A T-Mobil lehet az 5G úttörője Amerikában

Meglepetésszerűen tört a T-Mobil az 5G-verseny élére. A cég hamarosan elkezdheti bevezetni a vezeték nélküli technológiát az amerikaiak otthonába – ezzel pedig magához irányítaná az internetforgalmat a hagyományos telekommunikációs cégektől.

2021. március 31., 17:00

Szerző:

Az ország második legnagyobb vezeték nélküli szolgáltatója 7-8 millió otthonba tervezi bevezetni az 5G-t a következő öt év során. A cég egy éve 26,5 milliárd dollárért vásárolta mag a Sprint nevű telekommunikációs vállalatot, így már a piacvezető Verizon nyakában liheg. Korábban már több hasonló cég megígérte, hogy vagy műholdas, vagy optikai kábeles internettel előzik be a kábelipart – azonban ez máig nem sikerült.

„Az 5G-s internet jelenleg tehát nem jelent komoly veszélyt a hagyományos otthoni szélessávú szolgáltatók számára”

– mondta Tammy Parker, a GlobalData elemzője.

Ha a T-Mobil eléri a 7-8 milliós célszámot, az sem forgatná fel a piaci helyzetet: a kábel- és a telefonszolgáltatóknak összesen kb. 106 millió szélessávú előfizetőjük van az USA-ban. De a potenciálisan nagy hatású új technológia megjelenése komolyan segíthet a nemzeten, ami még mindig próbálja elsajátítani a koronavírus miatti home office csínját-bínját. Főleg azért szólhat nagyot a T-Mobil 5G-megoldása, mert az átlagos, havi 65 dolláros piaci ár alatt nyújtanának szélessávú internetet.

A T-Mobil először olyan területekre koncentrál, ahol kevesebb embernek van szélessávú internete, és ahol a cég kapacitásai is nagyobbak, mondta korábban Mike Sievert vezérigazgató. Szerinte a cég emiatt gyors terjeszkedésbe kezdhet.

Egy hullámhosszon?

„Mindhárom piacon releváns szereplők kívánunk lenni, az alulteljesítő, az elégségesen kiszolgált és a jól kiszolgált piacokon is" – mondta Sievert. „Nagyon jó lehetőségeink lesznek nagy sebességű internetet biztosítani.”

A korábbi próbálkozások mind kudarcot vallottak. A milliméteres nagyságú hullámokkal dolgozó vezeték nélküli szolgáltatók hálózatai ugyanis könnyebben leterhelődnek. Ezen kívül különböző tereptárgyak, például ágak, ablakok, vagy akár a magas páratartalom is útjába állhat a hullámoknak – ezért sosem tudtak gyorsabb internetet szolgáltatni, mint a kábelcégek.

Múlt hónapban már a nagy vetélytársak, a Verizon és az AT&T is összesen 81,2 milliárd dollárt szántak 5G-s technológiákra, amik számos újdonságot hozhatnak el. Az 5G lehetővé teheti ugyanis többek között az önvezető autók, az orvosi robotok és a vezeték nélküli szélessávú internet működését is. Ezek a középsávú rádióhullámok azért értékesek, mert képesek messzire utazni, és rengeteg adatot hordozni.

A T-Mobile nagyon sok ilyen frekvenciát szerzett a Sprint megvásárlásával. Ez az arzenál előnyt jelent számukra az 5G-versenyben. 

A Verizon is megpróbálja 

Több mint két éve kezdte el 4 városban árulni a saját otthoni 5G-t a Verizon – most már 12 városban elérhető a szolgáltatás. A cég viszont lassan halad: elmondásuk szerint óriási kihívás, hogy összekössék a magas frekvenciákat használó háztartásokat. Peter Supino, a Sanford C. Bernstein & Co elemzője szerint kevesebb mint 600 ezer háztartás számára vált elérhetővé az 5G, és az év végéig kevesebb, mint 100 ezer fizetett elő rá.

„Ez megdöbbentően gyenge”

– mondta. Az AT&T közben kevesebb jelentőséget tulajdonít az 5G-nek. Ehelyett a kábeles internetre fektetné a hangsúlyt – ahol ezt lehetséges bevezetni –, illetve a WiFi- és a mobilmegoldásokat propagálja. A helyzet viszont változhat. A Verizon nemrég 45 milliárd dollárt költött arra, hogy középsávú rádióhullámokkal borítsa be az országot, és lehetővé tegye az 5G-t. Ennek nyomán 15 millió háztartás számára válhat elérhetővé az új technológia 2021 végére, 2022 végére pedig kétszer ennyi számára.

Árháború

Habár a középsávú hullámok a piaci verseny Szent Gráljának tűnnek, fontos megjegyezni, hogy nem képesek felvenni a versenyt a kábelcégek által biztosított 1 gigabit/másodperces sebességgel. A T-Mobilnak akkor lehet esélye, ha az alacsony árakkal csábítja át az előfizetőket. Supino szerint „a T-Mobil ésszerűen akarja pozícionálni magát, elégséges szolgáltatást kínál jobb áron”. Ez a cég általános irányvonalához is passzolhat. A T-Mobil ugyanis hétfőn azt is bejelentette, hogy megszünteti saját, T-Vision-nek nevezett fizetős online csatornáit, és helyettük inkább a YouTube TV-t biztosítja az előfizetők számára akciós, havi 54,99 dolláros áron.

Sok múlik még azon, hogy egyáltalán hol lesz elég kapacitásuk a szolgáltatóknak az 5G bevezetésére. „Valószínűleg olyan helyekről beszélhetünk, ahol még nem vetették meg a lábukat a kábelszolgáltatók, főleg vidéki és egyes belvárosi területeken” – mondta Parker. A T-Mobil ott is terjeszkedhet, ahol felesleges kapacitásokkal rendelkezik, de a többit a piac fogja eldönteni. „Ezt minden vezeték nélküli szolgáltatónak figyelembe kell vennie, amikor az erőforrásaival gazdálkodik” – tette hozzá Parker.

Az AT&T olyan jövőre számít, amelyben a háztartások havonta akár egy terrabájtnyi adatot is felhasználhatnak – ezt pedig lehetetlen az 5G segítségével biztosítani a cég szerint. „A következő 5 évben a várható nagy fogyasztási igényeket nehéz lesz csak vezeték nélküli megoldásokkal kiszolgálni” – mondta Jeff McElfresh, az AT&T kommunikációs vezérigazgatója a társaság e hónap elején tartott befektetői nyílt napján.

(Kiemelt képünk illusztráció: Shutterstock)