A változások őrei – A nevelést nem váltja ki a gumibottal felszerelt smasszer

A törvénnyel más baj is van. Egy kicsit kételkedünk abban is, hogy a frissen összetrombitált őrség a legkiválóbb magyar férfiakból toborzódik. Nem bízunk maradéktalanul a jól felkészült, tettrekész őrök karizmatikus erejében. Ha a választás rosszul sül el, a diákőri munka új bajok, az iskolai agressziónál sokkal súlyosabb konfliktusok forrása lesz.

2020. július 27., 05:57

Szerző:

Megérkezett az őrség. Ősztől 491 helyszínen, 288 köznevelési és 203 szakképzési intézményben iskolaőrök veszik fel a zubbonyos őrszolgálatot. A döntést a járvány árnyékában szavazta meg az Országgyűlés. A Kásler-féle Emmi ősztől a remélt vírusmentes új tanévben máris bevezeti. A viharos gyorsasággal szervezendő tanőrség rendőri felügyelet mellett működik, már toborozzák is az izmos, macskamozgású diákőröket, elvetvén egy újabb rend magjait. Az iskolaőrök minden lényeges kényszerítő eszközzel, a problémamentes földrevitel minden kellékével (gumibottal, gázspray-vel, csuklóbilinccsel) rendelkeznek, lőfegyverük nem lehet.

A törvény főleg a vidéki lakosság körében népszerű, igaz, lesznek őrök a legkeményebb pesti kerületekben, a Ferenc- és a Józsefvárosban is. Az őrség felállítását több száz intézményvezető kérelmezte. Az iskolaőri fizetés nem túl busás, az állás szerény, de stabil, a munka körültekintést követel (figyelem: a fojtófogással vigyázni kell!), de változatos és érdekes. Mégiscsak emberek között van az ember. A pedagógus-szakszervezetek morogtak (nem pedagógushoz méltó eljárás), az autista tanulók képviselői méltányosságért folyamodtak.

Nem könnyű a közakaratnak ellentmondani. Márpedig ez közakarat. Már régen beígérték. A döntés, ahogy az ösztönös viszolygás sem, nem problémátlan. Maga a jelenség (a terjedő iskolai erőszak, fizikai és mentális gyötrés, gúny, kegyetlenség, kínzás, embertelenség) a felmérések szerint világszerte terjed, ötven százalékkal haladja meg a korábbi „eredményeket”. Majdnem része a modern iskolarendszereknek. Mellesleg, mikor nem volt az?

Az iskola az élet első véres csatatere. Mi is hallottunk mobilos kínzásokról, netre kitett abúzusokról, kisebb rablásról, a tanáriba tóduló rokonokról, elcsavart kézről, igazgatói és kontra, szülői feljelentésről.

Nem kell ehhez a digitális világ mezítelen nyilvánossága, ha olvastuk a Törless iskolaéveit Musiltól, vagy hallottunk a magyar értelmiségi kedvenc példázatáról, a „jó időben elcsattanó” makarenkói pofonról. És mi is láttuk az amerikai iskolákban véghezvitt tragikus mészárlásokat. Ilyesmi szerencsére nálunk nincs.

Halkan jegyezzük meg, az erőszak, a megalázás, a pellengérre állítás nem csak kamaszos vonás. A tanár keze is eljár, ő is tud életre szóló sértést osztani. Gyanítjuk, ilyesmi is előfordul. A rendelkezés tehát népszerű. Ilyenkor mindenki tucatnyi sosem látott, de másoktól hallott történetet sorol. Valaki valamelyik utcán látott egy összevert lányt, állítólag pedagógus volt. Az ösztönök zűrzavarában igazi NER-es törvény született, hirtelen felindulásból. Igaz, a terv tízéves, még nem jutott rá idő.

A pszichológusnő magányos tiltakozó. Kézzel-lábbal magyarázza, milyen iszonyú pénzpazarlás iskolaőrre költeni. Hogy a világ számtalan pontján erősítik az iskolapszichológusi szolgálatokat, hogy mennyivel kevesebb lenne a sérült gyermeklélek, ha már az iskolai előkészítőben megjelenhetne a pszichológus az óvodapedagógus mellett. Hogy az iskola ne legyen börtön, az állami kényszerek modellje, előkészítő terepe, hogy az iskola menedék legyen. Hogy a siker, a kedvezés jobban csábít, mint a dianás cukor. Hogy a gyerek a rideg, közönnyel bélelt otthonból szívesen menekülne az igazi iskolába is.

Hogy vannak korszerű pedagógiai eljárások. Ilyen a kettős tanári jelenlét intézménye, amelyben az egyik pedagógus leadja a tananyagot, a másik figyel, beugrik és segít, majd váltják egymást. De ez munkát, alaposságot, figyelmet, és némi ráfordítást követel.

Nosza, a magyar kormány közismerten családbarát. Az lenne az igazi családbarát kormány, amely a „szaporulatot” nem csak a demográfiai statisztikák fonalán követné. Amelynek a gyermek lélek, szellem, szabad ember, nem hazafipalánta vagy kölyök futballista. A neveléssel sajnos munka van, figyelem. Nem váltja ki a gumibottal felszerelt smasszer.

A törvénnyel más baj is van. Egy kicsit kételkedünk abban is, hogy a frissen összetrombitált őrség a legkiválóbb magyar férfiakból toborzódik. Nem bízunk maradéktalanul a jól felkészült, tettrekész őrök karizmatikus erejében. Ha a választás rosszul sül el, a diákőri munka új bajok, az iskolai agressziónál sokkal súlyosabb konfliktusok forrása lesz.

Az iskolai agresszió terjedése maga a félelmes jövő. A folyosón cirkáló „jó bácsiktól” máris félünk.

Horoszkóp

„Itt az idő, hogy ne elégedjünk meg azzal, amit rólunk mondanak, hanem kezdjünk el mi is mondani valamit. Mert van mondanivalónk, ami fontos és hasznos mindenki számára.” A következőkben Köves Slomó, ortodox zsidó rabbi, az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség alapítójának és vezetőjének véleménycikke olvasható.

A cselédsajtó és a Karmelita udvartartásának agyhalott influenszerei Pankotai Lilivel szemben fel merték venni a kesztyűt. De micsoda bátorság kellett ehhez az elvtársaknak. 

Az elhibázott brüsszeli szankciók, azon belül is elsősorban az energiaszektort érintő korlátozások miatt alakult ki válság az EU-ban és így Magyarországon is – ez a kormányzati kommunikáció alfája és ómegája. A valóság ezt másként gondolja.