Repülő, úszó és guruló óriásszéfek – így szállítják az oltást világszerte

A logisztikai cégek vészkapcsolókkal, pánikgombokkal, civil ruhás őrökkel és folyamatos ellenőrzéssel biztosítják a vakcinaszállítmányokat.

2021. március 18., 10:04

Szerző:

Az elkövetkező hónapokban világszerte milliárdnyi koronavírus-vakcinát szállítanak kamionnal, repülővel, hajóval és vonaton a kórházakba és a gyógyszertárakba. A szállítmányok összértéke több tízmilliárd dollárt tesz ki – van köztük olyan, amelyik egymagában 70 millió dollárt ér. Egy dolog biztos: a bűnözők megpróbálják megszerezni a szállítmányok egy részét. A szállítmányozóknak a vakcinák elosztása „nemzedékünk legnagyobb biztosági kihívását jelenti”, mondta Thorsten Neumann, az értékes szállítmányok védelmével foglalkozó cégek érdekvédelmi egyesületének (TAPA) európai igazgatója.

Az Interpol tavaly decemberben narancs fokozatú riasztást adott ki. Arra számítanak ugyanis, hogy a vakcinaszállítmányokat fegyveres rablók próbálják megszerezni. Még egy veszélyforrással számolnak: a militáns oltásellenesek vandalizmusával. A globális koronavírus-járvány miatt is virágzik az orvosi készítmények feketepiaca, a tolvajok feltehetően könnyen találnának vevőket a lopott vakcinákra. A dark weben már adagonként 200 dollárért árulják az ismeretlen eredetű és hatásfokú oltóanyagokat.

A szállítmányozócégek kénytelenek olyan különleges módszereket alkalmazni, amelyeket az 5G-s fülhallgatók, az 500 dolláros cipők vagy az 5000 dolláros táskák védelmére fejlesztettek ki. A különleges eljárásokra szükség is van, hiszen ezekből a luxustermékekből évente így is 40 milliárd dollárnyit lopnak el. Az alkalmazott védelmi módszerek különbözőek: van, ahol még több biztonsági őrt vetnek be, mások a legújabb, már-már titkosszolgálati szintű digitális eszközökre esküsznek.

A járvány a védekezéshez használt cikkek lopási hullámát indította el. Tavaly több millió légzőmaszkot loptak el egy kenyai reptéri depóból, s egymillió dollárnyi orvosi kesztyűt emeltek el egy floridai raktárból. Emlékezetes, hogy 2020 tavaszán, a pánikszerű felvásárlások idején még a WC-papír is célponttá vált: az Egyesült Királyságban összesen 130 ezer guriga „esett le” a teherautókról.

SOUTH KOREA VACCINE CORONAVIRUS PADEMIC
 
 Rendőrök vesznek részt egy, a koronavírus elleni vakcinák szállítására vonatkozó gyakorlaton Szöulban, 2021. február 3-án. Fotó: EPA | Yonhap
 
 

A belga H. Essers gyakran visz értékes szállítmányt, például készpénzt és műtárgyakat is. A genki székhelyű fuvarozócég legtapasztaltabb sofőreire bízta azt, hogy kiszállítsák a Pfizer és a BioNTech vakcináit Európában egy belgiumi gyárból. A mintegy 250 sofőrt – akik átlagban egy évtizede dolgoznak a cégnél – különleges biztonsági vizsgálatnak vetik alá. A teherautók ajtaját digitális zárral látják majd el, amelyet csak távirányítással lehet kinyitni. A sofőröket kiképzik arra, hogy támadás esetén hogyan reagáljanak. A felkészítés részleteit a cég nem árulta el. „Biztonsági szempontból ez a létező legmagasabb szint” – mondta Ron Van Holland, a H. Essers biztonsági intézkedéseket is felügyelő vezető munkatársa. Minden teherautó „egy kerekeken gördülő óriásszéf”.

Robert Coyle, a svájci székhelyű Kühne + Nagel cég gyógyszeripari és egészségügyi logisztikáért felelős alelnöke elmondta: biztonsági okokból az általuk kezelt Moderna és Sinovac vakcinaszállítmányokon nem alkalmaznak semmilyen külső jelölést. A cég „Covid-szerviz”-csapatának két tucat alkalmazottja éjjel-nappal nyomon követi a szállítmányok útját, némely szállítmányt fegyveres őrök kísérnek. Ha a kamion a szokottnál hosszabb pihenőre állt meg, felhívják a sofőrt, hogy minden rendben van-e. Az egészségügyi intézményekkel is kapcsolatban állnak, s rendszeresen rákérdeznek, tapasztaltak-e problémát az oltóanyagokkal kapcsolatban.

Az észak-rajna–vesztfáliai Aircargo Transport darabonként 300 ezer dollárért (92 millió forint) vásárolt be Mercedes és Scania kamionokat, kifejezetten a vakcinaszállításokhoz. A kamionok 90 decibeles hangjelzéssel – egy zajosabb fűnyíró hangerejével – figyelmeztetnek, ha nyitva marad a raktér. A műszerfalon pánikgombot helyeztek el, amely azonnal a központba küld értesítést, a szállítmányokkal csak előre kijelölt pontokon lehet megállni. A 10 millió dollárnál értékesebb rakományok rendőri kíséretet kapnak, a kisebb értékűeket civil ruhás őrök biztosítják. Kelet-európai bűnbandák kedvelt módszere, hogy a pihenőidőben rabolják ki a kamionokat, az őrök jelenlétében nehezebb kivitelezni egy ilyen akciót.

A vakcinákat tároló rekeszeket érzékelőkkel látják el, amelyek a hőmérséklet, a fényviszonyok vagy a tartózkodási hely változása esetén riasztják a központot. A hőmérséklet különösen fontos a vakcinák esetében, egy kamion feltörése után ugyanis az egész vakcinaszállítmányt meg kell semmisíteni, ha nem kapnak megfelelő hűtést.

Szerző:
THOMAS BUCKLEY
Közreműködött:
SUZI RING, THOMAS SEAL

(Kiemelt kép: Bloomberg | Andrey Rudakov)