Dombi Gábor: Miről dönt Erzsébetváros február 18-án?

2018. február 16., 17:36

Szerző: Dombi Gábor

Lévén vannak olyan engem kérdő ismerőseim, akik nem tájékozottak az erzsébetvárosi ügyekben, a kedvükért írom: most vasárnap, február 18-án népszavazás lesz a kerületi lakosok körében arról, hogy zárjanak-e be éjfélkor a szórakozóhelyek a kerületben, avagy sem – az órákra élvezhetővé, de évekre élhetetlenné lett városrész lakóinak kínjait enyhítendő.

Nagyon „hosszú menetelés” volt a helyi lakosok részéről, amíg az általuk választott önkormányzati döntéshozók úgy döntöttek, hogy e népszavazás meghirdettessék. Bár az önkormányzati képviselők a helyi lakosok kegyéből (szavazatából) nyerték el mandátumukat (így politikai pozíciójukat, ezen túlmenően jövedelmük egy részét is), eltartott némi ideig, míg felötlött, talán saját megbízóik szempontjait is illő figyelembe venni.

Csakhogy a problémák megoldása helyett született meg a népszavazás lehetősége. Míg Erzsébetváros lakóközösségének kedvezményezettjei, a szórakozóhely-tulajdonosok egy köre mindent elkövetett, hogy a helyi lakosok érvei elmaszatoltassanak és/vagy személyükben gúny tárgyává legyenek, a politikai logika elvezetett arra a racionális felismerésre: némi köze lehet a saját környezetéhez, saját életminőségéhez azoknak, akik itt élnek (akár féltucat generáción keresztül), ráadásul az itt élők most áprilisban és 2019-ben is itt fognak szavazni. Ráadásul: aki időt nyer, életet nyer. A népszavazással is telik az idő, ki lehet találni valami okos megoldást – ha valaki komolyan veszi a problémát. 

Ezért zajlik vasárnap helyi népszavazás.

De mi fontos vajon Erzsébetvárosnak?

A kerület szegényebb lenne érdemes, sőt érdemdús (szórakozó)helyek nélkül. Olyan helyek nélkül, amik kínálnak értéket, nívós szórakozást, ezerféle étket, minőséget az itt lakóknak – és mellettük a turistáknak is. Olyan helyek nélkül, amelyek művészettel, kultúrával is szolgálnak – lehetőség szerint mind magasabbal. A Spinoza, a Kőleves, a Szimpla, a Hanna, a Carmel, a Kádár, s még a Gozsdu Udvar is egyediségében, hozzáadott szellemi értékeiben fontos e városrésznek. De vajon növeli-e minden sarki korcsma, pár négyzetméteres kifőzde a városrész értékét, minőségét, vonzerejét?

Tagadhatatlan, sőt, felvállalandó, hogy hajdan a Király utca és a Nagymező utca a pesti szórakozás-szórakoztatás legfontosabb útvonalai voltak. Még a szégyenlős Mikszáth szerint is, ha valaki este 10 után végigmegy a Király utcán, elveszti a szüzességét. De a mellékutcákban? Ahol hajnalban inasok százai igyekeztek munkába a mellettük vonuló fémmunkások szigorú tekintete előtt; ahol sápadt dohánygyári munkások hadának lépte dobbant a Síp utca kövén; ahol pályaudvari zsidó hordárok alakították meg egyletüket; ahol majd minden házban aranyművesek és segédeik szorgoskodtak újabb megbízások és vevők után nézve; ahol nyomdászok, könyvesek terjesztették a vallási és forradalmi, a politikai és bulvár igéket Schlesingertől Tolnain át az Athenaeumig; és főként: ahol a textilszakma minden ága-boga sürgölődött, ott elképzelhető lett volna a hajnalig tartó, mindennapos dévaj öröm? És a fehérnemű-varrónők, kofák, cselédlányok fecskeraja vajon munkába állhatott-e volna hajnalban, ha rosszul öltözött úrficskák danája veri fel őket rövid álmukból? Nem is szólva arról, hogy miközben a reggeli ima után munkába siető szorgos zsidók átjáróházakon át rövidítették útjukat, hogy a shul és zsinagóga látogatása után mielőbb kinyithassák boltjaikat, és mögöttük kiáradó gyerekhad szaporázta léptét a helyi iskolák (Dob, Kazinczy, Dohány, Wesselényi, Kertész, Síp, Rumbach – mennyi volt!) felé, vajon szó nélkül kerülgették volna a fekáliát, amit nem takarít fel azonnal a házmester és a vici? Vajon a policáj nem zavarta volna súlyos ütlegekkel haza vagy épp fogdába a tomboló csendháborítókat?

