Jön az új KRESZ, és újraírja a biciklisekre vonatkozó szabályokat
Teljesen átalakítja az új KRESZ a biciklis közlekedést is.
A magyar kerékpáros közlekedés történetében fordulóponthoz érkeztünk, hiszen a KRESZ tervezett módosítása több ponton is alapjaiban alakítaná át azt, ahogyan a biciklisek közlekednek az utakon – vagy épp a járdákon. Megszűnhetnek a félreérthető szabályok, de egyes változások egészen új konfliktushelyzeteket is teremthetnek, különösen az autósok és biciklisek örökké vitás viszonyában – mutatott rá az Index összefoglalója, amelyre az EconomX hívta fel a figyelmet.
Bár konkrét időpontokat még nem ismertettek, ám az már biztos, hogy a KRESZ jelentős mértékben módosulni fog. Ahogyan arról korábban a 168.hu beszámolt, a KRESZ átalakításának szükségességére már évek óta számos szakember rendszeresen felhívja a figyelmet, tavaly pedig az Építési és Közlekedési Minisztérium új javaslatcsomagok kidolgozásával bízott meg több munkacsoportot is. Feladatuk a KRESZ felülvizsgálata, és a régi szabályok modernizálása, átalakítása a jelenlegi körülmények figyelembevételével.
A kiszivárgott információk alapján már látszik, hogy a közlekedési szabályok változásai a kerékpárosokat is jelentős mértékben érinteni fogják.
Az új KRESZ bizonyos esetekben megengedőbb lesz
Az egyik legmeglepőbb újítás, amely máris heves vitákat váltott ki, éppen az, hogy nem lenne kötelező leszállni a kerékpárról a gyalogátkelőknél. A tervezet szerint az ún. „10/10-es szabályt” vezetnék be, melynek értelmében a zebra előtti 10 méteres körzetben, illetve a zebrán áttekerve is maximum 10 km/órás sebességgel haladhatnának a biciklisek, feltéve, hogy ezzel nem veszélyeztetik a gyalogosokat. Egyesek szerint ez életszerű és éppen a gyalogosok biztonságát szolgálja, mások szerint azonban ezzel kiszámíthatatlanná válik a kerékpárosok viselkedése – különösen egy sietős délutánon, forgalmas csomópontoknál.
Az új szabályozás kimondaná azt is, hogy amennyiben a bicikliút nem elég biztonságos vagy a kerékpáros megítélése szerint rossz állapotú, a bringás dönthet úgy, hogy inkább az úttesten halad. Ez hatalmas változás, hiszen eddig a kerékpárosokat gyakran megbüntették azért, mert nem a kijelölt sávot használták. A jövőben ez már a saját megítélésükre lenne bízva. A kérdés csak az: ki dönti el, mi számít elég biztonságosnak?
Szintén lazul a járdahasználat szabályozása: ahol nincs bicikliút vagy az nem alkalmas a közlekedésre, ott a kerékpáros a járdát is választhatja – feltéve, hogy nem zavarja a gyalogosokat. Az értelmezés itt is problémás lehet, hiszen nem egyértelmű, mikor zavar valakit egy járdán haladó biciklis.
További változásokra is lehet számítani
A tervezet 14 éves kor alatt, valamint a sportengedéllyel rendelkező kerékpárosok számára előírná a bukósisak viselését. A legtöbb országban ez már évek óta alapkövetelmény, Magyarország viszont eddig óvatosan kezelte ezt a kérdést. A döntés indokoltnak tűnik, de sokan attól tartanak, hogy bár most még csak a fiataloknak írják elő, ám később mindenki számára kötelező lehet a sisak használata.
Fontos újítás, hogy az úttest jobb szélén kijelölt, egy méter széles „vegyes sáv” nemcsak a bringások, hanem a rolleresek és más egy nyomon haladó járművek új terepe lesz. Az autósokat pedig kötelező oldaltávolság is fékezheti: 50 km/óráig legalább egy métert, nagyobb tempónál másfél métert kellene tartaniuk tőlük az előzésnél. Ez papíron jól hangzik, a gyakorlat viszont más kérdés – elég csak a reggeli csúcsban centinként haladó sávokra gondolni.
Szintén változna egy olyan szabályozás, amely különösen sokakat érint: a kerékpárosokat a jövőben nem büntetnék meg enyhe alkoholfogyasztás után – feltéve, hogy közlekedésre alkalmas állapotban vannak. A javaslat szerint 0,8 ezrelékes véralkohol-szintig, illetve 0,4 mg/l légalkohol-érték alatt nem kellene tartani a büntetéstől. Ez viszont rengeteg kérdést vet fel a gyakorlatban, például hogy hogyan mérik ezt és ki dönti majd el, hogy ki alkalmas a vezetésre.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Unsplash)