Láng Zsuzsa: (H)arcvonalban

2018. szeptember 1., 11:25

Szerző:

Ez a nyár a kánikuláról szólt, izzott a levegő az egész országban, de a hőgután kívül más megpróbáltatások is veszélyeztették az emberek egészségét, főleg a mentális jóllétét.

Júniusban a Magyar Idők adta hírül, hogy a több díjat meg jelölést (Oscar, Bafta, Golden Globe, Europa Film) nyerő, 2000-ben készült film Erkel Színház-beli bemutatója szembemegy a kormány állásfoglalásával, amely szerint a homoszexualitás nem büntetendő ugyan, viszont – hangsúlyosan – nem is propagálandó létforma, vagyis az intézmény vezetőjének nem sikerült magáévá tenni a polgári oldal eme alapvető tézisét.

Sőt! Az Erkel Színház gyerekekkel teli, akiknek tudalattijában hat a penetráns melegtoborzó üzenet – abban az életkorban, amikor még változtatni lehet az irányultságon, ráadásul éppen most, amikor amúgy is csökken/elöregszik a népesség, hazánkat pedig idegen invázió fenyegeti… És most hagyjuk is a cikkíró fejében regnáló sötétséget, és törődjünk bele, hogy nyilván azért citálták A hattyúk tavát Billy Eliot édes-bús színpadi történetébe, mert Pjotr Csajkovszkij is buzi volt. Ezzel még nem is lett volna semmi baj, hiszen a Magyar Idők gyakorlatilag a nyilvánosság teljes kizárásával hirdeti mindig aktuális igéit, ha nem szemlézné rendre a cikkeit valamennyi (oldalfüggetlen) fórum, ember nem értesülne bértollnokaik agymenéséről.

Fotó: MTI/Veres Nándor

De júliusban kitört a PIM-botrány. Akkor derült ki, hogy sajnos visszasírja a vörösterrort a ballib értelmiség. Nem lehet ez másként, hiszen a Petőfi Irodalmi Múzeum a fennhatósága alá tartozó Kassák Múzeumban olyan tárlatot rendezett, amilyet még a Rákosi-éra alatt szocializálódott keményvonalas bolsevikok is megirigyelhettek volna. Szerencsére a kormánymédia megint résen volt, szemfülesen észrevette, hogy ez a kiállítás „igazi életbiztosítás arra az esetre, ha esetleg elbukik a Fidesz, hiszen a címe: Minden a miénk! – itt nincs zsákbamacska, elvégre ez a kettős áthallás jól illik a képzőművészetben uralkodó állapotokra”.

Bár nem igazán világos, hogy miért van akármilyen állapota a képzőművészetnek, de addig is „ábrándozva várjuk az új Tanácsköztársaságot”, és elégedetten konstatáljuk, hogy ezt a gyalázatot az összes, állami támogatásból működő kulturális portál népszerűsítette, mi több, a PIM is mozgósítva lett a bolsevizmus szép emlékű bemutatására, kár is tagadnia, bizonyító erejű a Proletárdiktatúra az Andrássy úton címmel többször is meghirdetett kerékpárostúra, ahova nem átallottak családi napot szervezni a kommün diadalittas napjainak bemutatására.

Jól van, a hőség mindenkinek az agyára mehet – gondoltuk naivan, de azért nem komolyan.

És igazunk is lett, mert nem sokkal később megjött Frida Kahlo és Esterházy Péter – utóbbit profánul idézve „karonfogva szinte” – mint eklatáns bizonyítékai a… Minek is?

A Frida Kahlo-kiállítást a Szépművészeti Múzeum köztudottan szélsőbalos főigazgatója hozatta ide, de az már nem az ő hibája, hogy a mexikói kommunista művésznő ágyát, ahol is Marx, Engels és Sztálin portréja alatt szeretkezett Trockijjal, az ellenzék afféle zarándokhellyé emelte, egyebek között a Politikatörténeti Intézet jóvoltából, amely köré olyan hithű marxista történészek csoportosultak, mint Mráz Ágoston Sámuel, Cser-Palkovics András vagy Fricz Tamás, és amelyet az elmúlt hat évben folyamatosan próbál kilakoltatni a (volt) Néprajzi Múzeum (jövendőbeli) Kúria épületéből a hatalom.

Esterházyra kár is szót vesztegetni, tudjuk, hogy senki nem olvassa a libsi-bolsi, a kultúrát harácsolás céljából kisajátító, kisebbrendűségű tudattal sújtott lúzerein kívül, de persze ők se, merthogy hazudnak, hiszen köztudottan olvashatatlan volt/van/lesz.

Az oké, hogy hőség van, meg harc meg halál, de ha az ember hozzájut egy kis árnyékhoz, légkondihoz, fröccshöz, meg/vagy egy jeges limonádéhoz, csak nem gondolhatja komolyan, hogy az Operaház jövő évi repertoárja a kereszténység jegyében manifesztálódik. Pedig de.