Klauzál tér
Fotó: FORTEPAN

Erzsébetváros az épületrombolás ellenére megőrzött egy keveset abból a kispolgári miliőből, amelyben kétszáz éven át élt, de a városrész – egyelőre – feladta a múlt örökségét, és a Carpe Diem jelszavát írta fel a homlokára. A most fontosabb lett, mint a holnap, és jóval fontosabb a (folyamatos hivatkozási alapul szolgáló) múltnál. Az itt lakók megmozdulására nem echózott egy felekezet, egyik hitközség sem, pedig tán lehetett volna szavuk, legalább imájuk mellettük, hiszen e helyhez nagyon is közük van és (főleg) volt: a genius loci, a hely szelleme eleiktől ered.

Belső-Erzsébetvárosnak vannak olyan stratégiai fontosságú mintái, amelyeket ismer és követhetett volna. A legelső és talán legbarátibb: Kazimierz, Krakkó régi zsidónegyede, ahol egymást érik a zsinagógák és temetők, piacok és éttermek, és mégis van levegője, valódi aurája a gyémántfényű városrésznek. Ott is fiatalok találtak helyet maguknak, nem csak fogyasztásra, de alkotásra is. Fiatal festők, designerek, divattervezők, ruhaművészek, játékkészítők artisztikus negyede illik is az egyetemi épület, a könyvesboltok, múzeumok, zsinagógák által szellemi magaslatokba emelt kerülethez. Erzsébetváros előtt is ott (volt) az út. Még nem élt vele. De a városrész hagyománya éppen ebbe az irányba terelhette volna a fejlődés útját. (Ahogy kérdés az is, hogy a terület utolsó mentsvára, a Klauzál tér áldozatul esik-e egy vállalkozási mámornak, vagy még lehet-e a lakók csöndes, zöld, békés, védett és óvott, utolsó szigete.) De a hagyományokra épülő helyes utak felismeréséhez egyszerű józanság és távlati gondolkodás is szükséges. Az pedig momentán nem a bulinegyed specialitása.

Emlékeznünk kell a csodák időtartamára akkor is, amikor felharsannak napjaink belső-erzsébetvárosi kocsmárosainak (pardon: vendéglátóipari vállalkozások ügyvezető igazgatóinak) átkai, ha éjfélkor bezár e bazár, akkor elérkezik a világvége, mert a mákony osztásának lerövidülő ideje miatt elmaradt bevétel megrengeti a teljes magyar nemzetgazdaságot. De áradó könnyeink letörülte után arra is emlékezhetünk, hogy Erzsébetváros története talán nem ér véget, hanem okulva a súlyos sebekből: a népszavazás után másképp folytatódhat. És a következő hétfőn vagy kedden, de legkésőbb szerdán megindul a valódi munka: az önkormányzat képviselői bölcsen, gondolkozva, és fél szemmel a közjóra is sandítva elmerengenek a tisztességes, alapos, a választóikat (és érdekeiket is) szolgáló megoldásokon. Talán még meg is kérdik az itt lakókat is. Csupán némi kreativitás kell (mint például a zseniális Dob utcai borbélyüzleté, ahol nincs buli és mégis sikeres), hogy megfejtsük: van-e élet Erzsébetváros számára az alkoholon túl? Talán eljöhet azon idő, amikor nem bulituristák, hanem helyi művészek, színészek, alkotók rajongói zarándokolnak ide, a kulturális, történelmi és művésznegyedbe, keresve a valódi kreativitást és a múlt illatát még árasztó kávéházakat, antikváriumokat és színházakat; ékszerüzleteket, egyedi ruhaboltokat, galériákat, s bennük azok művész-bölcsész-vállalkozó tulajdonosait, tervezőit, alkotóit. És végül együtt, helyi kocsmában vagy (kóser) étteremben meg is ünneplik egymásra találásukat.

(Hajnalodik. Itt az ideje az ébredésnek.)

A szerző zsidó kultúrtörténész, újságíró, Erzsébetváros zsidó múltjának kutatója

Horoszkóp

„Itt az idő, hogy ne elégedjünk meg azzal, amit rólunk mondanak, hanem kezdjünk el mi is mondani valamit. Mert van mondanivalónk, ami fontos és hasznos mindenki számára.” A következőkben Köves Slomó, ortodox zsidó rabbi, az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség alapítójának és vezetőjének véleménycikke olvasható.

A cselédsajtó és a Karmelita udvartartásának agyhalott influenszerei Pankotai Lilivel szemben fel merték venni a kesztyűt. De micsoda bátorság kellett ehhez az elvtársaknak. 

Az elhibázott brüsszeli szankciók, azon belül is elsősorban az energiaszektort érintő korlátozások miatt alakult ki válság az EU-ban és így Magyarországon is – ez a kormányzati kommunikáció alfája és ómegája. A valóság ezt másként gondolja.