Változik a KRESZ: új szabályt kell betartaniuk a sofőröknek
A KRESZ szerint a biztonsági övet be kell kapcsolni, most az utas hibája miatt is a sofőrt vonhatják felelősségre.
Korábban a 168.hu is többször beszámolt már arról, hogy hamarosan érkezik az új KRESZ. Már többször megszólaltak a szakértők arról, hogy milyen szabályozásra lenne szükség a jövőben. Az információk szerint, az elektromobilitási eszközöket is szabályozni fogják. Egy friss szabályozás szerint azonban szigorítás lép életbe a biztonsági öv használatával kapcsolatban, derül ki a Telex cikkéből.
Mostantól ez is a sofőr felelőssége lesz
Július 5-től új szigorítás lép életbe a biztonsági öv használatával kapcsolatban, derül ki a legutóbbi Magyar Közlönyből, amely a közúti közlekedésről szóló törvény módosítását tartalmazza. A változás lényege, hogy az övhasználat elmulasztását mostantól objektív felelősségi körbe sorolják, vagyis nem az utas, hanem minden esetben az autó üzemben tartója vagy használója felel majd a szabály betartásáért.
A módosításra nagy szükség volt, mivel a statisztikák szerint még mindig sokan nem kapcsolják be az övet. Márciusban például egyetlen hét alatt 16 ezer bírságot szabtak ki emiatt, a szabály betartása pedig évek óta nem javul.
Az új szabály alapján az övhasználat elmulasztásáért járó bírság mértéke továbbra is:
- Lakott területen belül: 20 000 Ft
- Lakott területen kívül: 30 000 Ft
- Autóúton, autópályán: 40 000 Ft
A rendőrség a jövőben kamerás megfigyeléssel is ellenőrzi az övhasználatot. A cél, hogy ne lehessen kibújni a felelősség alól. Eddig a szabályszegők 75-80 százaléka megúszta a bírságot a hozzátartozókra hivatkozva, az objektív felelősség azonban ezt is megszünteti.
A szakértők szerint az intézkedés emberéleteket menthet, az Európai Bizottság adatai szerint a biztonsági öv akár 60 százalékkal csökkentheti a halálos balesetek esélyét az autó elejében ülőknél, a gyerekülés használata pedig 60 százalékkal mérsékeli a gyermekek életveszélyes sérüléseinek kockázatát.
Az új KRESZ a biciklisekre vonatkozó szabályt is átírja
Korábban a 168.hu is megírta, hogy a magyar kerékpáros közlekedés történetében fordulóponthoz érkeztünk, hiszen a KRESZ tervezett módosítása több ponton is alapjaiban alakítaná át azt, ahogyan a biciklisek közlekednek az utakon – vagy épp a járdákon. Megszűnhetnek a félreérthető szabályok, de egyes változások egészen új konfliktushelyzeteket is teremthetnek, különösen az autósok és biciklisek örökké vitás viszonyában.
A kiszivárgott információk alapján már látszik, hogy a közlekedési szabályok változásai a kerékpárosokat is jelentős mértékben érinteni fogják. Az egyik legmeglepőbb újítás, amely máris heves vitákat váltott ki, éppen az, hogy nem lenne kötelező leszállni a kerékpárról a gyalogátkelőknél. A tervezet szerint az ún. „10/10-es szabályt” vezetnék be, melynek értelmében a zebra előtti 10 méteres körzetben, illetve a zebrán áttekerve is maximum 10 km/órás sebességgel haladhatnának a biciklisek, feltéve, hogy ezzel nem veszélyeztetik a gyalogosokat. Egyesek szerint ez életszerű és éppen a gyalogosok biztonságát szolgálja, mások szerint azonban ezzel kiszámíthatatlanná válik a kerékpárosok viselkedése, különösen egy sietős délutánon, forgalmas csomópontoknál.
(Kiemelt kép: Pixabay)