Teljesen hatástalan lehet a légitársaságok terve a széndioxid-kibocsátás csökkentésére

Egy EU-s jelentés szerint gyakorlatilag semmilyen környezetbarát hatása nincs annak a megegyezésnek, amit a világ legjelentősebb légitársaságai kötöttek, hogy csökkentsék széndioxid-kibocsátásukat.

2021. április 2., 12:00

Szerző:

Erre még szeptemberben jött rá az EU Éghajlat-politikai Főigazgatósága, ám a jelentést csak nemrég publikálta a Transport & Environment (T&E) nevű nonprofit szervezet. A dokumentum szerint a légitársaságok által bevezetett CORSIA (Karbonellensúlyozási és -Csökkentési Rendszer a Nemzetközi Repülésben) kevésbé hatékony az uniós szabályrendszernél, valamint több eleme sem felel meg a Párizsi Klímaegyezmény előírásainak.

A CORSIA rendszerében a légitársaságok különböző környezetvédelmi ráfordításokkal ellensúlyozhatják széndioxid-kibocsátásukat. Ám ezek túl olcsók: pénzügyileg nincs akkora súlyuk, hogy visszatarthassák a kibocsátókat. Emellett az ENSZ hatásköre is túl szűk ahhoz, hogy érdemben be tudja tartatni az egyezményt. A jelentés szerint így nem valószínű, hogy az ipar képes lesz karbonsemlegesen növekedni 2020-tól a CORSIA segítségével.

Mielőtt a koronavírus teljesen felforgatta volna a légiközlekedést, a légitársaságokra komoly nyomást helyeztek kormányok és civilek is: egyre többen követelték, hogy ezek a cégek jelentősen csökkentsék széndioxid-kibocsátásukat. Az EU a világ legnagyobb karbonpiacát hozta létre Kibocsátáskereskedelmi Rendszer néven, ahol a kibocsátások ellensúlyozása sokkal drágább, mint a CORSIA rendszerében, írja a T&E.

Jo Dardenne, a nonprofit repülésügyi vezetője azt mondta: “Egy egész évtizedet pazaroltunk el arra, hogy létrehozzunk egy kibocsátást mérséklő rendszert a légiipar számára, erre kiderül, hogy ez a rendszer igazából árt a környezetnek. A légitársaságok kevesebb, mint egy eurót költenek olyan ellensúlyokra, amik nem is működnek. Szolgáljon ez a jelentés figyelmeztetésül az EU számára. Nekik kell kezükbe kell venniük a felelősséget az európai járatok szennyezésével kapcsolatban.”

(Kiemelt kép: MTI | Kovács Tamás)