Újraindulnak az olcsó repülőjáratok?

Több mint százötven új gépet akar vásárolni az európai légi óriás, az Air France. 

2021. július 12., 14:39

Szerző:

A válallatcsport egyik szóvivője szerint az úgynevezett egyfolyosós, vagy másképp keskenytörzsű gépeket a csoport Transavia diszkont légitársasága és a KLM európai üzletága kapja. Jelenleg kizárólag Boeingek üzemelnek a fenti két vállalat rövid- és középtávú járatain. A Boeing újratervezett 737 Max típusa versenyez az Airbus A320neo típusjelzésű gépeivel. A lecserélendő Transavia repülőflotta jelenleg 737-800-asokat üzemeltet, és egy újabb típus rendszerbeállítása az eltérő típusok miatt garantáltan növeli a fajlagos üzemeltetési költségeket. Fenti okok miatt a legtöbb fapados légitársaság egyetlen típust üzemeltet. Növeli a Boeing esélyeit, hogy a KLM jellemzően Boeingeket használ.

A hétfő reggeli bejelentést sem a Boeing, sem az Airbus nem akarta azonnal kommentálni. Az Air France-KLM vezérigazgatója, Ben Smith közleménye szerint az olcsó repülőjegyek jelenthetik a koronavírus-járvány negatív hatásaiból kivezető utat. Azzal számol, hogy a franciaországi bázisú gépek számának kétharmados növelésével, és az újrainduló turistautakkal sikerül visszaszerezni a diszkont légitársaságok által elhódított piac egy részét. A Boeing 737 Max-szal elszenvedett 2019-es és 2020-as katasztrófák után gyakorlatilag egyetlen ilyen gépet sem tudott eladni a Boeing. 18 hónapos újratervezés után azonban sikerült meggyőzni a piacokat az átdolgozás eredményességéről, így a United Airlines 200-at vásárolt belőle, valamint 70 nagyobb A321neo-t, míg a SouthWest az Airbus 220 helyett végül 100 újabb Maxot vett. 

A járvány okozta veszteségek miatt az Air France-KLM a hitel átcsoportosításon túl 12 milliárd dollárnyi bankgaranciát és kölcsönt kapott a holland és a francia kormánytól. Ennek nyomán a francia állami tulajdon 30 százalékra nőtt a cégben, a lépést az Európai Unió versenyhivatala is jóváhagyta azzal a feltétellel, hogy a tőkeinjekciót a károk enyhítésére, és nem agresszív piaci terjeszkedésre fordítják. Nos, ez utóbbi feltétel nem teljesülése okozott némi homlokráncolást a hatóságok részéről a bejelentett szándék fényében.

Bár az Európai Bizottság hétfőn még nem volt hajlandó kommentálni az eseményeket, annyit azért nyilvánosságra hoztak, hogy közeli figyelemmel kísérik a fejleményeket. A támogatás megszervezésében oroszlánrészt vállaló francia pénzügyminiszter felhívta az Air France figyelmét a dél-francia országi bázisú Airbusra, mint kiemelt fontosságú partnerre.

(Kiemelt kép: Egy Airbus A320 NEO repülés közben 2014. október 25-én. Fotó: Pörneczi Bálint / AFP)