Szüdi János: Az intézményvezető és Damoklész kardja

2019. szeptember 16., 12:52

Szerző:

A nemzetinek elkeresztelt köznevelésről szóló törvény júliusi módosításakor az alapelveket meghatározó rendelkezések közé beépült a következő többszörösen összetett mondat:” 3. § (9a)  Ha – az óvoda kivételével – állami szerv vagy felsőoktatási intézmény által fenntartott nevelési-oktatási intézményben olyan nevelési-oktatási vagy tájékoztató tevékenység folytatására kerül sor, amely a köznevelési jogszabályok súlyos megsértése révén a gyermek, tanuló Alaptörvényben foglalt jogainak megsértését eredményezheti, amennyiben e törvény szerinti más jogi eszköz

  • a) nem vezetett eredményre vagy
  • b) nem áll rendelkezésre,

az oktatásért felelős miniszter, az intézményvezető megbízását vagy ahhoz adott egyetértését mérlegelési jogkörében a tevékenységről való tudomásszerzést követő egy éven belül visszavonhatja.”

„Na és, akkor mi van?” – kérdezheti az olvasó. Kezdetnek annyit, hogy a kialakult gyakorlat szerint a törvény alapelvei közé azokat a rendelkezéseket szokták beemelni, amelyeknek az egész törvény megértése szempontjából kiemelt szerepe van. Az alapelvekre egy vita során akkor is hivatkozni lehet, ha egy konkrét ügy megoldására nincs konkrét rendelkezés a törvényben. Ez a megoldás jelen esetben azért is figyelemre méltó, mivel az intézményvezetői megbízás kérdéseivel egy külön fejezet foglalkozik, a törvény közepén. A jogalkotónak nyilván nem az volt a célja, hogy rögzítsen egy tényállást, amelyre hivatkozással meg lehet szüntetni a vezetői megbízást. Ebben az esetben ugyanis beillesztette volna a helyére ezeket a szabályokat. A jogalkotónak nyilvánvalóan az volt a célja, hogy egyértelművé tegye, minden intézményvezető a minisztertől függ. Minden intézményvezetőnek tudnia kell, hogy az irányítása alatt lévő nevelési-oktatási intézményben nem történhet semmi olyan, amely nincs összhangban az állami akarattal. Ennek az alapelvnek a bevezetése olyan fontos volt, hogy a módosító törvény kihirdetését követő nyolcadik napon, még a nyári szünetben, július 26-án hatályba is lépett.

Demonstráció a köznevelési törvény ellen
Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt

Végigolvasva ezeket a sorokat, feltűnő, hogy nem található bennük egyetlen olyan feltétel sem, amelyik konkrét és megfogható lenne. Ki és mikor követte el a cselekményt, amely miatt a vezetőnek bűnhődnie kell? A tényállás alapján az elkövetés ideje, az elkövető személye, az elkövetés módja és az elkövetés eredménye sem számít. Ami fontos, az az időpont, amikor a miniszteri tudomást szerzett arról, hogy valamikor, valaki által közvetített információ alapján fennállt annak a lehetősége, hogy a gyermek, a tanuló alkotmányos joga, például az emberi méltósága sérelmet szenvedhessen. Miután a sérelemnek nem kell bekövetkeznie, arra sincs szükség, hogy egyetlen gyermek, egyetlen tanuló bent tartózkodjon például az óvodában vagy az iskolában, amikor az esemény lejátszódik.

A miniszter mérlegelési jogkörben hozza meg a döntését, amelynek lényege, hogy szabadon ítélheti meg a tudomására jutott cselekményt és szabadon mérlegelheti, hogy bekövetkezhetett volna a gyermek, a tanuló bármelyik az Alaptörvényből kiolvasható valamelyik jogának a sérelme.

Közelítsük meg a miniszteri intézkedés oldaláról ezt a rendelkezést. Miután a tankerületi központ által fenntartott köznevelési intézmény vezetőjét az oktatásért felelős miniszter bízza meg, mint a munkáltatói jogkör gyakorlója, a megbízást vissza is vonhatja.  A közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény alapján a munkáltatói jogkör gyakorlója egyébként a vezetői megbízást bármikor írásban is visszavonhatja. Igaz, a közalkalmazott kérelmére intézkedését indokolni köteles, és az indokolásból a visszavonás okának világosan ki kell derülnie. Bonyolultabb a helyzet akkor, amikor a miniszter a megbízáshoz adott egyetértését vonja vissza. Ebben az esetben a vezetői megbízás visszavonásáról a munkáltatónak, például az alapítványnak, az egyháznak kellene intézkednie. Igaz, a köznevelésről szóló törvényből ilyen intézkedési kötelezettség nem olvasható ki. Mégis, jó esély van arra, hogy a munkáltató nem húz ujjat a miniszterrel, akinek számos eszköz áll a rendelkezésére ahhoz, hogy ellehetetlenítse az intézmény működését. 

Valószínűleg a bírói gyakorlat ad majd választ arra a kérdésre, hogy a júliusi törvénymódosítás rendelkezései alapján meghozott miniszteri intézkedések megalapozzák-e a vetői megbízás visszavonását. Remélhetően lesz olyan bíró, aki az Alkotmánybírósághoz fordul, kérve e rendelkezés alaptörvény ellenességének megállapítását.

Ezek a jövő kérdései. Ameddig ezek az eljárások lefolytatódnak, ezek a rendelkezések alkalmasak arra, hogy betöltsék Damoklész kardjának a szerepét azoknál, akik köznevelési intézményt vezetnek.

Horoszkóp

„Itt az idő, hogy ne elégedjünk meg azzal, amit rólunk mondanak, hanem kezdjünk el mi is mondani valamit. Mert van mondanivalónk, ami fontos és hasznos mindenki számára.” A következőkben Köves Slomó, ortodox zsidó rabbi, az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség alapítójának és vezetőjének véleménycikke olvasható.

A cselédsajtó és a Karmelita udvartartásának agyhalott influenszerei Pankotai Lilivel szemben fel merték venni a kesztyűt. De micsoda bátorság kellett ehhez az elvtársaknak. 

Az elhibázott brüsszeli szankciók, azon belül is elsősorban az energiaszektort érintő korlátozások miatt alakult ki válság az EU-ban és így Magyarországon is – ez a kormányzati kommunikáció alfája és ómegája. A valóság ezt másként gondolja.