapra helyezkedni. Adott arra, hogy a Zwack-örökséget súlyos pénzekért, darabonként vásárolja vissza. Ahogy a cég az elemzők szerint ma is ad arra, hogy példásan adminisztrált, pontosan fizető, konzervatív üzletmenetet folytasson. Negyven év alatt fordult a világ. Ahogy 1947-ben az állam nyelte le Zwackékat, 1991-ben Zwack vásárolta föl a Bulivot, a Budapesti Likőripari Vállalat nevű céget.
Zwack szerette rendszerbe foglalni életvezetési elveit. Nála az italfogyasztás, az ivás módja, a sport, az öltözködés, a vezetés, ahogy rágyújt – életstílus, a szociális hovatartozás kifejezője volt. Lássuk, mit iszol, és megmondom, ki vagy. A zwacki gondolatban volt ráció, mert „ama negyven év alatt” barbár ivási szokások jöttek divatba Pesten. Hogy más ne mondjunk, a sör Unicummal, a kannás bor, a dobozos sör, az almabor pillepalackban, az energiaital, a kóla vörösborral, a ragacsos vermut nőknek. Az állami szeszipar tobzódása után (cseresznyepálinka, Lánchíd brandy) a minőségi italfogyasztás a középosztály privilégiuma lett.
De Zwack, a likőrgyáros ránézésre szigorúan absztinens, mondhatni, savanykás figurának látszott. Nem hisszük, hogy látta valaki akár csak kapatosan is.
A politikába is belekóstolt a maga decens, fanyalgó módján. Ma már furcsa belegondolni, de Zwack volt az egyetlen (utolsó) magyar politikus, aki négy párt közös támogatásával indulhatott – és nyerhetett – Kecskeméten (1994), s ami a fő: köztük volt a Fidesz és az SZDSZ. Ahogy a nekrológokat olvasom, Zwack „bűnös”, liberális múltját az állami hírcsatornák szégyenlősen kerülik, ami orbáni világszemléletet tükröz. A Rubik-kocka, a tokaji aszú, az Eötvös-inga, a libamáj, na és persze a magyar Unicum nemes nemzeti hagyomány, hungarikum. Érzelmi töltésük csak pozitív lehet. Méltatlan, hogy egy echte magyar gyártmány idegenszívűek találmánya legyen.
A politikában Zwack nem volt sikeres, ambíciói is korlátozottak voltak. SZDSZ-ügyvivő 2000-től 2003-ig, az OT-elnökség tagja, képviselő, de mandátumáról másodszorra viszonylag gyorsan le is mond. Párttagsága pártjával együtt szűnt meg.
Zwackot „betakarítás idején”, abban az életszakaszban ismertük meg, mikor a jómódú sikerember minden létező stallumot, kitüntetést megkap, mindenhova hívják és beválasztják. VOSZ-elnök, az év vállalkozója, kiskereszt, középkereszt, nagykereszt, becsületrend, Kossuth- és Széchenyi-díj, bizottsági tagság, díszpolgárság. Az ilyesmi ritkán szimpatikus. Zwackon se látszott, hogy szétvetné az öröm. Természetesnek vette és elfogadta. Udvarias ember volt. De valójában csak az Unicum, a cég érdekelte.
Második hazájában, Toscanában legalább olyan ismert volt, mint Pesten. Gyászhíreikben a toszkán lapok azt emelték ki, hogy a velük és náluk élő legenda egy ismert helyi kávéház tulajdonosa volt, és ami a fő: bőkezűen szponzorálta a violákat, az imádott Fiorentinát. Furcsa ember volt, egy régi stílus utolsó képviselője. Kimért, blazírt, távolságtartó, mosolytalan, néha még komor is. Látszott, hogy küzdelmet folytat az örök ifjúságért: a haját festette, öltözködése kifogástalan, mintha skatulyából húzták volna elő. Ki tudja, mennyi volt ebben a puritán önfegyelem, és mennyi a tudatos arculattervezés.
Zwack 2008-ban döntötte el, hogy vége, ezentúl nyugdíjas bejáróként vesz részt cégének életében. Nem könnyű egyszerre magánembernek és hivatalos márkanévnek lenni. A feladatot Zwack megoldotta, átmentette a családi hagyományt. De ez ma már az utódok gondja. Újra van kétszáz évük, hogy elbíbelődjenek vele.