Az Unió bekeményített, vége a Temu összes trükkjének

Az Európai Bizottság bejelentette, hogy a Temu felhasználóinak száma meghaladta a 45 milliót, ami azt jelenti, hogy az uniós jogszabályok értelmében nagy online platformmá vált. Így azonban sokkal szigorúbb szabályok vonatkoznak majd rá, mint eddig.

2024. június 9., 10:12

Szerző:

Az Európai Unió végrehajtó testülete közölte, hogy a Temu felhasználóinak száma meghaladta a 45 milliót. Ez azt jelenti, hogy az uniós jogszabályok értelmében nagy online platformmá, azaz VLOP-vá minősült, vagyis ettől a ponttól kezdte, a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályoknak (DSA) megfelelően szigorúbb szabályoknak kell megfelelnie – írja a Reuters híre nyomán az economx.hu. A portál megjegyezte, jelenleg VLOP-nak minősül az Amazon, a Meta és a TikTok is, ebbe a sorba áll most be a Temut birtokló PDD Group.

Az EU technológiai szabályozó hatóságaként működő uniós végrehajtó testület közleményében egyébként azt írta, mostantól kezdve a kínai piactérnek négy hónapon belül meg kell felelnie a DSA szerinti legszigorúbb szabályoknak, azaz határozottabban kell fellépniük a platformon megjelenő rendszerszintű kockázattokkal, azaz illegális és káros tartalmak, valamint a hamisított termékek megjelenésével szemben.

Ahogyan az ismert, a Temu tavaly áprilisban jelent meg az uniós piacon, és az idén március 31-én zárult hat hónapban mintegy 75 millió átlagos havi aktív felhasználóval rendelkezett az EU területén. Ez nem is véletlen, hiszen a webshop fillérekért elérhető termékeket árul, amiket ráadásul ingyen szállít ki Kínából. 

Oda lehet a Temu versenyelőnye

Utóbbinak ugyanakkor hamarosan vége szakadhat, ugyanis Németország bejelentette, hogy támogatja a 150 euró (58 ezer forint) alatti, az Európai Unión kívüli termékekre vonatkozó vámmentesség eltörlését. Ennek a szabályozásnak pedig pont a filléres kacatokat kínáló kínai webáruházak voltak a haszonélvezői, azaz a Temu és a Shein. 

Utóbbi amúgy a Reuters megkeresésére közölte: törekednek arra, hogy minden releváns törvényt és szabályozást betartsanak azokban az országokban, ahol tevékenykednek, beleértve a vám- és adóügyi előírásokat. A vámmentesség eltörlésével kapcsolatban a cég azt is elmondta, hogy a téves közvélekedéssel szemben nem a vámok megkerülésével, hanem a technológián alapuló, a keresletre reagáló üzleti modelljüknek és a rugalmas ellátási láncuknak köszönhetően tudják tartani a megfizethető árazásukat.

Hasonlóan reagált a Temu, a cég szerint ellátási láncuk hatékonysága és az évek során kialakított működési folyamatok állnak gyors terjeszkedésük mögött.

Adathalászatot végez a Temu?

Ugyanakkor a Temu nem csak az olcsósága révén vívott ki figyelmet magának, hanem azzal is, hogy gyakorlatilag nyíltan végez adathalász tevékenységet. Vagyis ha valaki a kínai webáruházon keresztül vásárol, személyes adatai a kínai állami propagandához kerülhetnek, és globális propagandacélokra használhatják fel azokat – állította korábban az ASPI (Australian Strategic Policy Institute) ausztrál független védelmi és stratégiai kutatóintézet egy május elején közzétett jelentésében. Ebben a kínai technológiai cégek, és a kínai propagandaminisztérium közötti kapcsolatot térképezték fel.

A kutatás vezetője, Samantha Hoffman a Washington Postnak elmondta, hogy a kínai állam arra használja fel a cégeket Kínában és globálisan, hogy stratégiai fontosságú adatokhoz jusson hozzá, amiket aztán propagandacélokra használnak fel. A jelentés szerint ezen cégek egyike a Temu, ami nagy mennyiségű adatot gyűjt össze, amit aztán valószínűleg megoszt a kínai propagandarendszerrel.

 

(Kiemelt képünk illusztráció. Forrás: Nikolas Kokovlis / NurPhoto / NurPhoto via AFP)