Új KRESZ: nem csak a szabályok, egy fontos fogalom is változik

Újabb részletek derültek ki az új KRESZ kapcsán.

2025. május 14., 10:26

Szerző:

A magyar közlekedési szabályozás jelentős átalakuláson megy keresztül: az új KRESZ-tervezet egyik legfontosabb újítása a „kerékpáros utca” fogalmának bevezetése. Ez a változás a kerékpáros közlekedés biztonságát és kényelmét hivatott növelni, különösen a városi környezetben – írja a Vezess.hu. A lap szerint a „kerékpáros utca” olyan útszakaszt jelöl majd, ahol a kerékpárosok elsőbbséget élveznek az autósokkal szemben. Ez lehetővé teszi számukra a szabadabb közlekedést, bizonyos feltételek mellett akár a járda használatát is. A tervezet szerint ezeket az utcákat külön jelzésekkel látják el, hogy minden közlekedő számára egyértelmű legyen a szabályozás.

A változtatásokat az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) dolgozta ki, szoros együttműködésben kerékpáros szervezetekkel. A cél egy olyan közlekedési környezet kialakítása, amely biztonságosabbá és vonzóbbá teszi a kerékpározást. A tervezet része továbbá a kerékpáros infrastruktúra bővítése is: 2010 óta több mint 2200 kilométernyi kerékpárút épült vagy újult meg, és a tervek szerint 2030-ra a teljes hálózat hossza elérheti a 15 ezer kilométert.

A „Bringázz a munkába!” program keretében Bói Loránd, az ÉKM közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkára hangsúlyozta, hogy a munkába járás kerékpárral nemcsak egészséges, hanem hozzájárul a fenntartható közlekedés kialakításához is. Juhász Tünde, az ÉKM közigazgatási államtitkára pedig kiemelte, hogy a mozgásban gazdag munkába járás pozitív hatással van a munkavégzés hatékonyságára.

Az új KRESZ-tervezet jelenleg véleményezési szakaszban van, így a lakosság is hozzájárulhat a végleges szabályozás kialakításához. A „kerékpáros utca” bevezetése fontos lépés a kerékpáros közlekedés támogatása és a közlekedési kultúra fejlesztése felé.

Az új KRESZ a legősibb szabályt is átírná

Az új KRESZ nem csak a kerékpárosokra vonatkozó szabályokat alakítaná át. Ahogyan arról korábban írtunk, a koncepció értelmében a biztonságos követési távolság a jövőben másodpercekben lenne meghatározva: autópályán és autóúton 2 másodperc, egyéb utakon 1 másodperc lenne az irányadó távolság. Ez 130 kilométer/óra sebességnél körülbelül 72 métert jelent. A KRESZ módosítása várhatóan a „vészfékezés” fogalmát is beemeli, amely azt rögzítené, hogy a sofőrnek képesnek kell lennie megállni, ha az előtte haladó hirtelen fékez.

(Kiemelt képünk illusztráció. Forrás: Dimény András / Magyar Kerékpárosklub)