Mindent visz az új KRESZ: tilos lesz mobilozni és zenét hallgatni
Alapjaiban írná újra a közlekedés szabályait az Építési és Közlekedési Minisztérium – a társadalmi egyeztetésre bocsátott új KRESZ-tervezet az autópályától a zebráig mindenre hatással lehet.
Egyre több jármű, egyre bonyolultabb helyzetek, és közben egy szabályrendszer, amely még a kilencvenes évek logikája szerint működik – ezen változtatna a minisztérium, amely az Index beszámolója szerint alaposan átszabná a KRESZ szabályokat.
Jön az új KRESZ: gyorsabb autók, szabályozott rollerek, tananyag a középiskolákban, nuku mobil
A tervezet szerint bizonyos autópálya-szakaszokon 140 km/h-ra nőhet a megengedett legnagyobb sebesség, míg az autóutakon 120 km/h-ra emelnék a korlátot. A gyorsabb haladást azonban új követési távolság előírások kísérnék: autópályán két, autóúton egy másodpercnyi távolságot kellene tartani az előttünk haladó járműtől.
A 3,5 tonnánál nehezebb járműveket pedig napközben lényegében letiltanák az előzésről: reggel hattól este tízig tilos lenne számukra a manőver.
Az elektromos rollerek szabályozása eddig meglehetősen kaotikus volt, a tervezet most igyekszik rendet vágni. A 12 év alattiak teljesen ki vannak zárva, a fiatalabb rollerezőknek sisakot kell viselniük, és járdán csak 10 km/h-val haladhatnak. Az erősebb típusokat segédmotorosként kezelik: ide jön a kötelező biztosítás és a 14 éves korhatár is.
A kerékpárosokra is új szabályok várnak: például a 14 év alattiaknak kötelező lenne a bukósisak, és a járdán csak legfeljebb 10 km/h-val tekerhetnének.
A gyalogosoknak sem árt figyelni: a mobilozás tiltott lesz a zebrán vagy vasúti átjárón átkelés közben, valamint tilos lesz bármilyen figyelmet elvonó tevékenységet végezni: a zenehallgatás vagy az üzenetírás is idetartozik majd.
KRESZ-tanfolyam a gimiben?
Az egyik legpozitívabb – és legmeglepőbb – elem, hogy a KRESZ-oktatás bekerülne a középiskolák tanrendjébe. Az elméleti képzést és az elsősegélynyújtás alapjait térítésmentesen biztosítaná az állam – online.
A vitákat viszont leginkább az robbantotta ki, hogy a B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezők külön vizsga nélkül vezethetnének 125 köbcentis motort. Sokan üdvözlik a rugalmasabb megközelítést, de közlekedésbiztonsági szakemberek szerint ez komoly kockázatot is rejt.
A társadalmi egyeztetés jelenleg is zajlik, így még változhat a tervezet – de annyi bizonyos: ha ezek a szabályok életbe lépnek, mindannyiunknak újra kell értelmeznünk, mit jelent ma felelősen közlekedni.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Freepik)