Új KRESZ: az egyik legrégebbi szabályt is átírnák

A jelenlegi KRESZ-szabály szerint egy másik járművet csak olyan távolságban szabad követni, amely elegendő a megálláshoz. Ez változna most meg.

2025. március 16., 09:32

Szerző:

Ahogyan arról korábban a 168.hu is beszámolt, hamarosan több ponton is módosítanák a KRESZ-t, ami több dolgot is megváltoztatna a közlekedés terén. Többek között szabályoznák az elektromobilitási eszközök használatát, illetve szigorodhatnak a motorosok védőfelszerelésére vonatkozó előírásai is. Mint ahogyan egy régi szabály is módosulna, mutatjuk!

Egy ősi KRESZ-szabály is változik

Az új szabályozási koncepció értelmében a biztonságos követési távolság másodpercekben lenne meghatározva:

  • autópályán és autóúton 2 másodperc,
  • egyéb utakon 1 másodperc lenne az irányadó távolság.

A Totalcar cikke szerint ez 130 kilométer/óra sebességnél körülbelül 72 métert jelent. A KRESZ módosítása várhatóan a „vészfékezés” fogalmát is beemeli, amely azt rögzítené, hogy a sofőrnek képesnek kell lennie megállni, ha az előtte haladó hirtelen fékez.

A lap leszögezi, bár az időalapú szabály sem veszi figyelembe a járművek egyedi fékteljesítményét vagy a gumiabroncsok állapotát, mégis egységes, mérhető és ellenőrizhető viszonyítási pontot ad a rendőrségi intézkedésekhez és a sofőrök számára is. Ezzel csökkenhet a bírságolás során tapasztalt önkényesség, és nőhet a szabályozás elfogadottsága. A szakmai vélemények szerint ugyanakkor a teljesen igazságos szabályozás továbbra is elérhetetlen, hiszen az autók és vezetők közötti műszaki és emberi különbségek nem képezhetők le maradéktalanul jogszabályban.

Túl sok a baleset, változtatni kell a KRESZ-t

Korábban megírtuk, hogy a WHO irányelvei alapján 20 százalékkal kevesebb halálos balesetnek kellene bekövetkeznie a közutakon Magyarországon, ehhez képest több az áldozat. Ehhez az is hozzájárul, hogy hazánkban sok az idős jármű, ezt is figyelembe kellene venni a KRESZ változtatásai kapcsán.

„Hazánkban az autók átlagéletkora 16 év, és műszaki vizsgáztatás ellenére sem lehet mindig megmondani, hogy melyik kocsi milyen állapotban van. A másik figyelemreméltó tény, hogy a balesetek többsége este, sötétben következik be. Ez számomra azt a tényt jelenti, hogy rosszul látó emberek is autóznak. A KRESZ-változásoknak ezeket a problémákat kellene megoldaniuk. Nem beszélve arról, hogy kevés szó esik arról, hogy vigyázzunk egymásra az utakon” – közölte korábban Koncz István közlekedési szakértő.

(Kiemelt képünk illusztráció. Forrás: NoName_13 / Pixabay)