Központi ajánlást küldött a tankerület a gimnáziumoknak, hogy kit érdemes felvenniük
„Ajánlást” küldött a tankerület az állami fenntartású gimnáziumok számára arról, hogy milyen eredménnyel érdemes tanulókat felvenniük. Ezzel új értelmet nyert a központi felvételi kifejezés.
A Népszava számolt be róla, hogy „ajánlást” kaptak az idei tanévben a tankerületi fenntartású gimnáziumok arról, hogy a központi írásbeli felvételi vizsgán milyen eredményeket elért tanulókat érdemes felvenniük.
Az elvárt pontszám sok általános iskolást fosztana meg a továbbtanulás lehetőségétől
Több gimnázium felvételi tájékoztatójában is megjelent, hogy a különböző képzéstípusok esetében a fenntartó megfogalmazott egy az írásbeli felvételi vizsgarészben elvárható pontszámot, melyek a következők:
- négy évfolyamos képzés esetében minimum 50 pontot,
- a nyelvi előkészítő esetében 60 pontot,
- a hat évfolyamos képzéseknél 70 pontot
„ajánlott” elérni a 100-ból azoknak a felvételizőknek, akik gimnáziumokba szeretnének bekerülni.
Ha az intézmények a központi elvárásnak megfelelően bonyolítják le a felvételit, az sok általános iskolást foszthat meg a gimnáziumi továbbtanulástól. Az Oktatási Hivatal adatai szerint tavaly
a nyolcadikos általános iskolások 47,8 százaléka (21,4 ezer tanuló) 50-nél kevesebb pontot ért el a központi írásbelin.
A hatodikos általános iskolásoknak, akik tavaly hatosztályos gimnáziumba felvételiztek, csupán 23,15 százalékuk (a 9344-ből 2163 fő) szerzett 70 vagy ennél magasabb pontszámot.
Kivételt jelentek ugyanakkor azok a gimnáziumok, amelyek részt vesznek az Arany János Programban vagy a Honvéd Kadét Programban – ezeknél nincs központi elvárás az írásbelin elért eredményekről.
A tankerületi központokért felelős Klebelsberg Központ (KK) a lap megkeresésére elismerte, az intézmények valóban megkapták az ajánlást, de – mint fogalmaztak – minden esetben az iskola dönt arról, hogy ezt mennyiben veszi figyelembe.
Az elérhetetlenséggel növelnék a gimnáziumi képzés presztízsét
„Az ajánlás fő célja a gimnáziumi képzés „presztízsének” növelése, hogy a diákok a megfelelő helyen tanuljanak, úgy a gimnáziumokban, mint a szakképzésben. Továbbá, hogy azok a tanulók, akik felvételt nyertek, el is tudják végezni az adott intézményt, hiszen jelenleg is vannak olyan gimnáziumok, ahol nagy a fluktuáció, amelyekben az osztályok kisebb létszámmal működnek, mint amit a jogszabály meghatároz”
– írták. Hozzátették: a Honvéd Kadét Program, Arany János Program esetében, a programok specialitása miatt nem történt ajánlás.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: KAROLY ARVAI / AFP)