Az Operaház igazgatója alighanem a Billy Eliot-féle melléfogás penitenciájaként – nincs rá bizonyíték, úgyhogy maradjon csupán találgatás – hirdette meg a keresztyén portfóliót, vagyis azt, hogy a kereszténység lesz a témája a Magyar Állami Operaház 2019/2020-as évadának. Persze nemcsak a bibliai történetek tartoznak ide, hanem a kereszténységet éltető és egyszersmind vele vitatkozó olyan darabok is, mint például Wagner Tannhäusere.

Itt, persze, meg is állhatnánk egy pillanatra, hogy vajon Wagner – pláne a Wagner-művek alapjának tekinthető Nietzsche, s vitájuk Schopenhauerről – ugyan mennyiben tekinthető katolikusnak, de ne akadjunk fenn a részleteken. Sokan biztosan sajnálják majd, hogy Carmen, a céltudatos, sevillai dohánygyári munkás – amúgy kurva, aki elveszejtette Josét, a farka vezérelte katonát – tragikus-romantikus történetét vagy éppen Mozart Varázsfuvoláját nélkülözniük kell a repertoárból, de nekik is látniuk kell: vadonatúj idők járnak a Magyar Kultúra ege alatt.

Esterházy Péter ismét a narancsos kultúrharc főellensége

Már vastagon benne jártunk az augusztusban, és azon kívül, hogy – csakis pedagógiai célzattal, mondván, a számlákat mindenkinek be kell fizetnie, akkor is, ha beledöglik – hőségriadó ide-oda, elzárták a vizet azok elől, akik a világon senkinek sem számítanak, felbukkant egy újabb érdekesség.

A csupa expárttitkárokból, KISZ-titkárokból rekrutált különítmény lekommunistázta Heller Ágnest, az antimarxizmusa, kőkemény ellenzékisége miatt meggyőzhetlen filozófust. A világ valamennyi, számon tartható egyetemének (dísz)doktorát, az ELTE BTK emerita professorát. Kovács Zoltán kormányszóvivő a közösségi médiában osztotta meg a világgal, hogy Heller Ágnes filozófus-akadémikus egy bigott, öreg, idejétmúlt komcsi.

Azért ennyire nem lehet meleg.

Vagy ha mégis, akkor olvadjanak már lefelé a maskarák is. Mármint nemcsak Kovács Zoltáné, aki az aktuális kurzusnak megfelelve elfelejtette, hogy a CEU-n szerzett diplomája egyszersmind amerikai is lenne, hanem a lényegről. Ugyanis ez a végtenül silány, szánalmasan rossz termésű, aszályos nyár is csak a léről szól. A pénzről és a hatalomról, a pénzen vett hatalomról és a fogyatkozó léről szól, arról, hogy az egyre fogyatkozóból már csak azoknak jut, akik nekünk húzzák: a házi zenészeknek, a mi prímásainknak, a mi kottánkból játszóknak.

A koncepció lényegét Orbán Viktor Tusványoson hirdette meg, mint mindig: nem mehet kárba 3x3 kétharmad, olyan kultúra teremjen a NER termőföldjén, amilyet mi akarunk. Lehet, hogy kicsit savanyú, kicsit zöld, de a miénk. Éljen és virágozzék az Orbán János Dénes fémjelezte dilettantizmus, vesszen Esterházy, Spiró, Parti Nagy.

És ha véletlenül valakinek lennének kétségei, hogy mindez sikerülni fog, álljon itt Kövér László augusztus 20-i beszéde, szó szerint, változtatás nélkül: „A következő négy év egyik fontos feladata a parlament ellenőrző funkciójának növelése, a nemzet kulturális-szellemi karakterének növelése, s ez igényel majd törvényalkotási beavatkozásokat, legyen szó köznevelésről, felsőoktatásról vagy a tömegtájékoztatásról.”

Nincs még vége ennek az izzasztó, tikkasztó, perzselő nyárnak. A meteorológusok szerint a forróság kihúzza késő őszig.

Horoszkóp

„Itt az idő, hogy ne elégedjünk meg azzal, amit rólunk mondanak, hanem kezdjünk el mi is mondani valamit. Mert van mondanivalónk, ami fontos és hasznos mindenki számára.” A következőkben Köves Slomó, ortodox zsidó rabbi, az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség alapítójának és vezetőjének véleménycikke olvasható.

A cselédsajtó és a Karmelita udvartartásának agyhalott influenszerei Pankotai Lilivel szemben fel merték venni a kesztyűt. De micsoda bátorság kellett ehhez az elvtársaknak. 

Az elhibázott brüsszeli szankciók, azon belül is elsősorban az energiaszektort érintő korlátozások miatt alakult ki válság az EU-ban és így Magyarországon is – ez a kormányzati kommunikáció alfája és ómegája. A valóság ezt másként gondolja.