Szemétből, ipari maradványokból és fáradt olajból készül a jövő repülőgép-üzemanyaga

A Neste Oyj úgy gondolja, hogy a fenntartható légi üzemanyag (SAF) vonzó lehet a befektetők számára, még úgy is, hogy az drágább, mint a hagyományos üzemanyag. Ennek az az oka, hogy a járvány után a légi közlekedés szereplői még nagyobb hangsúlyt fektetnének a klímavédelmi szempontokra. 

2021. május 22., 10:29

Szerző:

Az újrahasznosított üzemanyagok legnagyobb gyártója arra használná ki a légi közlekedés talpra állását, hogy alacsony széndioxid-kibocsátású repülőgép-üzemanyagokat vezessen be. 

“Az emberek repülni akarnak, de ezt egy fenntarthatóbb modell szerint akarják tenni”

- mondta Peter Vanacker, a vállalat vezérigazgatója. “Az újrahasznosított benzin után most ennek is megszülethet a piaca.”

A finn cég 230 millió dollárt fektetett egy rotterdami újrahasznosító üzembe, ahol a fenntartható üzemanyag készül. Közben Szingapúrban is terjeszkedtek, így 2023 végéig akár másfél tonna SAF-et is képesek lesznek előállítani évente - jelenleg mindössze évi 100 ezer tonnánál tartanak. A légi közlekedés a járvány előtt világszerte évente kb. 300 millió tonna fosszílis energiahordozót használt el.

A Neste már több mint egy évtizede foglalkozik a bioüzemanyag gyártásával Porvoo-ban, de 2005 óta most döntöttek először egy nagyobb befektetés mellett. Habár a bioüzemanyag kezdetben veszteséges volt, 2018-ra már ez hozta a legtöbb profitot a cégnek.

A bioüzemanyag azonban csak egy a sok módszer közül arra, hogy csökkentsék a légiipar kibocsátását. A finn légitársaság nemrég azt jelentette be, hogy 20 elektromos repülőgépet vásárol, amiket az évtized közepéig helyez üzembe. A légitársaság jelenleg szintetikus, újrahasznosítható üzemanyagok bevezetésén is gondolkozik. Ezen felül az útvonalak optimalizálásával, a repülők súlyának csökkentésével és a pilóták különleges kiképzésével is jelentős mennyiségű szén-dioxidot spórolhatnak meg.

Költségek és problémák

“Gyorsan kell haladnunk a bioüzemanyagok bevezetésével” - mondta Anne Larilahti, a Finnair fenntarthatósági vezetője. Ezek azonban kevésbé elérhetőek, és drágábbak, mint a hagyományos üzemanyagok.

“Akár háromszor, vagy ötször annyiba is kerülhetnek, mint a fosszilis üzemanyagok”

- mondta. Ahhoz, hogy ezek szélesebb körben is vonzóak legyenek, “sokkal olcsóbbnak kell lenniük.”

A fenntartható repülőgép-üzemanyagot szemétből és ipari maradványokból készítik: például fáradt olajból és állati zsírból. A hagyományos kerozinhoz képest 80 százalékkal kevesebb a széndioxid-kibocsátása. Az üzemben a SAF-et hagyományos üzemanyaggal keverik össze: a Neste szerint egy átlagos szállítmánynak 35-40 százaléka újrahasznosítható.

A reptéren aztán a sima kerozinnal együtt töltik fel ezzel a repülők üzemanyag-tartályát. A SAF-et használó cégek ezzel jogosultak lesznek különböző környezetvédelmi támogatásokra.

A Finnair mellett még több légitársaság vásárol ilyen üzemanyagot a Neste-től. A finn légitársaság azt tűzte ki célul tavaly, hogy 2025-ig évi 10 millió euróra növeli az összeget, amit bioüzemanyagra költ. A járvány előtt évente mindössze 690 millió eurót költöttek üzemanyagra.

A Neste más cégeknek is szeretne eladni a SAF-ből. Így ezek a vállalatok is igénybe vehetnék a környezetvédelmi támogatásokat akkor, amikor üzleti utakra küldik dolgozóikat. A cég szerint az utasok szívesen fizetnek majd többet azért, hogy “zöld” járatokon utazhassanak, ez pedig még inkább ösztönözheti a légitársaságokat a SAF használatára.

“Mindenki elfogadta már, hogy csökkenteni kell a légiközlekedés kibocsátását”

- mondta Vanacker. “Egyre inkább úgy gondoljuk, hogy magán az üzemanyagon kell változtatni ahelyett, hogy fákat ültetnék a kibocsátások ellensúlyozására - ezt várják el a vásárlók is.”

(Kati Pohjanpalo)

 

(Kiemelt kép: MTI/Koszticsák Szilárd)