Korai temetni még a személyautókat

Nincs ok aggodalomra. Még mindig menő jogosítványt szerezni.

2021. július 2., 13:40

Szerző:

Mark Twain egy halhatatlan riposzttal tudatta, hogy még él, amikor halálhíre megjelent az amerikai sajtóban: „A halálomról szóló hírek kissé túlzóak”. Úgy néz, ki a személyautókat is korán temette a sajtó és egyes szakértők.

Nemcsak a megszámlálhatatlan folytatást megélt mozifilm sorozat, a Halálos Iramban sikerszériája bizonyítja, hogy túl korán temették a személyautókat. Néhány évvel ezelőtt ugyanis elég elterjedt volt az a vélemény, hogy a magántulajdonú kocsiknak leáldozott. Az Y és Z generáció ugyanis, megfordítva a dezurbanizáció folyamatát, visszaköltözött a jó tömegközlekedéssel rendelkező belvárosba, ráadásul úgy tűnt, hogy az olyan közösségi közlekedési újdonságok, mint az Uber feleslegessé teszik a saját autót. A fentieken túl a belsőégésű motorok, elsősorban a dízelek ellen folytatott környezetvédelmi küzdelmek úgy tűnt elriasztják a fiatalokat az autó vásárlástól. 

Aztán beütött a pandémia. A koronavírus-járvány elmúltával a használt autók piaca is szinte felrobbant az Egyesült Államokban. Dinamikusan növekednek az autóárak, várni kell a gépjárművezetői tanfolyamokra való bejutáshoz, sőt még az online tanácsadás sem azonnal elérhető legtöbb helyen. Ezzel egyidőben a tömegközlekedés járművei alig szállítanak utasokat. Egy kilenc ország 3 300 vásárlóját érintő Ernst and Young felmérés szerint 32 százalék tervezi autó vásárlását és a jogosítvány megszerzését, azok közül akik eddig nem rendelkeztek gépjárművel. A fenti szám körülbelül fele az Y és Z generáció tagjai közül kerül ki. Úgy tűnik, az autók iránti érdeklődés az elmúlt évek visszaesései ellenére ugyanúgy tartós, ahogy a sokadik Halálos iramban folytatás is megtalálja a maga közönségét. 

Példának okáért a Londonban élő 32 éves orvos Georgios Basdanis, élete első autóját vette meg, egy alig használt Mini Coopert 16 000 kilométerrel , amelynek 11 250 fontos árat két évig törleszti. „Ha nem jött volna a járvány eszembe sem jutott volna autót venni. Csak gond lett volna vele” – mondta. Basdanis egy olyan társasházban lakik, amely nem a járvány előtt nem engedte az autó birtoklását bérlőinek a főúton rendelkezésre álló kevés parkolóhely miatt. Ráadásul a folyamatos dugókkal küzdő Londonban a metró messze gyorsabb megoldás volt. Azonban a zsúfolt tömegközlekedés munkahelyéig a kórházig, egy igencsak fárasztó és folyamatos aggodalommal járó élmény volt a fiatalembernek.

Hiába szeretett volna elektromos autót, a zöld járművek magas áruk és magas biztosítási díjuk miatt nem jöhettek szóba. Kínával ellentétben, ahol már 4 500 dollár körül egy kapható egy alapfelszereltségű elektromos jármű (EV), nyugaton ennél jóval magasabbak az árak. Most hogy megkapta mindkét oltást, és a lezárás feloldásával a közlekedési dugók is visszatértek Basnadis szerint hamarosan visszatér a metróhoz, de autóját nem fogja eladni. „Nagyon jó hogy van. Ha munkaidőn kívül kell bemennem, vagy a konditerembe leugrani, esetleg egy hétvégi kirándulásra. Csak beülök és megyek”. Erről a kényelemről és szabadságról szól több ezer autóreklám, a pop slágerek tucatjairól nem is szólva. 

A tendencia nemcsak Európában, az USA-ban és Ausztráliában érezhető, hanem a kevés hely miatt végeláthatatlan dugóiról elhíresült Tokióban is. A japán fővárosban már most kétszer annyit kell várni egy jogosítványra mint korábban, és az új jelentkezők jelentős része húszas és harmincas éveiben jár a Nemzeti Rendőrhatóság jelentése szerint.

Az emelkedés azonban nem jelenti azt, hogy elértük volna a járvány előtti szintet. Michael Brisson az amerikai Moody's Analytics elemzője szerint „Az autóvásárlás fellendülése nem jelenti azt, hogy minden  visszatért a régi kerékvágásba. Kimutatásaink szerint az vásárlók fő célja, a tömegközlekedés helyettesítése, ugyanis a megtett kilométerek száma még mindig nem közelíti meg a 2019-es szintet. Úgy tűnik, az emberek inkább a városokban közlekednek, és legfeljebb kisebb utakat tesznek a környéken. A nagytávolságú autó utazások ideje még nem tért vissza”.

(Nyitókép: Georgios Basdanis, 32 éves orvos használtan vásárolt Minijével kelet-Londonban 2021. június 29-én. Fotó: Hollie Adams / Bloomberg)